Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een restauratie of “poetsbeurt” topic heb gemaakt. Ik ben nogal druk met gezin en werk en wat ik restaureer moet vooral snel dus helaas geen uitgebreide guide voor nu. Maar goed, ik wil jullie ook niet te teleurstellen dus dan pakken we er maar meteen een leuk slachtoffer bij om het goed te maken.
Ik ontmoette vorige week een man en zag direct dat hij een vintage Submariner om zijn pols had, netjes gevraagd of ik even mocht kijken. Hij had het horloge in de jaren zeventig gekregen van zijn vrouw bij hun trouwen en sindsdien is het nooit geserviced, we praten hier dus over een horloge dat zegge en schrijve al 40 jaar loopt. Anyway, de man zei dat hij graag het glaasje een keer zou laten vervangen want er zaten toch wel erg veel krassen in, dus ik heb de man direct aangeboden om de krasjes er gewoon uit te halen. Ik heb hem mijn Omega Constellation in bruikleen gegeven, want niemand hoeft horlogeloos door het leven te gaan. En ik heb het horloge mee naar huis genomen.
Het is een Rolex Submariner met referentienummer 5513, conform het serienummer uit 1972. Ik ben niet zo’n fan van de cyclops en deze heeft überhaupt geen datum, perfect dus.
Zoals gezegd, fors gekrast.
Om een glas weer mooi egaal krasvrij te krijgen heb je de volgende zaken nodig:
-Schuurpapier korrel 400
-Schuurpapier korrel 1000
-Schuurpapier korrel 2000
-Schuurpapier korrel 3000
-Polijstmiddel zoals Peek, Brasso of vergelijkbaar
-Zachte doek
-Natte schoonmaakdoekjes
-Eventueel schilderstape
Ik knip mijn schuurpapier altijd in stukjes ter grootte van een postzegel, dat werkt erg prettig.
Idealiter is het uurwerk uit de kast maar gezien de waarde van het horloge, had ik geen zin om het uurwerk te verwijderen en terug te moeten plaatsen.
Begin met korrel 400 het glaasje te schuren, rond en in banen.
Omdat ik de bezel niet wil beschadigen en de krasjes ook echt aan de buitenrand zaten, heb ik uiteindelijk de bezel gewoon afgeplakt met schilderstape.
De eerste schuurronde met korrel 400 is het belangrijkst omdat je daarmee de diepe groeven verwijdert, schuur een stukje, veeg dan het stof met een nat doekje weg en controleer dan met een loupe of het glaasje mooi egaal is, anders gewoon door blijven schuren.
Als het glaasje overal even dof is (duidelijke witte lijnen duiden op een overgebleven witte groef) dan kun je opschuiven naar korrel 1000.
Dan korrel 2000, de wijzerplaat wordt nu weer wat zichtbaar
Dan korrel 3000, er ligt nu nog een wittige waas over het glas
Dan gaan we afpolijsten, knijp een kleine klodder pasta (in dit geval Peek) op het glas, en wrijf dit met een zachte doek over het glas totdat het glas weer begint te glimmen, controleer daarna of er toch nog ergens krasjes zijn overgebleven en ga desnoods terug naar een vorige schuurniveau om deze alsnog te verwijderen.
En hij is weer klaar voor gebruik!
De volgende dag heb ik het horloge teruggebracht en die man kon zijn ogen bijna niet geloven…
“Wat krijg u van me?”
“Helemaal niets”
“…, echt waar?”
“Ja, maar denk nog eens aan mij als u hem ooit besluit te verkopen…”