Een aanwinstje. Te klein om te dragen, incompleet, maar zeldzaam en te mooi om weg te doen.

nog een kleine toevoeging: kosten baten analyse is 75 euro niet te verantwoorden voor die kleine tijger, maar euhm ik heb er zoveel waar het niet voor te verantwoorden was dat ik er stukken voor kocht en jou kennende gaat dit dan je enige horloge zijn waar je een keertje de bocht voor uitvliegt, allez kom voor het nieuwe jaar een in orde zijnde tijger.

ik spreek uit ervaring als ik zeg dat de horloges waar je de bocht voor uitvloog, ook wel de horloges zijn die je heel erg nauw aan het hart gaan liggen

die is nog duurder dan die NOS van 75 pond en je krijgt er nog invoer en douane bij. Deze mechaniek is super zeldzaam en super gewild, ik ga ze beiden opslaan en eens kijken hoelang ze erop gaan staan want een mens moet zich toch bezig houden en als je gestopt bent met uurwerken dan is zo ongeveer alles goed om je bezig te houden :rofl:

3 likes

Wat betreft kleine formaten; ik draag die op mijn andere pols. Rechts in mijn geval. Armband erbij en ik vind het niet gek zitten. Double wristed kan ook. Naar mijn werk zal ik het niet snel doen, maar naar de Rikketik of thuis is prima.

Het is maar een tip voor extra plezier met horloges die anders misschien nooit gedragen worden.

2 likes

Zit het ontbrekende palletjes dingetje hier misschien op?

https://www.vinted.nl/items/5924449639-montre-ancienne-damas-vintage?referrer=catalog

1 like

Leuke post weer Lex, wat een speurwerk; charmant kattenhorloge, ziet er weer goed uit!
Net als Hubertje zie ik eigenlijk wel wat verschillen tussen jouw uurwerkje en de BTC 512…even de Paulson Master Key uit de kast getrokken en volgens mij heeft jouw uurwerkje meer gelijkenis met een BTC 18 SC…:thinking:

Vreemd is wel dat op jouw uurwerkje geen schroefgat voor het frictieveertje van de sweep seconds zit…
Even in Ebay gezocht en een uurwerkje gevonden: Cal. Beguelin BTC 18 Tramelan Ultramar Watch Only Parts Or Repair 24mm Read | eBay
Ook tenenkrommend veel geld voor een paar onderdelen, maar een bod wordt misschien geaccepteerd… :grimacing:

2 likes

Aan de ritel zag ik al dat het een artikel van jou was. Mooi geschreven weer.

1 like

Wat leuk Bas, want die Beguelin uurwerkjes zijn hartstikke zeldzaam heb ik inmiddels begrepen. Caliber 51 is waarschijn lijk het zelfde uurwerk, maar dan in de oorspronkelijke uitvoering, zonder de extra opbouw voor de centrale seconden wijzer. Toen die centrale secondenwijzer als complicatie in de horlogebouw ging worden toegepast werd dat vaker zo gedaan, met dat extra tandwiel en een brugje of beugeltje er boven op. Later werden die tandwieltjes netjes in de constructie tussen de platines weggewerkt. Heb je een foto van dat uurwerkje?

Wat leuk Sarah, dat bevestigt mijn vermoeden over een relatie met Rolex. Er staat hier ergens op HF ook nog een stukje over een Rolex tankje met een Rolco uurwerk, Rolco werd ook bij Beguelin-Damas gemaakt.

De kosten voor dat donor uurwerkje liggen me wel zwaar op de maag hoor. Ik ben echt een poor-man’s collector en geef nooit zoveel geld uit aan een horloge, zeker niet voor een reparatie project waarvan je nooit zeker weet of het wel past of werkt. Nu ziet dat ding van eBay er wel erg mooi uit, dus ik ga er nog even over piekeren. Ik beslis vandaag, anders is ie weg, vrees ik. Nou ja, dan heeft het probleem zichzelf opgelost. Ik ga er niet wakker van liggen. Maar ik begrijp je poging om me te motiveren het wel te doen. Ik hou je op de hoogte van wat er nog mee gaat gebeuren :slight_smile:
Het argument van het kleine formaat speelt ook mee. De schoonheid van het ding wordt er niet minder op voor mij zonder die secondenwijzer. Beauty met een rugzakje, denk ik dan maar. Die opbouw op dat uurwerkje is ook een soort rugzakje…

Dank voor de tip, Dennis, ik heb er naar gekeken. Maar die is nog duurder en iets los laten halen en opsturen vind ik een te groot risico. De kans dat er iets stuk gaat aan het deel wat ik nodig heb is mij te groot. Dan zou dat (zogenaamde?) n.o.s. werkend exemplaar toch interessanter zijn. Lees voor de verdere overpeinzingen om het ding toch te kopen wat ik hierboven al aan Sarah schreef.

