Een 40-jaar oud horloge een jaar opbergen

Leden, vraagje. Over twee weken ga ik een jaartje pleitos naar Amerika. Hier doe ik dan een jaar een stage. Afijn. Ik had laatst, omdat ik mijn bachelor heb gehaald en voor het Amerika avontuur een Tudor Blackbay 58 gehaald. Geweldig mooi ding, deze gaat mee naar Amerika en zal ik elke dag dragen.
Ik heb echter ook nog mijn Rolex 16014 (en Omega Geneve uit circa 1970). Ik heb alvast besloten dat ik deze oude heren in Nederland laat. Nu zullen ze in principe een jaar niet gedragen worden.
Wat is de beste manier om ze dan een jaar weg te leggen? Een jaar lang compleet niet meer opwinden, of aan iemand van het thuisfront vragen om eens in de zoveel tijd er even een slinger aan te geven?

Advies is welkom!

Ik denk dat een jaartje stil staan geen probleem is en dat zou ik gewoon doen.

2 likes

Bij mij liggen er wel meer een dan een jaar stil in de kluis.
Is geen enkel probleem een slinger en ze lopen weer als vanouds.
Ook de oudjes.

1 like

Wellicht handig om bij opnieuw gebruiken even 2 dagen vooruit draaien. Komt het uurwerk weer een beetje los.

Je bedoelt even flink opwinden?

Zouden eigenlijk geen kwaad kunnen. Maar als jij je zorgen maakt zou ik gewoon een watchwinder aanschaffen.

Als je ze niet vertel dat je weg gaat hebben ze niets door, vreemd genoeg hebben horloge zelf weinig met tijd.

11 likes

Dat is dus 50 jaar in plaats van 40 als ik goed kan tellen

Gaat me meer om de Rolex 16014 uit 1980 :wink:
De Omega ligt standaard al meer stil

Nee hij bedoeld letterlijk de tijd 2 dagen vooruit te draaien zodat alles goed gesmeerd is.

1 like

Op een fluwelen kussentje.

Rood of blauw, dat zou je de betreffende horloges even moeten vragen.

2 likes

Gewoon een jaar opbergen.

Als ik het zo goed begrijp maakt het dus weinig uit. Je hoeft ze niet per se eens per drie maanden ofzo op de winden

De meeste van mijn horloges liggen wel meer dan een jaar stil, kan geen kwaad.
En als ze na dat jaar niet meer lekker willen lopen dan is het tijd voor een servicebeurt.

1 like

Precies dat. :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Top thanks voor de tips!

Om de Traveling Wilbury’s te citeren: Store it in a cool, dry place.

Ik zou wel een dresshorloge mee nemen. Een jaar lang is een lange tijd voor één horloge, en een duikhorloge is niet het juiste voor elke gelegenheid.

Dan hoef je er maar één in de kast te leggen.

1 like

Misschien dat ik alsnog de Omega Geneve meeneem.

Gewoon netjes opbergen uit de zon, geen probleem.