Revue opknapper!

Het heeft weer even geduurd, maar vandaag weer wat horloges gaan ophalen die terug netjes gemaakt kunnen worden :smile: !
Ik heb gezien dat veel mensen deze topics leuk vinden om te lezen, en heb m’n best gedaan om een beetje uitleg te geven bij elke stap die ik gedaan heb, enjoy!

Zo is het horloge bij mij gekomen:

Een typisch ‘70s horloge zoals je kan zien! De eerste stap is om de achterdeksel te openen.
(Helaas hoort ook dit erbij… :nauseated_face: )

En dan nu, het binnenwerk! Ik kreeg al meteen het vermoeden dat het om een ETA caliber ging, en inderdaad! Een ETA 2783, maar manman! Wat een vieze boel! Achja, langs de andere kant ook wel leuk om dat dat betekent dat we weer wat werk hebben!

Omdat ik wou voorkomen dat er ‘spul’ helemaal in het binnenwerk ging komen, wou ik deze er asap uithalen.
Pas als een horloge uit de kast is, zie je pas hoe mooi de wijzerplaat kan zijn!

Dit kan zeker eens een poetsbeurtje gebruiken! En dat heb ik dan ook maar meteen gedaan.

Na dat ik de kast hebt gepoetst ben ik begonnen met het glaasje. Zoals je kon zien waren er 2 heel duidelijke krasjes tussen 8u-11u & 8u-10u. Om het mooiste resultaat te bekomen zou je het glaasje inderdaad beter vervangen, maar dit was voorlopig nog niet mijn bedoeling. Ik heb het wat gepolijst en het is al stukken beter (in het echt heel duidelijk te zien). iig. zo was het:

In principe zijn we nu goed als klaar, maar moeten we enkel het binnenwerk terugplaatsen. Voor dat ik dit heb gedaan heb ik de rotor even afgedraaid in de hoop geen verdere viezigheid tegen te komen en gelukkig wat dit het geval! Ziet er al stukken beter uit als je het mij vraagt!

Heb er rap even een bandje op gezet en moet eigenlijk eerlijk toegeven dat ik de combinatie wel heel leuk vind!
Et voila, het eindresultaat!:

Thanks allemaal voor het lezen!

Bij het lotje zat ook nog een vintage Prisma. Die gaat zéér binnenkort ook een opknapbeurtje ondergaan. Dus ik zou zeggen, kijk zeker uit naar het volgende topic hierover! :shushing_face:

22 likes

Mooi om te zien man.

Er zijn heel wat lelijker opknap-topics de revue gepasseerd!

1 like

Prachtig weer!

1 like

Fris en fruitig weer…

1 like

Dat ziet er zeker goed uit, leuk om weer te dragen :+1:

1 like

Mooi gedaan.
Leuk dat hij weer mee kan.

1 like

Zijn het krasjes in de plexi, of zijn het barstjes ?
Als het krasjes zijn, dan kun je ze eerst eruit schuren met schuurpapier. Daarna polijsten en dan is het glaasje echt als nieuw.
Als het barstjes zijn, dan is dit wel ongeveer het maximale wat je kunt bereiken

1 like

Prachtig horloge mooi resultaat. Ik vind het niet zo leuk om kritisch te zijn, maar wil toch waarschuwen. Op de foto is duidelijk te zien dat er vuil in het uurwerk is gekomen. Zo doe je meer kwaad dan goed.
Probeer beter eerst het vuil weg te halen. Lukt dat niet open het horloge ondersteboven, dan valt er minder makkelijke vuil in het uurwerk.

5 likes

Niet echt barstjes, maar meer dan krasjes. Laat ons zeggen ‘2 kleine barstjes’. Zijn er niet meer echt uit te schuren helaas

Dankuwel! Waar op de foto dan? Heb al het vuil dat ik gezien heb weggedaan :stuck_out_tongue:

Zoom maar eens in dan zie je het wel. Een uurwerk moet schoon en stofvrij blijven.

1 like

Oftewel ben stekeblind natuurlijk :see_no_evil:

Heel leuk om te zien. Aan het binnenwerk wil je niets doen?

1 like

Op de eerste foto in je verhaal zie ik duidelijk dat er vuil in het uurwerk is gekomen.


Dat je het achteraf voor het oog het oppervlakkige vuil hebt verwijderd zie ik ook.
Het gaat juist om het vuil dat in de bewegende delen is gekomen, dat zal plakken in de olie en daar zijn werk gaan doen.
Als het mijn horloge was zou ik het helemaal uit elkaar halen als er viezigheid in is gekomen.
Als jij zo tevreden bent is dat natuurlijk ook goed, het zal vast nog wel een tijd goed functioneren.

In ieder geval gefeliciteerd met dit stukje vakwerk!

1 like

Ondersteboven. Goed advies, André!

1 like

@longboardfreak2


Mooi resultaat, seppe. Alleen het bandje… Naar mijn menig zou het nog mooier staan als er een bandje op zat over de volle breedte van de ruimte tussen de lugs. Als je wilt kun je me een PB’tje sturen met de maat van de bandaanzet. Als het, naar ik vermoed, 18 of 20 mm is heb ik nog wel een z.g.a.n schoon flex bandje of een 18mm schakelband voor je liggen die er op kan.

1 like

Leuk opknap projectje, dank voor het delen :+1: :+1:

Een paar tipjes van mijn kant:

  • Als je niet van plan bent het uurwerk te servicen is het beter om de kast vast even goed schoon te maken voordat je hem open maakt, dan valt er minder bagger in het uurwerk :wink:

  • Glaasje polijsten moet even grondiger gebeuren; die kras kun je er prima uit krijgen; hier een topic waarin beschreven staat hoe je dat moet doen:

Succes met je volgende projecten :+1:

1 like

Netjes heur!