Edox 50-er jaren origineel uurwerk?

Hallo,

Ik ben nieuw hier. Leuk en goed forum!

Ik ben sinds enige maanden geïnteresseerd geraakt in (vooral oude) horloges. Veel gelezen al en inmiddels wat tools in huis gehaald om een horloge te openen.

Nu wil ik wat kennis opdoen om horloges te kunnen beoordelen op echtheid e.d. Vandaar mijn vragen nu:

Ik heb net een vintage Edox horloge uit de jaren 50 aangekocht met een incablok uurwerk. Erg mooi vind ik! Zie de foto’s. Kunnen jullie mij aangeven of het uurwerk origineel en ok is voor dit horloge? Waar moet ik op letten?

Dank en groeten!

IMG_3898|375x500


2 likes

De grote wijzers matchen de petite seconde en dat is een goed teken. De wijzerplaat is wel heel egaal, die verwacht je wat meer verweerd, maar dat kan prima want de rest van het horloge ziet er ook heel goed uit. De cijfers in tritium lumen komen overeen met wat ik verwacht qua kleurstelling en het zit er netjes op. Een relume acht ik dan ook onwaarschijnlijk. Het uurwerk is goed schoon op het eerste gezicht, toont geen vieze vlekken en het past er mooi in en zit niet vast met lelijke spacers. Het is dus waarschijnlijk ook geen z.g.n. ‘marriage watch’ waarbij een willekeurig uurwerk en een willekeurige kast zijn samengevoegd. De case back lijkt ook origineel want er staat op ‘stainless steel back’ (=geen stainless steel case) en de kast toont de daardoor te verwachten sporen. De kroon zie ik dan weer niet goed genoeg om een oordeel over te kunnen vellen.

Mijn bescheiden analyse :v:

5 likes

Van harte welkom op het Horlogeforum! :slightly_smiling_face:

Hartstikke leuk Edox horloge! Matthijs @Mafkees heeft je al een aantal zeer duidelijke tips gegeven, waar je op moet letten bij zo’n horloge, dus dat kan ik niet beter.
Het enige wat ik daaraan toe wil voegen is veel naar horloges kijken, veel lezen en ook veel vragen. Je krijgt hier op het forum altijd gehoor en vaak heel interessante discussies, wanneer je een vraag in de groep gooit.

Heb je nog meer horloges? We zijn hier allemaal dol op plaatjes, dus laat maar komen die foto’s! :+1:

Heel veel plezier toegewenst!

2 likes

Dank je wel voor je reactie! Super. En dat klinkt goed dus.

De wijzerplaat is op de foto mooier dan hij is. Enige verwering is er wel, maar datbis juist wel mooi dus. Zie de nieuwe foto.

De kroon heb ik ook op nieuwe foto gezet nu.

Ook benieuwd of de gesp origineel is, maar dat zal niet denk ik.

Ik hoor het graag weer!

3 likes

De gesp is volgens mij van het merk Hirsch. Dat is de fabrikant van de band.:slightly_smiling_face:

3 likes

Hallo!

Ik heb idd nog een aantal mooie horloges:

Leuke beginnende collectie. Al zeg ik het zelf :wink:.

6 likes

Voor de Omega Seamaster net een originele Omega New Old Stock zwart leren band met originele Omega sluiting gekocht. In afwachting van ontvangst. Dat maakt de Omega echt af!

Zeker een heel mooi begin! :+1: Allemaal gedegen merken en zelfs twee Oris horloges. Er is een hele club Oris liefhebbers hier; die vind je vooral in de rubriek ‘Oris only’. Die Big Crown Chrono heb ik ook; dat is een van mijn fijnste horloges. :slightly_smiling_face: Best bijzonder, omdat hij inmiddels ook niet meer gemaakt wordt.

Mooi! :+1:

Dat is interessant! Mijn Oris Big Crown heeft namelijk een barstje in het glas. Dat zou ik graag willen laten maken, maar terugsturen naar de fabriek kost je al gauw 300 euro… Zijn er mensen hier die mij daar bij kunnen helpen?

Kroon ongemarkeerd als ik het goed zie maar tevens base base metal gelet op de slijtage. De slijtage is conform aan de rest van de kast. Het lijkt erop dat je een authentiek exemplaar aan de haak geslagen hebt, ook gelet op de verwering op de plaat inderdaad! Goed bezig. :thumbsup:

Wat de band betreft zou ik me geen zorgen maken. De meerwaarde (financieel gezien) van een authentiek bandje is nihil bij dergelijke Suisse merken, ze bestonden met de duizenden namelijk, zeker pre-quartz crisis. Dat maakt het horloge niet minder cool maar ik bedoel dat het pas bij merken in het segment van Longines of Omega interessant wordt om op originele band/gesp te gaan letten. En dan is vaak een nieuw exemplaar bandje alsnog mooier en fijner om te dragen. Voor mijn Omega heb ik wel een tijdsconforme gesp aangeschaft maar ik weet niet of Edox daar überhaupt aan deed destijds.

2 likes

Mooi dan! De band aan de Edox is prima zo. Was even benieuwd.

Voor mijn Omega Seamaster uit de 50-er jaren komt deze band mijn kant op:

Dat zal wel heel fraai zijn. En bij een Omega vind ik dat wel gaaf als hij compleet origineel is.

Maar dank nogmaals voor de reacties. Fijn dat ik nu het gevoel heb dat de Edox origineel is.

1 like

Ik zou hier even in de blauwe rubriek kijken. Daar komen allerlei horlogemakers langs, vaak ook forumleden. Op die manier kan je het in ieder geval goedkoper regelen dan via Oris zelf. Succes! :+1:

Welkom op ons mooie forum. Mooie collectie heb je inmiddels.

Hoi, ik heb bijna het zelfde horloge gekocht in Duitsland in zéér mooie staat ook de kroon is super, hij is wel schoongemaakt en er zit een nieuwe band om.
Ik maak mijn horloges nooit open, ben bang voor beschadigingen.
Ben je al wat wijzer geworden over het type en/of bouwjaar.
Mijne stond te koop op Ebay als: “Dienst Uhr” horloges werden gebruikt bij diverse instanties zoals "Bundesbahn - Bund - Post en andere Reichs instanties"
ik ben er super blij mee, ik probeer wat foto’s te uploaden:

Bert

1 like