Een aanwinst! Of toch niet?

Ondestaand horloge heb ik afgelopen vrijdag even snel op ‘plaatjesdag’ gezet. Het is een Raketa met een firma logo die perfect in mijn lucht- en ruimtevaart thema past. Hij stond op eBay en heb hem voor een zacht prijsje op de kop getikt.
Dit weekend heb ik even op een paar referentie sites gekeken om er iets meer over te weten te komen. Niets! Hm? Dat is vreemd, zo zeldzaam zal het toch niet zijn? Vervolgens op WUS gezocht en toen bleek waarom deze niet in m’n referentie sites voorkwam: het is geen echte Raketa, maar één met een wijzerplaat die door een Armeense horlogemaker in Plovdiv (Bulgarije) zou zijn gemaakt, al gedurende het Sovjet tijdperk.

http://forums.watchuseek.com/f10/info-about-raketa-paketa-rocket-432176.html

En, die van mij komt ook uit Bulgarije! Eigenlijk dus een franken horloge, maar met enige nuance kan je het ook een customized horloge noemen en dat klinkt alweer wat prettiger:+
Als ik de veiling iets beter had bekeken had ik gezien dat er 17 steens (in het Russisch) op de wijzerplaat stond en er een 16 steens uurwerk inzat, na ja, het is niet anders.
Er zijn op WUS een paar van dit soort horloges bekend met opgewerkte wijzerplaten met hetzelfde logo en layout. Op de baai staat er nu nog één van een aanbieder (ook uit Bulgarije) en allen hebben hetzelfde 16 steens uurwerk. Dus je zou van een soort productie kunnen spreken. Het zou toch wel aardig zijn te weten waarom die horlogemaker dit zo heeft gemaakt en wanneer en ook hoeveel er van zijn. Misschien blijkt het dan toch nog wel een aardige aanwinst te zijn:D In ieder geval gaat-ie voorlopig nog maar even niet de deur uit. En omdat deze uit het Sovjet tijdperk komt en dus wellicht van voor 1990 is, gaat-ie dus op dit forum gedeelte.

Nog een topic over zo’n horloge: http://forums.watchuseek.com/f10/rocket-man-444922.html

Nu, de foto’s had ik toch al gemaakt, dus hier zijn er een paar:

Ja ja, het horloge en uurwerk zien er aardig stoffig en gebruikt uit:D

Tot slot nog even mijn thread op WUS: http://forums.watchuseek.com/f10/yes-ok-happened-me-ive-got-frankened-but-518782.html

Hallo Ton,

al met al toch een leuke aanwinst vind ik. Hebben ze daar in Bulgarije een soort Bulgaarse Horloge knaagkevers ofzo?

malus65 Schreef:

Hallo Ton,

al met al toch een leuke aanwinst vind ik.

Dat vind ik ook.

…Hebben
ze daar in Bulgarije een soort Bulgaarse Horloge
knaagkevers ofzo?

Ja, wist je dat dan niet? Dat is algemeen bekend hoor! (:smiley:

Na je verhaal gelezen te hebben vind ik dit zeker een aanwinst en hoort het thuis in je verzameling.
Noem ze zoals je wil, het hoort bij dit “onderwerp” en voor het prijsje moet je het niet laten.

Dat is een leuk klokje, Tom. (tu)
Dat er 17 jewels op de wijzerplaat staat is misschien gewoon een foutje die de fabriek heeft gemaakt, het is Russies, dus…:wink:
Bij deze Vostok die ik twee jaar geleden kocht is hetzelfde aan de hand.
In die tijd werd door Vostok beide uurwerken gebruikt in diverse modellen. http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,123918
Veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Groeten, Chris.

diashock Schreef:

Dat is een leuk klokje, Tom. (tu)
Dat er 17 jewels op de wijzerplaat staat is
misschien gewoon een foutje die de fabriek heeft
gemaakt, het is Russies, dus…:wink:
Bij deze Vostok die ik twee jaar geleden kocht is
hetzelfde aan de hand.
In die tijd werd door Vostok beide uurwerken
gebruikt in diverse modellen.
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,123918
Veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Groeten, Chris.

Via WUS ben ik te weten gekomen dat de bewuste Armeense horlogemaker uit Bulgarijedit soort wijzerplaten in het begin van de jaren '80 gemaakt heeft. Ook zou hij ‘custom’ wijzerplaten voor andere Soviet horloges gemaakt hebben. Later zou hij zich helaas toegelegd hebben op het vervaardigen van fake wijzerplaten voor Zwitserse horloges en met name voor Duitse Dienstuhren uit WW2.

Blijkbaar hebben we toch te maken met iemand die in ieder geval later bewust de boel aan het bedotten was. Dat is wel jammer. Ik heb de laatste twee maanden wel drie van deze horloges, inclusief die van mij, op eBay uit Bulgarije gezien, bij twee verschillende aanbieders. Dus moet men ook een beetje oppassen met aanbiedingen uit Bulgarije. Het is niet anders.

Ach, ik eet er geen korstje brood minder om en het logo is eigenlijk wel hartstikke leuk. Dus ik houd hem toch maar in de collcectie, als een stukje curiosa van achter het IJzeren Gordijn.

Interessant verhaal, kan je misschien wat (plaatjes/links) laten zien van het werk van deze Bulgaarse knutselaar, dan zijn we op de hoogte van zijn werk en gewaarschuwd.

vouwfietser Schreef:

Interessant verhaal, kan je misschien wat
(plaatjes/links) laten zien van het werk van deze
Bulgaarse knutselaar, dan zijn we op de hoogte van
zijn werk en gewaarschuwd.

Ik zou het wel willen, maar meer als dit weet ik niet. Mijn informant, een forumlid van WUS, is pas weer in augustus in Bulgarije en kan dan pas proberen meer te weten te komen.

Origineel of niet, het blijft een verdraaid aantrekkelijk horloge!

Heb zelf een drietal Raketa’s, vind het jammer dat deze het allemaal moeten doen zonder dat Armeens Bulgaarse neplogootje :wink:

Zie hem nu pas,… althans ik had hem al wel voorbij zien komen op een woensdag/vrijdag.

Is toch gewoon een aanwinst… vind hem prima voorbij jouw collectie. Zonde dat hij zo is aangetast, dat zou voor mij een no-go zijn. Echter ik ben nogal een zeikerd wat dat betreft…:wink:

Dussuh: gewoon houden (tu)

Hallo

Leuke Raket met een bijzonder verhaal! Past prima bij de gedachte achter jouw verzameling :~

Tabee