Edox timmert imho lekker aan de weg

Ik liep van de week door de winkelstraat van mijn nieuwe woonplaats Barendrecht waar zich wel 3 verschillende juweliers gevestigd hebben. Dus genoeg te zien, waarbij mijn ook viel op een speciale vitrine voor een Edox horloge. Op het eerste gezicht niet spectaculair maar toen ik “automatic 5-minute repetition” las raakte ik geïnteresseerd. Een horloge met “repetition” is iets wat ik op mijn verlanglijstje heb staan, ik denk elke horlogeliefhebber wel, het is een heel aardig gebbetje. Als ze de wijzers lichtgevend maken (wat in dit geval niet zo is) is het een totaal nutteloze complicatie maar ach, zo veel complicaties zijn over het algemeen vrij nutteloos dus who cares? De grootste drempel blijft over het algemeen de prijs van horloges met repetitie.

Ik ben zonder de prijs te weten naar binnen gelopen en ik had gelukkig een horloge van de wat duurdere soort om dus ik werd meteen serieus genomen toen ik vroeg of ik het horloge eens mocht zien en natuurlijk beluisteren. Zul je misschien denken (dat heb ik wel eens), joh stel je niet aan, als je een Swatch om had gehad hadden ze je net zo makkelijk en snel geholpen maar ik zag bij beide heren die mij toeschoten dat ze eerst hun blik erg duidelijk over mijn horloge lieten gaan. Ik denk dat het in dit geval echt iets uitmaakte.

Anywho, daar kwam het horloge.

[center][/center]

Een redelijk groot, maar niet te groot horloge met een lekker gewicht. De kroon zit bij de 2 wat mij erg aanspreekt en de knop voor het starten van de 5-minuten repetitie zit bij de 6. Door de zichtbodem zie je het redelijk fraaie automatische uurwerk. De twee opengewerkte delen op de plaat zijn voor, ehh, die bij de twaalf daar gaat een dingetje heel erg hard rondjes draaien als je de knop voor de repetitie indrukt en bij de drie gaan er vervolgens twee hamertjes slaan. De eerste geeft met een enkele slag de uren aan en de tweede met een dubbele slag 5 minuten. Het horloge stond op 5 voor 8 dus er waren 7 enkele en 11 dubbele slagen. Die 11 gingen best wel snel, maar nogmaals, de zin van de repetitie ontgaat mij sowieso.

[center][/center]

Volgens de verkoper heeft Edox een Eta uurwerk genomen en er een opbouw op gezet waardoor de repetitie mogelijk gemaakt is voor een redelijke prijs. Ik vroeg of er nog andere wijzerplaten te krijgen waren, waarop hij vertrok om een boek te halen. Ik had eindelijk de mogelijkheid het prijskaartje om te draaien. In mijn achterhoofd had ik al wat bedragen waarvoor ik het horloge had willen kopen onder het mom van, dan verkoop ik wel een paar andere, maar toen ik zag dat het horloge € 5.400,- moest kosten heb ik dat idee maar laten varen. Dan blijft er zo weinig over van mijn verzameling :smiley:

Er waren inderdaad 4 verschillende platen, twee witte zoals hier boven met zilveren of gouden indexen, een zwarte en een geskeletteerde.

[center][/center]

Op de site kwam ik trouwens nog een model tegen dat niet in het boek staat.

Ik bladerde nog even door het boek en zag nog een aantal hele strakke horloges die ik erg mooi vond, hier een paar voorbeelden van modellen die mij aanspreken:

[center] [/center]

De laatste met “kleine” seconde is helaas Quartz! Waarom???

In het boek, dat ik helaas niet mocht hebben, ze hadden er maar 1 van, stonden ook nog wat mechanische regulators (regulatoren?) die ik op de site (die niet al te best is) weer niet kan vinden. Het boek is overigens helemaal niet te krijgen, ik heb de importeur gebeld maar ze geven ze niet uit aan particulieren… (td)

Kijk dus ook eens op http://www.edox.ch, je zult waarschijnlijk aangenaam verrast zijn! Ik kende Edox al wel (ze bestaan al wat langer, sinds 1884) maar ben blij ze “ondekt” te hebben!

Leuk hebbedingetje inderdaad. Maar volgens mij moet je dat ding niet langer dan een kwartiertje aan laten staan, anders word je knettergek! Moet je nagaan als het vijf voor twaalf is: 11 enkele en 11 dubbele slagen, godskolere wat een getingel iedere vijf minuten!

Maar wel een mooi uurwerkje, zo te zien.

Gerard

De repeater gaat alleen aan als je die knop bij de 6 indrukt. En hij stopt dan ook na één keer, want anders zou je inderdaad gek worden Gerard :smiley:

Henrik,

Ik heb in de maand mei toch een bezoek gebracht bij Edox en heb toen hier op het forum over gesproken.
Toen ik ze daar zag moesten ze nog op de markt komen.
Hebben heel goede kritiek gekregen in Basel.
Zijn zeer goede horloges en prachtig afgewerkt.

Oh, ik dacht al… dat verandert de zaak, ik dacht dat hij door zou gaan tot je hem weer uitzet.

Je tipte ze zelfs al in december 2005 Opa :smiley:

Quote Freddy: “Zo is er ook een vergeten fabriekje Edox, die ook veel mmoie zaken monteren en fabriceren voor grote merken, maar wordt stil gehouden.” http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,9960,9986#msg-9986

Klopt, maar heb er dit jaar pas een bezoek gebracht .
Edox fabriceert niets, een beetje montage maar recht over hun deur staat een Zwitserse chalet waar een 160 man werkt en die montage’s doen voor een 20 tal zeer grote merken en Edox.

Helemaal mee eens Henrik! Het is niet waarschijnlijk dat ik snel voor een repetition zal gaan, maar ik begrijp je fascinatie voor die schitterende techniek helemaal. Zelf ben ik op zoek naar een mooie “maan-fase”. Ik was vorig jaar dan ook erg gecharmeerd van de “Classique 79002” van Edox. Ik heb hem ook om gehad; hij was helemaal mijn smaak en eigenlijk alles klopte eraan, behalve . . . het feit dat het een quarts klokje is.
Begrijp me niet verkeerd; er zijn prachtige quarts horloges, maar “mijn klassieke maan-fase” heeft liefst een mooi mechanisch uurwerk dat ik dan ook nog door de glazen bodem zou kunnen bewonderen. (iedereen heeft zo zijn dromen, nietwaar?)
Grappig detail; Edox spreekt op haar engelstalige site over “moon face” ipv. “moon phase”. :wink:

79002 3 AIN
all stainless steel
water-resistant 3 ATM
sapphire crystal
quartz moon face with calendar

http://www.edox.ch/images/collection/classic/79002_3_AIN_big.jpg

Zo’n repeater is handig wanneer je blind bent of in de 18de/19de eeuw leefde.
Om je in de hogere kringen van de tijd te voorzien zonder even onbeschoft op je horloge te kijken. ( dat scheen echt ongehoord te zijn)
en leefde zonder electra, en je wilde weten hoe laat het s’nachts was.
Dit lijkt me enigzins het nut van een repeater.

Precies. En als het donker is en ze hebben er wijzers op gezet die geen licht geven in het donker… en dat hebben ze dan ook (expres? 8-)) gedaan!

leuke klok, maar redelijk wat geld , ik kon edox eigelijk alleen van de dunne quartz horloge’s een iemand in de familie heeft er zo 1, interresant te lezen dat ze meer maken