Echte Breitling?

Een vriend van mij heeft een al dan niet echte Breitling gekocht voor 500 euro. Ik trek hierbij mijn twijfels omdat deze horloges meestal veel duurder zijn. Wat zijn nu onweerlegbare kenmerken dat je met een échte Breitling te maken hebt?

het is best mogelijk om voor 500 een oude breitling te kopen,gewoon beetje geluk hebben,top modellen red je natuurlijk niet in deze prijsklasse
gr pajero

Dat is in ieder geval mooi om te weten, maar helaas nog geen antwoord op mijn vraag. Want wat zijn nu de zichtbare kenmerken?

Inderdaad zijn oudere quartz modellen makkelijk te krijgen, voor zelfs behoorlijk onder de 500 euro. Je zult echter duidelijke foto’s moeten plaatsen willen we er meer over kunnen zetten:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?4,8340

Vr gr Ron

Kenmerken zijn niet voor elk Breitling horloge hetzelfde dus om een algemeen kenmerk te geven zal niet meevallen. Plaats een foto en we kunnen je beter helpen.

Ik ben er in ieder geval achter gekomen dat je bij een nieuwe Breitling een certificaat van echtheid krijgt. Behoord dit certificaat dan al bij de verpakking inbegrepen te zijn of wordt dat door de betreffende juwelier verstrekt?

Foutloze afwerking, ontspiegeld glas,goed gepolijst staal, scherpe getallen en tekst op de plaat enz. Als het voor je gevoel gewoon niet netjes is afgewerkt, is het vaak nep.

Ik ben het eens met de vorige sprekers, ieder model is weer anders en heeft dus eigen kenmerken. Soms zie je weleens vintagemodellen voor nog geen 500euro, van die oude handwind modelletjes. Ook is er bij oudere horloge’s vaak geen doos of papieren meer aanwezig dus ook daarop kan je iets niet op z’n echtheid berekenen.

Kortom: meer foto’s should do the trick!!

Je verdiepen in de geschiedenis van de Breitlings, ook al de nepperds op marktplaats enz…bekijken.

Qua Breitling begint het me zo stilletjes aan te lukken. Voor een Rolex echter zou ik mijn hand nog niet in het viir durven te steken…

Nepperds zijn dikwijls quartz,(kan je dan direct aan de secondenwijzer merken ) ook heb ik al “Frankenstein”-Breitlings gezien; dwz bv het ( zeer slecht nagemaakte uiterlijk van een Chronomat en het achterdeksel ( met rotor-resonatiekamer ) van een B1.
Het achterdeksel is dan ook uitermate slecht afgewerkt en is gesloten ipv open.
Ook kan je op de zijkant van de bezel bij een echte, de little “B” zien.

En zoals gezegd, merk je het ook aan de afwerking van de graveringen in de bezel. Die dienen vlijmscherp en smetteloos afgewerkt te zijn.

Bedankt voor de tip. Waaraan kun je dan aan de secondenwijzer zien dat het een quartz betreft?

Een mechanische secondenwijzer loopt “bijna” vloeiend; een quartz loopt steeds in stappen van 1 seconde.

Hier nog wat tips:

Most likely, the movement is a quartz, since faking a chronograph movement is expensive. Thus the seconds totalizer will have a hand that “jumps” instead of smoothly sweeping across its arc.
Many fakes do not have the Valjoux 7750 configuration to the totalizers. The correct totalizer configuration is:
6 o’clock is the hour totalizer (marked 12/2/4/8/8/10 in newer Chronomats or 12/3/6/9 in older Chronomats)
the 9 o’clock is the sweep seconds totalizer (marked 60/10/20/30/40/50 in newer Chronomats or 60/20/40 in older Chronomats)
The 12 o’clock totalizer is the minutes totalizer (marked 30/5/10/15/20/25 in newer Chronomats or 30/10/20 in older Chronomats)
Breitling has very crisp lines to the minute marks on the bezel. If you look at a real Breitling, these lines are very sharp recesses that are clearly defined. In many fakes, the lines are stamped and show deformation in the surrounding metal.
On some fakes, the bezel is marked as though it were a Chronomat Longitude (i.e., 12/1/2/3/4/5/6/7/8/9/10/11), but the watch has no spare hour hand.
Some reflections

Maar er zijn veel echte Breilings met quartzuurwerk, het merk heeft het een aantal keren erg moelijk gehad, is ook wel eens failliet gegaan. 500 euro kan best maar zonder foto of typeaanduiding kunnen we er niets over zeggen, er zijn zo veel modellen, het merk bestaat al meer dan 100 jaar (met tussenposen).

Meestal kan je het toch wel zien aan degene die 'm draagt :D:D:D