Edox met Peseux 7046 total loss ?

Een kennis vroeg me om eens te kijken of ik zijn horloge weer aan de praat kon krijgen. Hij had er twee maanden geleden tijdens een vakantie in Zambia mee gezwommen, dus het liep niet meer.
Het betreft een Edox dresser (ondergewaardeerd merk trouwens) op een Fixoflex band (hoe bedenk je het!!!) die niet alleen verdronken maar ook ongelovelijk vuil was. De dial was behoorlijk aangetast.

De achterkant zag er nog redelijk uit, los van het vuil natuurlijk. De kroon en stift zaten los.

De achterdeksel eraf gehaald en de schade leek wel mee te vallen, het uurwerk zag er beter uit dan ik had verwacht.

Maar na de spacer ring te hebben verwijder begon de roestvorming al zichtbaar te worden.

Het merk van het uurwerk was pas te zien na het verwijderen van de balans. Het bleek een Peseux 7046, een van de betere calibers, volgens informatie door Edox gebruikt tot in 1985 Peseux er mee stopte. Ze zijn toen overgestapt op Eta.

Aan de wijzerplaat was al te zien dat deze er slechter aan toe was dan de achterzijde deed vermoeden. De Romeinse cijfers waren nog redelijk in tact maar de minuut indexen deels weggevaagd.

De echte domper kwam toen ik de wijzerplaat had losgehaald, De achterkant daarvan was behoorlijk aangetast, maar erger was dat het uurwerk een roestbak was. Een onderdeel (palveer? stuk van de tirette?) viel er spontaan uit, de datumring was niet om aan te zien en half vergaan.

Close-up van de plaatzijde.

Diagnose: total loss. Helaas.
Omdat dit caliber al sinds 1985 niet meer wordt geproduceerd is het vinden van een donor niet gemakkelijk. Ze zijn met name gebruikt in Oris en de Maurice Lacroix masterpiece series, dus behoorlijk aan de prijs. Ik begreep dat mijn kennis dat er niet voor over heeft, dus er zit weinig anders op dan hem weer dicht te schroeven en terug te geven.
Maar het blijft jammer en zonde van zo’n mooi werkje.

1 like

Interessante ontleding van wat ooit een mooi horloge was.

Maar ik heb je openingszinnen wel 10 keer moeten lezen. 2 maanden geleden met DIT horloge gaan zwemmen ? In Zambia of all places. Bijzonder dat er geen krokodillentanden in terug te vinden zijn :-), maar met DIT horloge ZWEMMEN ?? Iets te veel last gehad van zon ? :-))

3 likes

Jaja, ik heb gekke kennissen :joy:

Jammer hoor, nu het zo ver heen is zou ik het zonder de wijzerplaat toch een nachtje in de cola leggen, wie weet wordt het nog nog wat (maar de tirette is inderdaad naar de …) :sweat:

Misschien kan Ferry Schweitzer nog soelaas bieden :innocent:

1 like

Die uurwerkjes zijn hier al jaren volop te koop, ook met datum.
Ik weet alleen niet of het kalibernummer hetzelfde is.

1 like

Prima tip, dank je wel. :+1:
Ze lijken er in elk geval erg op en voor dat geld kun je er geen buil aan vallen. Van die zeven is toch zeker wel een te maken die loopt. :grinning: