In positieve zin, hoop ik?
Edox
Ik vind hem heel erg druk
Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van de Edox Class 1. Heb deze zelf ook gehad en vond het een fijn horloge. Lekker stevig en leek ook echt te kunnen doen wat het uitstraalt. De handmatige heliumvalve vind ik ook een leuke toevoeging.
De Porsche design vind ik de wijzerplaat juist te clean, terwijl er bij een duiker best wel iets mag gebeuren op de plaat (helemaal als het een chrono duiker is).
Maar goed, dat is mijn mening.
Ik zie je punt. Stiekem wil ik ze beiden. There. I said it…
Allright, ik kreeg zo’n scherp aanbod voor de edox dat 'm laten liggen schurkte aan misdadigheid. Ik verwacht 'm over een week.
Het heeft me een maand gekost, en héél veel onderhandelen, maar ik heb ze uiteindelijk allebei maar gehaald.
De Edox is 45.5mm breed, en de kroon zit half verscholen in de kast, dus geen dikke crownguards: maakt dat 'ie wat lichter draagt (visueel en qua gewicht). De bezel klinkt echt heel erg solide, met weinig speling. Dit gaat echt een heel fijne aanwinst zijn in de dagelijkse rotatie. Die schroefjes waarmee de beze vast zit hebben het logo van Edox in zich, en dat vind ik stiekem wel cool. In het dragen zelf zie je ze niet zo scherp als nu. Ik vind het gaaf dat de tachymeter op de rehaut zit, met applied indices. De wijzers zijn een beetje open; wil niet zover gaan door het skeletonized te noemen, maar het is wel gedeeltelijk open, en dat vind ik cool.
Het is een diver, duidelijk, maar de tachymeter geeft hem ook een beetje wat racer-dna. Is dit dan een zeilhorloge? Ik weet het niet. Ik vind 'm cool, en daar laat ik het bij.
De Porsche. My god, alleen een ouder kan van een kind als dit houden, zo lelijk. De bezel is te breed, de dial is zo steriel als een operatiekamer, de band-kastaanzet is clunky en smooth tegelijk, de band zélf lijkt met op een rupsband.
En tóch vind ik 'm helemaal te gek. Als je 'm eenmaal draagt, verdwijnt ie gewoon. Zo klein (40,5mm; niet 41, niet 40, echt 40.5) en licht! En ontzettend leesbaar. Het gebrek van crownguards maakt 'm ook nog slanker dan dat de dimensies zouden aangeven, en alle links hebben een heel smooth-afgebraamde rand waardoor het bijna zacht draagt. De pushers klikken netjes, logisch, het is een 7750, datum en dag klikken strak en scherp over. Alleen op de kroon zitten echte draagsporen maar verder ziet 'ie er heel, heel strak uit. De bezel draait heel soepel (120 clicks, ik heb het geteld). Ik vind het eigenlijk wel geestig dat de bezel 1-12 én een tachymeter op zich heeft staan. Het schijnt dat Heuer een roterende tachymeter bedacht heeft, en daar kan je de gemiddelde snelheid mee uitrekenen over langere afstanden dan 1 mijl. Zinvol? Totaal niet. Geestig? Zeker.
Porsche Design heeft wortels in de racerij en in de luchtvaart (dank u, Top Gun), en bij hen is het mantra ‘form follows function’ niet eens meer een motto maar een hoeksteen van hun identiteit. Alle gekke dingen die individueel raar en soms zelfs lelijk zijn, zijn alles bij elkaar juist heel speels en dragen bij aan het draagcomfort. De oudere variant met tritium vind ik stiekem véél mooier dan deze. Alles is precies hetzelfde behalve dat de tritium lume plots wat vergeeld zijn, en het geel, wit, rood, en zwart is gewoon heel sexy.
Beide hebben iets eigenwijs, iets raars, maar toch klassiek. Ik vind het leuk dat ze hetzelfde mechaniek gebruiken maar zó verschillend zijn. Beide titanium, beide saffier, beide de 7750, maar zo verschillend.
Full frontal pic. De bezel zit niet kaarsrecht, maar voor 600 euri, moet je dan miepen, als de rest zó strak is? Vind ik niet.
De kroon zit verzonken in de kast; de crownguards lopen smooth over in de vorm van de kast zelf. Vind ik wel mooi eigenlijk. Ja, ze is chunky, 16mm, maar bij lange na niet zo erg als m’n Ball of Oris Prodivers.
Dikke titanium band, met een diver’s extention in de sluiting.
Heel lichte krasjes, of zijn het gewoon vette vingerafdrukken? (het is het laatste, trouwens). Heeft de vorige eigenaar uberhaupt dit ding wel eens gedragen??
Die band, dat is toch net een rupsband, of is het wellicht de schubben van een slang, zo over elkaar vallend? Ik weet het niet. Wat ik wél weet is dat deze ontzettend prettig draagt.
PD logo op de sluiting, wat een verscholen vlindersluiting is. God wat háát ik die dingen, maar omdat de linkjes zo kort zijn is het passend maken van de band een eitje. Had ik al gezegd dat deze super-licht en comfortabel draagt?! Nee? Bij deze!
Ze lijkt chunky, met haar 15mm dikte, maar het saffier is gebold, en de achterkant valt weg in je pols als je 'm draagt, waardoor 'ie dunner lijkt dan wat het daadwerkelijk is. Ik heb een andere chrono, ook titanium, zelfde dikte maar die draagt als een hockeypuck omdat de achterkant zo vlak is als een spiegel.
nog maar weinig reviews gelezen die hun NA zowel afbreken als ophemelen.
Maar je lijkt er wel een positief gevoel aan over te houden
Heet dat niet ‘nuance’?
Alles heeft positieve en negatieve punten, en ik vind het wel zo eerlijk om de negatieve zaken ook te benoemen, want soms is iets negatiefs maar in context juist heel erg tof. Zoiets als deze:
Álles is verkeerd aan deze. De pushers zijn flush met de kast, en met een rare neopreen coating. De kroon is ieniemini, er zit veel teveel oranje op de wijzerplaat, de band is echt zum kotzen zo lelijk (wie bedenkt het om een H-link bracelet te maken met links die half bol staan, alsof het titanium kussentjes zijn?), de band-kastaanzet is verschrikkelijk lelijk en onhandig als je van band wilt wisselen, uurmarkeringen én cijfers, gekke dots voor de chrono hour counter, en dan die kast. Oh boy. Soort-van tonneau shape met een vlakke achterkant en vlakke zijkanten waardoor deze torenhoog afsteekt op je pols.
Miskleun, toch? Zou je denken. Ik zou 'm nooit kwijt willen, want hij is zo…ontzettend… comfortabel! Perfect leesbaar, comfortabel, antimagnetic, shockproof, en boordevol historie.
Negatieve punten benoemen is niet altijd iets slechts. Soms is dat juist onderdeel van een te gek totaalplaatje.
FYI bovenstaande fotos heb ik in 2021 genomen, in mijn favoriete plekken op deze aardkloot: Mexico. Monterrey in het noorden, en Mexico City.