Edox reparatie

zoals jullie kunnen merken ben ik nieuw op dit forum, … en ook in het horlogegebeuren.

Als fervent DIYer klus ik graag aan Electronica, luidsprekers en oude fietsen.

Regelmatig neem ik deel aan fietstochten met oude rijwielen.
Vele enthousiaste verzamelaars dragen daarbij authentieke kleding met aangepaste attributen zoals, hoe kan het ook anders, een uurwerk van die tijd.

De meeste van mijn fietsen dateren uit de naoorlogse periode, meerbepaald de jaren 50.

Om die reden draag ik dan op die evenementen een Technos horloge, waarvan ik in een ander topic iets meer te weten probeer te komen.

Recent heeft mijn vrouw wat inboedel geërft van een overleden familielid. Daar zat dit horloge tussen. Een Edox. Ik vind dit persoonlijk een zeer mooi horloge, qua uiterlijk perfect passend bij mijn jaren 50 fietsen.
Gisteren heb ik het gepoetst en de veer opgedraaid, waarna het begon te tikken.

Bij het opdraaien naar de juiste dag begon het steeds stroever te lopen waarna hij plots ophield met tikken.

Loont het om dit uurwerk bij een horlogemaker binnen te brengen en hebben jullie tips of advies? Zou ik het wagen om het zelf uit elkaar te proberen halen?

Ook een schatting naar de ouderdom en waarde zou leuk zijn.

Alvast bedankt.
Groeten,
Ed.

Hallo Ed,

Waarschijnlijk is je Edox heel erg vuil en heb je met het opdraaien het vuil ergens tussen opgehoopt en is hij nu vastgelopen maar ben geen horlogemaker dus dat weet ik niet zeker.

Het is een edox ,bouwjaar zal ong 1970 zijn , schoonmaak is op zich wel de moeite waard maar het is geen duur horloge dus zakelijk gezien is het geen beste investering .Nogmaals, puur mijn persoonlijk opinie.

Ik zou eerder de Technos een beurtje geven dan de Edox

bedankt voor de informatie.

Ik heb net het deksel eraf gehaald en ben gecharmeerd door de techniek die eronder zit (ben nog niet veel gewend :slight_smile: )

Je ziet het balanswieltje bij krachtig schudden een paar keer over en weer draaien en terug stoppen.

Als de horloge van de 70er jaren is dan is ze voor mijn toepassing minder interessant.
De Technos scoort dan waarschijnlijk beter, maar deze Edox is wel een automaat, net effe handiger.

Hier een foto met het deksel eraf.

Niet verkeerd, een automaat uit de ETA fabrieken :slight_smile: Over het algemeen betrouwbare kwaliteit :slight_smile:

Mooie Edox hoor. Ik kan ze wel waarderen. Zeker geen budget horloges, maar goed gewaardeerd. Je kan hem naar de horlogemaker brengen, maar als je een gokje wil wagen is een beetje horloge-olie soms ook nog afdoende om hem voorlopig te doen laten lopen. Gaat het vuil niet van weg, maar kan wel dingen soepel maken.

Tsja, eta automaatje, waarschijnlijk cal 2783 of iets in die richting.
Alsjeblieft, zelf niet gaan klooien. Krijg vaak zat horlgoes binnen welke op deze manier behandeld zijn en het zorgt voor meer problemen dan dat het ze oplost. Vuil wordt erin opgelost en komt verder in het uurwerk terecht en maakt daar meer kapot dan je lief is. Zelf gaan olien as je niet weet wat je doet zorgt er enkel voor dat ht hoogui op de korte termijn weer even gaat lopen. Op lange termijn gaat het je horloge echt geen goed doen.

Ook niet zelf gaan demonteren, als je nog nooit een uurwerk uit elkaar heb gehaaldm raak je zowiso onderdelen kwijt, zoals veertjes welke wegspringen. Automaat en datum maken het enkel moeilijker.Zijn niet de makkelijkste calibers om mee te beginnen. Voor goed schoonmaken hb je ook een apparaat nodig, om de schroeven niet te beschadigen heb je goede schroevendraaiers nodig, verder uiteraard goede pincetten, uurwerkhouder, verschillende soorten olien (kost je makkelijk tegen de 200 euro aan voor goede oliën), oliegevers, sorteerbakjes voor onderdelen en ga zo maar door…

Ik zou het gewoon laten doen door ene horlogemaker…

en die raad ga ik ook opvolgen Koen.
Alvast bedankt.

Naar de horlogemaker is zeker de beste optie.
Mijn suggestie kwam om twee redenen: hij twijfelt of hij uberhaupt er iets aan wil laten doen (en tussen niets doen en het laten verstoffen en de horlogemaker zit m.i. nog een tussenweg: diy). De tweede reden is dat hij handig is met klussen in het algemeen maak ik op. Een fiets is geen horloge (ik werk overigens ook met beiden), maar enig inzicht kan je ver brengen.

Maar eens; horlogemaker boven alles.

Het horloge is ondertussen gepoetst en hersteld.

De behuizing is gereinigd en licht opgepolierd.
Het glas is eveneens gepolierd.

Het RVS deksel is geschuurd om de krassen weg te krijgen en daarna tot hoogglans gepolierd.

Het uurwerk is volledig uit elkaar gehaald, gereinigd en afgesteld.

Het geheel is van een passende nieuwe band voorzien.

Hij past me prima en geeft duidelijk de juiste tijd weer.
Ook de dial bevalt me goed, hij kleurt wat mee met de lucht.

Met dank aan Inca voor de herstelling en reinigen van het uurwerk en de dial en voor de zeer uitgebreide en boeiende informatie.

Ben er ontzettend tevreden mee.

Mooi resultaat heeft de opknapbeurt opgeleverd ze lijkt wel weer nieuw (tu)
Veel draagplezier gewenst!

mvg

Da’s een knap horloge geworden, geniet ervan!

Vintage rules!(tu)
Veel draagplezier!

De Edox is weer mooi geweworden, ik ben blij dat je het werk hebt uitbesteed en niet zelf aan het klussen bent gegaan, want dat was jammer geweest van zo’n kwaliteits uurwerkje.

Als je aan horloges wilt werken stel je voldoende op de hoogte en koop de juiste materialen, want zomaar beginnen levert geen resultaat!
En je eerste projecten kan je beter op eenvoudigere uurwerken beginnen, d.w.z. geen datum en automaat. Bij voorkeur een horloge met de secondenwijzer op 6 uur ipv een centrale secondenwijzer. Dit type uurwerk is namelijk veel overzichtelijker om mee te beginnen.