Echtheid Sicura Rommelmarkt.

Hoi,

Heb 2 weekends geleden deze kunnen oppikken voor een prikje (6euro) op een rommelmarkt.
Nu twijfel ik wel aan de echtheid van dit klokje.

Wat me doet twijfelen is hoe de naam Sicura er staat zonder lijn onder, de niet zwarte dial en het binnenwerk. Ik vind op het internet veel vintage Sicura divers die in de buurt komen maar niet heel veel die hetzelfde zijn. Dus ofwel heb ik iets zeldzaam 2% ofwel een namaak 98%.




Weet er iemand iets meer over?

1 like

Ziet er wat mij betreft echt uit. Uurwerk is een EB penankertje, typisch voor een Sicura. Wijzerplaat is overigens flink verkleurd; ik vermoed dat hij ooit blauw of zwart geweest is.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?11&ranfft&0&2uswk&EB_8021N

Wel ik denk zilver? Het verschil en wat me ook doet twijfelen is dat er op dit movement geen … Jewels staat.

Zo’n dial hoe maak ik dat best proper? of is deze verloren

1 like

Verloren?? Nee joh, lekker zo laten. Mooie vintage look zo. Volgens mij is schoonmaken van een dial ook niet mogelijk of grote kans op verergeren. Ik ben echter geen expert maar dit is wat ik veelal lees hierover.

3 likes

Niet helemaal uitgesloten, maar zilveren wijzerplaten hebben meestal geen witte tekst omdat dat slecht af te lezen is.

Kun je inderdaad niks aan verbeteren; is geen vuil, de vernislaag is gewoon verweerd en verkleurd, dat is niet meer terug te draaien.
Er zijn al genoeg mensen geweest die dachten dat het met poetsen wel beter zou worden, resulteert in 99% van de gevallen in een drama; je veegt gewoon alle lak en tekst eraf, niet aan beginnen.

1 like

Oke, dan blijf ik er mooi van! Met wat maken ik de kristal best terug krasvrij?

1 like

Glaasje kun je wel makkelijk opknappen omdat het een plexiglaasje is. Hier een handige handleiding hoe je dat doet:

1 like

Geinig ding!

1 like

Top dankje!

1 like

Ziet er 100% echt uit, binnenwerkje klopt inderdaad ook voor deze Sicura’s

Wijzerplaat zal ooit zwart geweest zijn, maar is wel mooi verkleurd naar mijn mening. Ik zou er zeker niet aan beginnen kuisen, kans bestaat dat je alle indices en tekst gaat beschadigen en de verkleuring ga je er toch niet af krijgen, sun bleached lijkt mij

Lijkt wat op deze:

En mocht je er ooit van af willen :wink:

Edit: Sicura heeft een aantal manieren gehad van hun naam op de wijzerplaat te zetten. Zoals het voorbeeld bij mij, met de lijn er onder, zie je wel vaker. Je hebt ook nog Sicura in fijnere letters, italic geschreven. Die van jou heb ik nog niet veel gezien

3 likes

Haha, bedankt!

Voorlopig hou ik hem nog bij. Is mijn eerste diver en hij loopt ook maar 50/50 dus is een mooi projectje voor een beginner :slight_smile:

Die van jou ziet er ook wel erg mooi uit!

1 like

Best een onderhoud geven! Het binnenwerk is een pennengang, die zijn vaak niet zooo correct af te stellen, zeker niet als er wat sleet op zit

En bedankt, 1 van de 15 Sicura’s die ik heb :sweat_smile: loopt (nog) niet en mist de kroon

2 likes

Zonder streep…
En de tweede al aardig zonder het zwart op de dial ook :innocent:
Een Sicura duikertje kan prachtige kleurtjes vertonen is mijn ervaring :slightly_smiling_face:

Leuk ding hoor. Niets aan verloren. Even een beurtje, beter passend bandje, glaasje polijsten en je hebt een vintage knallertje. En… mocht je het dan alsnog kwijt willen… pb maar :blush:

1 like