Ha, die lees ik nu pas. Het blijft tobben , Sarah… Dat wordt bloemblaadjes plukken…
Doe ik het wel… doe ik het niet… :cold_face:

Daar zit ik eigenlijk niet zo mee, Dennis, het was in dit geval meer het argument van: deze is zo mooi dat ik hem (haar) vaker zou willen dragen, maar dan is ze toch echt erg klein, ook aan mijn rechter pols en dat voelt bij mij onhandig. Armbanden draag ik nooit.

Om zo’n kleintje heel af en toe een om te hebben (inderdaad thuis, en naar werk hoef ik niet meer) is op zich geen probleem. Ik ben nu bezig met een nog kleinere Enicar beauty van 28,2 mm en zelfs die mag wel eens een dagje om. Maar bij de keuze die ik heb uit het grote aantal grotere horloges die ook de moeite waard zijn om eens aan de pols te hebben wordt de prioriteit in de keuze voor zo’n kleintje wel heel laag.
Als de Enicar gefotografeerd is en gedocumenteerd, komt ze wel een keer op HF. Ze is klein, maar wel een showstukje.

Maak je niet ongerust, dat extra plezier is er toch wel, al was het alleen maar door er mooie foto’s van te maken en er over te schrijven zodat ik mijn plezier kan delen met jullie op HF.
Het gaat bij mij toch in hoofdzaak om het verzamelen.
Een voorbeeld uit mijn vroege jeugd:
Ik verzamelde fanatiek suikerzakjes, toen ik een jaar of 10 was. Dat er in de meeste geen suiker meer zat was evident en dat vond ik ook niet zo erg. Maar als ze (af)gescheurd waren hoefde ik ze niet. Daarentegen: af en toe kreeg ik wel eens suikerzakjes die nog gesloten waren en waar de suiker dus nog in zat. Dat vond ik de mooiste en die bewaarde ik in een apart album of in doosjes.
Mijn moeder was daar niet zo blij mee. Het werd een plakkerige bende.
Geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan.

2 likes

Dank voor de tip. Maar nee, dat is 'm niet. Net weer een ander caliber.

Interessant speurwerk! Dank je wel. Ik beschik zelf ook over een Paulson catalogus (in PDF), maar had er totaal niet aan gedacht om die te raadplegen. Tunnelvisie.
Interessant aanbod ook. 30 piek is misschien nog wel te doen. Dank voor het delen.

Edit:
Die van € 30,-- uit Italië is wel erg mottig. Toch maar niet.
Ik heb er eens over nagedacht, maar ik ga de Tiger voorlopig even los laten. Ik vind haar mooi zoals ze is en als zich een keer iets voordoet om er nog iets aan te repareren kan dat altijd nog.
Praktijk gegeven: ik vind vaak geen dingen, dingen vinden mij.
Dat gebeurt af en toe echt.
En daar word ik dan hasseke blij van…

2 likes

Jammer
Ik hoopte op een onderdeel dat in meer calibers gebruikt is.

1 like

Zeker jammer, maar fijn dat je dat met me deelt.
Het zoeken en beoordelen is een essentieel deel van de hobby.
Het kan niet altijd kaviaar zijn.
Als er in alle horloges alleen maar ST96 uurwerkjes zaten, was de lol er gauw af.
Of het worden allemaal Mumbay Specials, ongeacht het merk gaat er daar een ‘refurbished’ ST 96 in.
Overigens moet je tegenwoordig voor een goede ST 96 als donor op eBay ook al gauw
meer dan $ 40,-- betalen, dus dan is het zoeken en eventuele vinden van een wat zeldzamer werkje toch leuker en zeker ook spannender. Ik stel daarbij grenzen, voor zowel kwaliteit als prijs. Wat voor mij dan ook nog meetelt: ik heb niet zo veel geld, maar wel een heleboel tijd. Met geduld komt er dan veel goed. Er is op deze wereld veel niet goed waar ik wel eens van wakker lig. Maar niet van een gemankeerd horloge.

Sorry, lui, ik ben vandaag in een filosofische stemming…

3 likes

Het zoeken is inderdaad ook hobby, herken ik. De lol is ook om tegen dingen aan te lopen. En als je tijd hebt…alles leuk.

2 likes

Op speciaal verzoek :wink: kom iki me er ook even tegenaan bemoeien.
Ik heb even zoek de verschillen gespeeld en laat hieronder zien wat ik gevonden heb.

Lexaf-Verschillen-2

Van sommige kun je natuurlijk zeggen dat dat is wat de Duitsers “Modellpflege” noemen.
Maar sommige verschillen lijken me toch niet zonder consequenties.
En als ik dan de afbeelding van Paulson ernaast leg vind ik de gelijkenis met Kaliber 18SC groter dan met de 512

Ik zal eens in mijn boeken bladeren en kijken of ik iets vind.

