EDELE 21 jewels incabloc

Een tiental jaren geleden heb ik na het overlijden van mijn grootmoeder een horloge geërfd.
Ik weet nog dat mijn grootvader ze ook gedragen heeft dus ben ik niet zeker of het een heren- of een dameshorloge is, ik vermoed aan de hand van het formaat, dat het een dameshorloge is.
Kent iemand dit soort van horloge?
Wat te doen om deze horloge te restaureren? (soort van stappenplan)
De horloge is (heel) vuil, kan ik die zelf zoveel mogelijk zuiver maken?
Alle info is welkom waarvoor dank.

Edit: Ze loopt nog en is niet stuk.

Hallo, ik vermoed dat het een herenhorloge is, maar door het kleinere formaat ook nog door jouw grootmoeder is gedragen. Horloges waren vroeger namelijk een stuk kleiner dan vandaag de dag “mode” is.
Edele lijkt een plakmerk te zijn, omdat er zeer weinig info over te vinden is.
Dat maakt niets uit, waarschijnlijk zit er een ETA of AS uurwerk in. Aan de 21 jewels te zien, nog van een vrij goede kwaliteit ook.
Ik zou het ten eerste aan een horlogemaker afgeven om het uurwerk een servicebeurt te geven en een nieuw glaasje te plaatsen. De kast kan je zelf een beetje oppoetsen met Cape Cod doekjes of iets dergelijks. Ook een andere band kan je zelf bestellen en verwisselen. Waarschijnlijk herken je het horloge dan niet meer terug en heb je er nog vele jaren plezier van. Wil je het gaan dragen?
Even shoppen bij verschillende horlogemakers wat de kosten van een servicebeurt en een nieuw glaasje is. Je kan ook hier op het forum vragen of iemand dat voor je kan doen.
Veel succes ermee!

Grtz Melvin

Het is niet de bedoeling om ze dagdagelijks te dragen maar occasioneel zie ik het wel gebeuren.
Die servicebeurt en dat glas plus het bandje zet ik al meteen op de planning :slight_smile: Als er mensen zijn die dit willen doen hoor ik het graag (ben zelf van midden Belgie)
Bedankt voor de info.

Hallo Tikke,

Als het uurwerkje goed loopt is het zonde van het geld om het te laten schoonmaken!!
Ik, als uurwerkmaker snij natuurlijk nu in mijn eigen vlees, maar ik vind een eerlijke voorlichting erg belangrijk naar klanten toe. Het is toch al zo een “wazig” vak. Niemand ziet wat je echt doet en hoppa, het loopt en werk weer allemaal.
Meestal zeg tegen mijn klanten als het niet meer loopt dan zie ik u wel weer terug, en dat gebeurt ook!
Maar een nieuw glaasje (plastic) kan geen kwaad. dan kan er ook minder vocht inkomen!!
Groeten Martin Meijer,uurwerkmaker.

martinm Schreef:

Hallo Tikke,

Als het uurwerkje goed loopt is het zonde van het
geld om het te laten schoonmaken!!
Ik, als uurwerkmaker snij natuurlijk nu in mijn
eigen vlees, maar ik vind een eerlijke
voorlichting erg belangrijk naar klanten toe. Het
is toch al zo een “wazig” vak. Niemand ziet wat je
echt doet en hoppa, het loopt en werk weer
allemaal.
Meestal zeg tegen mijn klanten als het niet meer
loopt dan zie ik u wel weer terug, en dat gebeurt
ook!
Maar een nieuw glaasje (plastic) kan geen kwaad.
dan kan er ook minder vocht inkomen!!
Groeten Martin Meijer,uurwerkmaker.

Nou ben ik geen uurwerkmaker, maar als mijn horloge stilstaat ben ik, denk ik, te laat.
Radertjes van vintagehorloges die aan het drooglopen zijn in oude olie, slijten m.i. extra hard.
En als de boel versleten is, kun je niet altijd meer vervangende onderdelen krijgen oftewel einde oefening voor je kostbare/dierbare vintagehorloge.

Oh ja, met mijn auto wacht ik wél altijd met een beurtje tot de olie niet meer smeert en hij daardoor stil staat… :wink:

Ik kan pas tijdens het weekend eens langs de horlogemaker gaan. Ik ga mijn oor daar eens te luisteren leggen.
Om de horloge een servicebeurt te geven vermoed ik niet dat ik me een rib zal moeten uit snijden…of heb ik het mis en is dat verschrikkelijk duur?
Mss dat ik nog wel iets kan afspreken want ik ben van plan om me nog een nieuwe te kopen ook :slight_smile:

zie een servicebeurtje als een “grote beurt” voor een auto…

de Horlogemaker zal het uurwerk uit de kast nemen, demonteren, reinigen, en weer monteren, en oliën…

'k weet niet wat het uurtarief is… maar ik krijg het zelf binnen 2 uur voor elkaar…

Persoonlijk vind ik het een fraai horloge, en daarom is ie in mijn ogen wel een opfrisbeurtje waard… zeker gezien de “geschiedenis” van het horloge… als ik toch eens wist waar het horloge van mijn grootvader gebleven is…

Zo is dat, dat is een horloge die een onbetaalbare waarde heeft voor mij. Misschien zet ik ze wel onder een glazen stolp.