HOWTO: Kras verwijderen uit horlogeglas - Rolex Submariner ref. 5513

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een restauratie of “poetsbeurt” topic heb gemaakt. Ik ben nogal druk met gezin en werk en wat ik restaureer moet vooral snel dus helaas geen uitgebreide guide voor nu. Maar goed, ik wil jullie ook niet te teleurstellen dus dan pakken we er maar meteen een leuk slachtoffer bij om het goed te maken.

Ik ontmoette vorige week een man en zag direct dat hij een vintage Submariner om zijn pols had, netjes gevraagd of ik even mocht kijken. Hij had het horloge in de jaren zeventig gekregen van zijn vrouw bij hun trouwen en sindsdien is het nooit geserviced, we praten hier dus over een horloge dat zegge en schrijve al 40 jaar loopt. Anyway, de man zei dat hij graag het glaasje een keer zou laten vervangen want er zaten toch wel erg veel krassen in, dus ik heb de man direct aangeboden om de krasjes er gewoon uit te halen. Ik heb hem mijn Omega Constellation in bruikleen gegeven, want niemand hoeft horlogeloos door het leven te gaan. En ik heb het horloge mee naar huis genomen.

Het is een Rolex Submariner met referentienummer 5513, conform het serienummer uit 1972. Ik ben niet zo’n fan van de cyclops en deze heeft überhaupt geen datum, perfect dus.

20160927_092627

Zoals gezegd, fors gekrast.

20160927_092647

Om een glas weer mooi egaal krasvrij te krijgen heb je de volgende zaken nodig:
-Schuurpapier korrel 400
-Schuurpapier korrel 1000
-Schuurpapier korrel 2000
-Schuurpapier korrel 3000
-Polijstmiddel zoals Peek, Brasso of vergelijkbaar
-Zachte doek
-Natte schoonmaakdoekjes
-Eventueel schilderstape

Ik knip mijn schuurpapier altijd in stukjes ter grootte van een postzegel, dat werkt erg prettig.

Idealiter is het uurwerk uit de kast maar gezien de waarde van het horloge, had ik geen zin om het uurwerk te verwijderen en terug te moeten plaatsen.

Begin met korrel 400 het glaasje te schuren, rond en in banen.

20160927_092740

Omdat ik de bezel niet wil beschadigen en de krasjes ook echt aan de buitenrand zaten, heb ik uiteindelijk de bezel gewoon afgeplakt met schilderstape.

20160927_093619

De eerste schuurronde met korrel 400 is het belangrijkst omdat je daarmee de diepe groeven verwijdert, schuur een stukje, veeg dan het stof met een nat doekje weg en controleer dan met een loupe of het glaasje mooi egaal is, anders gewoon door blijven schuren.

20160927_093926

Als het glaasje overal even dof is (duidelijke witte lijnen duiden op een overgebleven witte groef) dan kun je opschuiven naar korrel 1000.

20160927_094220

Dan korrel 2000, de wijzerplaat wordt nu weer wat zichtbaar

20160927_094558

Dan korrel 3000, er ligt nu nog een wittige waas over het glas

20160927_094936

Dan gaan we afpolijsten, knijp een kleine klodder pasta (in dit geval Peek) op het glas, en wrijf dit met een zachte doek over het glas totdat het glas weer begint te glimmen, controleer daarna of er toch nog ergens krasjes zijn overgebleven en ga desnoods terug naar een vorige schuurniveau om deze alsnog te verwijderen.

20160927_095012

En hij is weer klaar voor gebruik!

20160927_100548

20160927_100157

De volgende dag heb ik het horloge teruggebracht en die man kon zijn ogen bijna niet geloven…

“Wat krijg u van me?”

“Helemaal niets”

“…, echt waar?”

“Ja, maar denk nog eens aan mij als u hem ooit besluit te verkopen…”

:sunglasses:

117 likes

prachtig werk! Een heel mooi horloge ook ziet er weer perfect uit :slight_smile: Van de week zelf met tandpaste wat krassen proberen te verwijderen van een glaasje, werkte ook verrassend goed voor de kleine krasjes

1 like

Top, leuk om te lezen en weer wat geleerd!

1 like

Mooie reportage, Geert. Een mooi horloge nog mooier gemaakt. :thumbsup:

1 like

Toen ik begon te lezen dacht ik oeps. Maar wat een verbluffend mooi resultaat dank voor het delen!

2 likes

Mooi verhaal, bedankt voor het delen en je hebt een “gouden hart”. Iedereen blij.

Mooi verslagje, bekraste plexi’s zijn inderdaad meestal weer prima krasvrij te krijgen. (zolang er maar geen barsten in zitten) :sweat_smile:

Nou, dat is nog eens een geweldige goede gebruiksaanwijzing, die ik opsla voor later! :ok_hand:

Knap gedaan! Mazzel dat er geen datum dinges op zat. Kwam er geen poetsmiddel tussen het glas en de duikring? Ik zou de neiging hebben de ring er “even” af te wippen.

Ook op hardlex?? heb me sinds vorige week een paar beste jetsers op zitten :rage:

Mijn beste,

Inderdaad, een mooi naslagwerk!!
Nooit geweten dat er zo’n verscheidenheid aan schuurpapier korrels is.
Dank voor het delen.

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Mooi werk, bedankt voor het delen, :+1:

Perfect werk. Je moet wel durven en uiteraard weten wat je doet. Bedankt voor de les, deze gaat in het archief :smile:

1 like

Ben wel benieuwd hoe lang je er mee bezig bent geweest…

1 like

Weer mooi gedaan maar ik heb me rot gezocht naar de korrel 1000 2000 3000 en krijg ze niet gevonden

Ga je bij de bouwmarkt niet vinden. Even bij een autospuiter langs voor een stukje of anders online bestellen. :sunglasses:

weet het niet zeker denk geen hardlex. Was een seiko uit 1968. Maar de diepe krassen krijg je er niet uit met alleen tandpasta/andere pasta

1 like

Hier in België wel hoor. Tot 2000 gekocht gewoon.

Geweldig Geert complimenten.

Krijg je de krassen er echt uit,dus ook niet zichtbaar bij sterk (zon)licht?
Ik heb een Pobeda die er zo op het oog goed uitziet qua glas maar bij zonlicht zie ik duizenden kleine krasjes,het komt op mij over alsof hier ook iemand het in iedergeval geprobeerd heeft.