Wat de kosten en baten van een restauratie betreft is het van hier uit gezien zo dat het soort horloges dat jij en ik verzamelen/sparen/vergaren/accumuleren eigenlijk te weinig monetaire waarde hebben om er die moeite voor te doen.
Maaaaar, we zijn collectioneurs dus proberen we om met onze beperkte middelen van iets leuks iets nog leukers te maken. En onder het motto dat iets waard is wat de gek er voor geeft kunnen we zo nu en dan best wel eens laten zien hoe gek we zijn :wink:

4 likes

Riep iemand Damas?

https://buyee.jp/item/jdirectitems/auction/1051855929?conversionType=jdirectitems_auction_DirectSearch

1 like

Bij mij werkt dit gewoon :confused:

1 like

Nee, dat is een ander uurwerk. Die in de Rolex is van Aegler. En dat uurwerk is ook door Gruen gebruikt. Ook schaars en prijzig. :sweat_smile:

In dit geval niet. Maar in die tijd waren er meerdere uurwerk fabrikanten waar “merken” de uurwerken (ebauches) van kochten. En die ebauches waren dan soms ook weer opgebouwd vanuit een basis van een andere fabrikant. Voor Gruen is hier vrij veel onderzoek naar gedaan.

1 like

Wat een mooi uitgebreid stuk om te lezen. Dit merk kende ik nog niet. Bedankt voor het delen :+1:t2:

1 like

Dank, @Maurits, voor de kritische blik. Het zijn inderdaad best veel verschillen en bij nader inzien (jouw inzien) ook wel significant. Ben het met je eens dat de overeenkomst tussen de door @Paul_K getoonde BTC 18 SC uit de Paulson catalogus en mijn exemplaar veel beter is.

Ik ben nu dus vooral blij dat ik dat dure ding op eBay van 75 Engelse ponden niet heb besteld. Daar was waarschijnlijk alleen maar ellende met niet passende onderdelen uit voort gekomen.
De discussie (voornamelijk ook tussen de verschillende Ja en Nee stemmetjes in mijn hoofd) blijft. Heb je het er voor over of niet? Wat geeft de gek er voor? Voorlopig ben ik even zo gek om het Tijgertje nu even te laten zoals ze is. Ze loopt niet mank op twee handjes, ze mist alleen een kwispelend staartje. Dat is zielig, maar… zoals mijn lieve moeder altijd al zei: als je hard loopt, zie je het niet.

Uhm, ja, @Scudo, die kreeg een 403… Bij mij deed ie 't wèl…
Dit is een screenshot van de link, Peter:

Bijna alles wat ik van Beguelin Damas tegen kom is flink prijzig.
Maar € 230,- + verzending & tax is misschien wel redelijk voor een Military Issued zakhorloge van dit kwaliteitsmerk. Als ie in goede werkende staat is tenminste en als je zo iets erg graag wil hebben.

Een BTC 18SC donor voor mijn Tigger staat nu gewoon op de lijst 'kom ik nog wel eens tegen’. Ik heb de tijd, Tijgetje is, naar schatting, al zo’n 80 jaar oud en als je ziet hoe ze er, inclusief mankement, nu nog steeds uitziet, houdt ze het nog wel een poosje uit zonder secondenwijzer. Het komt vast een keer goed.

Iedereen wel heel erg bedankt voor het meedenken en de enthousiaste, nuttige en leerzame reacties. Dit is HF zoals ik het Forum het liefste zie!

De echte ‘Tijgetje’ aka ’ Tigger is nog veel ouder. A.A. Milne schreef ‘Winnie the Pooh’, het eerste boek over Pooh en zijn vrienden in 1928. Het tweede boek, ‘The House at Pooh Corner’, waarin o.a.Tigger wordt geïntroduceerd, is van 1928.

7 likes

He, wat jammer nou. Denk je je eens een keertje lekker tegen Rolex aan te kunnen schuren… is het dan toch ook weer niet.
Goed hoor @Jenneke! Kritisch blijven! Daar leren we van! :slight_smile:
Wijlen mijn schoonvader zou zeggen: Die rotdingen lijken ook allemaal op elkaar!
Maar ja, die had ook geen verstand van horloges. :joy:

1 like

klopt, ik haal hem altijd door mekaar met de marconi - van dezelfde familie - waar een begeulin in zit

kan je nog steeds, begeulin werd ook door rolex gebruikt, zie de marconi hierboven :slight_smile:

2 likes

Dank voor de leuke draad en informatie. Wilde nog even toevoegen dat in mijn optiek een dergelijk horloge te sjiek is voor iets ordinairs als het weergeven van seconden. Heerlijk van die betaalbare horloges met geschiedenis.

1 like