Een zeer aparte zonnewijzer wat tevens een zeer nauwkeurig horloge was. Ik kijk vaak naar het programma paw stores en daar werd deze aangeboden om te belenen.
Het materiaal bestaat uit ivoor wat toen nog legaal was. Natuurlijk ben ik dit gaan opzoeken op Google. Het blijkt een zeer nauwkeurige zonnewijzer te zijn die tevens zeer nauwkeurig de tijd kon aangeven. Deze aflevering werd op 03-05-2022 uitgezonden op RTL 7
Ik dacht, dit is misschien wel iets leuks om te lezen en daarnaast vraag ik mij af of er in die tijd meerdere van dit soort zonnewijzers waren die de tijd nauwkeurig aangaven.
Daar ik nog steeds een leek ben, lijkt het mij leuk of er ook andere zonnewijzers waren die de tijd nauwkeurig konden aangeven. Dus als men foto’s heeft van andere lijkt het mij leuk om daar een stukje geschiedenis van de lezen en wat foto’s van te zien.
Hieronder wat foto’s van deze zonnewijzer, ik ga er van uit dat er HF leden zullen zijn die hier meer van weten. Vind je dit topic niet interessant dan gewoon overslaan .
Een klein stukje geschiedenis van deze zonnewijzer staat hieronder en natuurlijk wat foto’s.
Een Albrecht Karner(1619-1687) Ivoren zonnewijzer met het logo van Albrecht aan de onderzijde van de zonnewijzer. Gezien de magnetische inclinatie en de wat simpelere uitstraling van de zonnewijzer komt de zonnewijzer uit de begin periode van Albrecht. Het logo staat vermeld in de boeken “Ivory Diptych Sundials” (Harvard universiteit) en “The Ivory Sundials of Nurnberg”. Daarnaast staan er nog een drietal gegroepeerde decoratieve motieven aan de voorzijde in de vorm van rode zonnetjes. Deze zonnetjes werden door meerdere leden van de fam. Karner gebruikt. Scharnieren en haakjes zijn in originele staat, het schiet draadje was bij Paw stores wel aanwezig. De sundial bevindt zich in een foedraal van een latere periode. Afmetingen 5 x 3,7 x 1 cm.
Je hebt het mis. Ik vind het leuk dat ze zonnewijzers ooit maakten, maar die techniek is door de waterklok, het antikythera mechanisme, de mechanische klok, de penduleklok, het zakhorloge, de polshorloges, NTP servers en allerlei andere tijdmeters vervangen omdat zonnewijzers kut zijn.
Ten eerste weet je met een zonnewijzer alleen bij benadering hoe laat het is, eh, wanneer de zon daadwerkelijk schijnt, en als je op een mooie ochtend in Januari je huis in Haparanda uit loopt moet je constateren dat het tot 11:30 gewoon stikdonker blijft.
Ten tweede werkt een zonnewijzer alleen op de breedtegraad waar hij voor is ontworpen. Als je met dit Nederlandse dingetje naar Suriname verhuist heb je er geen reet meer aan. Dat laatste, daar lijken ze hier als ik naar de tekeningen kijk, wat aan gedaan te hebben met markeringen en zo, maar ik kan me vergissen.
Dus nee, zonnewijzers, daar kan ik geen verhalen over vertellen. De godin zij dank kunnen we de tijd beter meten dan door een hooivork in de grond te steken.
Heb natuurlijk niet het hele programma en tot in detail deze zonnewijzer welke dus ook als een tijd meet instrument beschreven is met nog vele andere mogelijkheden. Deze werkte niet alleen op de zon maar ook op de maan. Heb je die aflevering wel gezien? Kijk hem anders nog eens terug en heeel misschien vind je deze toch wel een hele aparte
Het in dit programma aangeboden exemplaar zou ruim in mooiere staat verkeren dan menig exemplaar in gerenommeerd museum. Hij verwisselde voor een fiks bedrag van eigenaar.
Het lijkt erop dat Rick deze zonnewijzer reeds heeft verhandeld. Ik vind 'm niet terug op zijn site.
Hoi Omanido, je hebt gelijk dit exemplaar was in uitzonderlijke staat en met meer mogelijkheden dan de “normale” hand zonnewijzers. Een museum zou er jaloers op zijn.
Maar kan je mij even een linkje sturen naar die site van Rick, heb ik eigenlijk nooit naar gekeken. Wat ik wel jammer vind is dat die ouwe als sinds 2018 niet meer leeft. Moest altijd lachen om die brompot maar dan met zo’n geniepig lachje. Ik volg het echt iedere dag vooral om de geschiedenis kennis van Rick.