Toch maar besloten om voor het eerst eens een forum te raadplegen.
Enige tijd geleden heb ik een Edox WRC Chronorally 36001 NIN gekocht. Vanaf het begin af aan waren er problemen bij het instellen van de wijzers en ook op een van de knoppen zat dermate veel speling op dat de wijzers steeds versprongen. Advies verkoop prijs van dit horloge is €2149,- maar ik kom hem met wat korting kopen. Goed, horloge met mankementen terug gebracht en is opgestuurd. Na 8 of 9 weken kreeg ik te horen dat het probleem dermate ernstig was dat ze het niet konden repareren. Ik mocht een ander horloge uitzoeken van €2149,-. Uiteindelijk heb ik besloten om te gaan voor de Edox Grand Ocean Chronograph Automatic 01123 3BUCA NBUN. Hier moest nog wel een bedragje voor bijgelegd worden maar aangezien er geen andere naar mijn smaak bij zat ben ik voor deze gegaan. Nu heb ik nog niet zo veel ervaring met mechanische/automatische horloges maar is het normaal dat het balanswiel (zo heet dat ding wat voor energie opwekking zorgt toch!?) behoorlijk wat herrie maakt als je je pols ook maar enigszins onrustig beweegt? Zelfs bij het sturen in de auto hoor en voel je dat ding draaien. De enige vergelijking die ik heb is mijn Tag Heuer formule 1 Calibre 7. Dat ding hoor ik nooit draaien. Het enige verschil is misschien dat mijn edox een glazen achterkant heeft wat meer geluid doorlaat dan een metalen of zeg ik nu iets heel stoms!?
Verwacht ik teveel van een horloge van dat bedrag, ben ik te kritisch of zijn ze bij edox gewoon niet zo heel goed in hun werk? Had namelijk ook al vernomen dat ze zijn gestopt met hun platste datum aanduiding. Daar hadden ze ook teveel problemen mee. Sta ik in mijn recht als ik hier een probleem van ga maken of hoort dit geluid er nou eenmaal bij als het om deze prijs categorie gaat?
…on topic: Je nieuwste Edox horloge heeft een ETA 7750 uurwerk. Wat je hoort is het rotorlager. Helaas - of gelukkig, net hoe je het wilt zien - is dat redelijk normaal bij dit uurwerk.
Je ziet hier in het automaat-rotorlager de 5 kleine kogeltjes. Soms is de afstelling van dit lager niet optimaal, dan zit er ook nog iets speling op - dat versterkt het geluid dan nog. Het afstellen van dit lager is “hit or miss” - iets te vast, en je kunt het hele lager vervangen…
Het geluid doet me teveel denken aan een replica uit Thailand voor €10,-. Ik ga er toch maar even mee terug. Het voelt en hoort niet goed. Vind het bedrag hoog genoeg om zekerheid te willen hebben dat het in ieder geval geen kwaad kan.
Een juwelier heeft meestal de ballen verstand van de horloges die hij verkoopt, laat staan van de specifieke technische kenmerken van de uurwerken er in. Als je in de buurt van 010 woont, wil ik er ook wel even naar “luisteren”. Ik ken het uurwerk goed en weet ongeveer wat ik qua geluid kan verwachten. Of het binnen de “norm” ligt blijft subjectief. Kan ook het deksel verwijderen en er even een kritische blik op werpen. Paar mini-drupjes Moebius 9010 op de lagerkogels kan nooit kwaad, en helpt wellicht iets.
@AstonMartin heeft het (vaak trouwens ;-)) ook bij het rechte eind.
Ik ben ook in het bezit van de Edox Grand Ocean Chronograph Automatic 01123 3BUCA NBUN, ik kan niet zeggen dat deze abnormaal veel geluid maakt … Ben er zeer tevreden mee!