Beste mede liefhebbers, ik heb bij een set onderdelen een aantal seiko 5jes ontvangen waarvan ik denk dat het fakes zijn. Sommigen volgens mij ook het uurwerk, een of twee misschien wel Seiko, maar zeker niet behorend bij de wijzerplaat dan wel kast. Kijken jullie mee?
Nummer 1
De horloges lijken mij wel echt. Te meer omdat de vraag voor mij relevant is waarom je überhaupt deze horloges zou namaken. En dit bedoel ik niet denigrerend naar de eigenaar, in tegendeel zelfs.
Ha! Alles wordt na gemaakt. Zelfs de goedkoopste casio F91W wordt na gemaakt.
De horloges hierboven, de eerste vind ik er nog wel oké uit zien.
De rest heeft fake wijzerplaten volgens mij. Wel echte seiko kasten en uurwerken, allemaal tot op de draad versleten, in een warm en vochtig land, b.v. India.
Ik denk dat het allemaal samenraapsels zijn, zoals @MartijnV aangeeft. Mijn gok zou zijn uit de Filipijnen, daar komen veel samengestelde Seikos vandaan. Nr. 1 heeft denk ik een originele wijzerplaat, mischien opnieuw opgemaakt? De anderen hebben after market platen, ik vermoed wel met originele kasten.
Vaak worden deze horloges zoveel mogelijk samengesteld uit veelal versleten ‘scrap’ originele onderdelen, aangevuld met after market onderdelen. Het is vaak een mix van verschillende onderdelen die leidt tot niet origineel bestaande combinaties. Je kunt zoiets voor een paar tientjes kopen op eBay.
Ik ben nog lerende mbt tot het herkennen van echt en nep…(dus geen expert) maar als ik naar de dials kijk dan denk ik dat dat alle 5 geen originele dials zijn of later aangepast zijn.
Dial 1 en 4, het seiko logo lijkt anders te zijn als je wat meer inzoomt. Niet zo strak als ik gewend ben. Ook hoe het geschreven is en soort lettertype lijkt anders te zijn. De E lijkt bv anders te zijn.
Dial 2 idem en lijkt de 5 niet heel strak te zijn, wat wobbelig?
Dial 3 en 5 logo en 5 wijkt af van standaard. Die rare strepen achter de 5 ben ik nog niet tegengekomen.
Zoals gezegd, ben geen expert maar dit zou mijn vermoeden zijn als waarschijnlijk aftermarket dials.
Antwoord op je relevante vraag: Seiko is een sterke brand, staat decennia bekend als goedkoop en degelijk. Reken maar dat ze nagemaakt zijn. Zelfs de nog goedkopere digitale Casio worden nagemaakt.
Zijn in ieder geval frankenwatches soms zijn de wijzerplaten wel origineel en soms zelfs de kast. Ik heb hier ook een paar Mumbai specials. Citizen uurwerk, seiko buitenkant. Zelfs een citizen met een HMT uurwerk in. Of een 3 ster orient met oerlelijke paarse wijzerplaat waarvan de derde ster erbij geschilderd is. Er wordt in ieder geval niets verkwist😁