Edelstaal, contradictio in terminis?

Wat is er edel aan staal? Volgens mij is staal gewoon ijzer met extra koolstof. Je kunt er ook nog een aantal andere stofjes aan toe voegen waarmee de eigenschappen en beetje veranderen, maar volgens mij wordt het nooit edel.
Voorstel: vanaf nu gaan we spelen over roestvast staal ipv edelstaal.

Mocht ik het met mijn middelbare school scheikunde mis hebben dan hoor ik het graag.

2 likes

Edelstaal is zeker geen edel metaal.

Het beoogde onderscheid is tussen ‘base metal’ zoals men dat in het Engels duidt, zoals koper, dat je vaak ziet bij budget vintage horloges met een chrome plated kast. Omdat we in het Nederlands geen uitdrukking als ‘basismetaal’ kennen, althans niet in het dagelijkse taalgebruik, lijkt ‘edelmetaal’ mij ook vreemd. Zelf gebruik ik in deze context altijd ‘volstaal’ maar ik weet niet of dit correcter is.

2 likes

Ik noem het altijd RVS. Zal ook wel niet kloppen :smile:

Vind het ook een beetje vreemde term. Komt volgens mij uit het Duits, waar het (volgens Wikipedia) een zeer zuivere staalsoort betekent, die overigens niet roestvast hoeft te zijn.

RVS is een afkorting voor roestvast staal, niks mis mee. :sunglasses:
Zolang je het maar geen roestvrij staal noemt. :wink:

3 likes

Ik zal mijn leven beteren.

2 likes

Scheikundig edel betekent dat het niet of nauwelijks reageert met andere stoffen, zoals zuurstof (oxideren).

Staal dat dusdanig samengesteld is dat het niet reageert is dus veredelt => edelstaal.

Daarnaast is hogere kwaliteit duurder en wordt het in luxere producten gebruikt. Deze zijn eerder bereikbaar voor de rijken onder ons. Vroeger waren dit met name de edelen => staal voor edelen, edelstaal.

Verder is mijn achterste gemaakt van RVV, anders kon deze semantiek me er aan oxideren.

10 likes

Hahaha, dat heb ik dus ook ja. Ik heb dan kogelvrij glas in de auto, zit geen kogel in namelijk :joy:
En ik heb ook wat kogelvrije vesten in de kast hangen, met dit weer niet lang meer overigens :wink:

2 likes

Dat is dus niet het geval, het reageert wel degelijk; het chroom in roestvast staal oxideert aan het oppervlak en vormt een dichte laag waardoor het niet verder oxideert, maar het is niet zo dat het niet reageert. :sunglasses:

2 likes

Dit is dus de reden waarom ik jaarlijks geld geef aan Wikipedia.

2 likes

Omdat je ze niet meer in de kast hebt hebben? Of omdat regen je crimineel maakt en je van plan bent neergeschoten te worden?

Niks mis dus met edelstaal

2 likes

En het chroom maakt ook het staal meer breekbaar. Dat is de reden dat het niet in (verhoudingsgewijs lange) zwaarden zit en ik deze dus om de paar weken vrij mag maken van de gezellige oxide die we roest noemen :face_with_symbols_over_mouth:

FTFY

Het is dus wel een term die in de staalwereld gebruikt wordt, maar of er ook horloges van gemaakt worden? :thinking::wink:

Roestvast staal is een edelstaal en hoe noemt roestvast staal in het Engels juist stainless steel, hoeveel horloges zijn gemaakt met roestvast stalen kast en of band?

Dit roept om onze staal expert @Fate_Amenable_To_Change. In buisjesvorm althans. Of hij van plaatstaal ook verstand heeft weet ik eerlijk gezegd niet.

1 like

De discussie hierboven gemist? :wink: Roestvast staal hoeft dus geen edelstaal te zijn. Edelstaal is een zeer zuivere staalsoort zonder bepaalde vervuilingen. Mogelijk dat er horloges hiervan gemaakt zijn, maar heel nuttig lijkt mij dat niet.

Toch wel gelezen hoor :wink: en ik blijf erbij dat edelstaal (oder Edelstahl am Deutsch) gebruikt wordt (lees maar de link :stuck_out_tongue_winking_eye: )

Haha sounding, swinnggggg.

Het is net een stemvorkje…maar dan anders :thinking:

1 like

Juist. Hoge tonen.

1 like

Edelstaal is gewoon RVS roestvast staal. RVS is staal wat gelegeerd is met voornamelijk chroom en nikkel en wordt voor de meeste horloges en banden gebruikt in de vorm van 316(L). Gewoon staal is sterk maar roest, door het toevoegen van legeringselementen zoals chroom en nikkel verbetert oa de corrosie bestendigheid. Daarnaast kun je eventueel de hardheid verbeteren met een oppervlakte behandeling (beter krasbestendig)