Een 18 krt geelgouden ELKA herenhorloge.

Hallo Forummers,
Mijn allereerste ‘contact’ op dit forum, dus ik begin met een zeker gevoel van ‘opwinding’ dit berichtje.
Van beroep ben ik edelsmid en in 1999 werd mij een 18 krt. geelgouden Herenhorloge te koop aangeboden voor de sloopgoudprijs.
Na aankoop heeft het hier jaren onaangeroerd gelegen. Een horloge droeg ik destijds niet, maar om het vervolgens te smelten vond ik dan ook wel weer zonde.
Nu, jaren later, heb ik het weer voor de dag gehaald en ben het aan het dragen. Ik werd toch wel nieuwsgierig naar de herkomst en ben aan het Google gegaan.
Het schijnt dat de in 1854 te Groningen geboren Lazarus Kiek dit horloge in de markt heeft gezet.
Leuk dus, een heus Nederlands horloge aan mijn pols en naar wat ik zo begrijp, een kwaliteitsproduct, waar ik in z’n algemeenheid al warm van word.
Inmiddels ben ik zo enthousiast over m’n ELKA dat hij dagelijks gedragen wordt.
Ik had even het plannetje om de wijzerplaat mat-zwart te maken, maar met het ‘vergallen’ van de originaliteit wacht ik nog maar even!
Ik zou er graag alles over te weten komen, dus vandaar mijn vraag: wie kan mij duidelijkheid geven?
Een ELKA dus, 18 krt. geelgoud, Herenhorloge, 34mm doorsnee, mechanisch opwind uurwerk, 17 jewels, op de wijzerplaat staat ELKA én SWISS MADE.
Ik ben reuze benieuwd of hierover meer duidelijk kan worden.
Met vriendelijke dank alvast,
Elkadagdrager.

16 likes

Thank god.

Omdat ik een lui persoon ben en geen zin heb om door Ranfft te gaan.
Onder de balans zou een nummer moeten staan.

Zoals dit:

Dat is normaliter het type nummer van het werk. Kan je dat even checken?

P.S. bedankt voor de enorm klare foto’s dat durft nog wel eens tegenvallen met nieuwe leden! :stuck_out_tongue:

Van harte welkom op het Horlogeforum! :slightly_smiling_face:

Elka is een redelijk bekend oorspronkelijk Nederlands merk met zijn hoofdvestiging vroeger in Amsterdam. Voor hun winkel in de Kalverstraat heb ik in mijn jeugd in de jaren '60 en '70 heel vaak voor het raam staan kwijlen… Ze hebben ook een vestiging in Zwitserland gehad en gebruikten Zwitserse uurwerken van goede kwaliteit. Je ziet ze met een zekere regelmaat voorbijkomen.
Dat is wat ik ervan weet, maar er meldt zich vast iemand die meer weet… Verder kan je in de zoekfunctie hier op het forum meer info over Elka vinden; er zijn best wel wat topics over geschreven. Succes! :+1:

Leuk horloge, leuk Nederlands merk. Ik heb er ook een :wink:

M.n. in deze link staat nuttige info (o.a. van Toesja van AWC):

Dat ze een vestiging hadden in Zwitserland is mij onbekend.

uurwerk komt uit de peseux familie, zoiets.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Cortebert_309

1 like

Dank voor jullie snelle reactie’s.
Onder de balans staat de letter P ( in een soort van schildvorm) en daaronder het nummer 320
Ben benieuwd . . .

2 likes

Dan is het een Peseux 320 uurwerkje. Goede kwaliteit en veel gebruikt uurwerk. :slightly_smiling_face:

Zie de link in het antwoord van @MartijnV

Beter linkje
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Peseux_320

Welkom !
Prachtige wijzerplaat btw

Welkom binnen het (vintage deel van het) Horlogeforum :ok_hand:
Mooie foto’s, een erg goede introductie, en gefeliciteerd met het behoud van deze prachtige wijzerplaat :slight_smile:

Nav het uurwerk nog wat gelezen en bekeken, nog wat algemene info van Watch Wiki:

https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Peseux

Welkom en veel plezier op ons mooie forum. Mooie vintage. Niet te veel aan veranderen. Geniet er van, zoals hij is.

1 like

Leuk, al die reactie’s. Uit het linkje van MartijnV begrijp ik met een beetje ‘vergelijkend warenonderzoek’ dat mijn kleinood ca. 1960 op de markt is gekomen.
Trouwens, achter het jaartal 1960 staat vermeld :-WO
Kan iemand mij duidelijk maken wat dát betekent?
En aangezien ik detaillistisch van aard ben, blijf ik nieuwsgierig naar het exacte bouwjaar, dus mocht er meer info zijn, dan super graag even delen.

Slaat helemaal nergens maar de naam ELKA doet mij denken aan AVEK ook uit Groningen.
Die letters staan voor Arbeid Vreugde En Kracht, maar volgens de huidige beddenmakers is de K die van Kwaliteit :grimacing:
Ben heel benieuwd naar de verdere onthullingen…

Groeten van een ver familielid :grin:

4 likes

Van harte welkom hier! :smile: :+1: Leuk horloge met een bijzondere wijzerplaat. :ok_hand: