Zoals jullie in een ander recent topic kunnen lezen is mijn eerste grail die ik wil hebben een Nomos. Nog niet in de gelegenheid geweest om er een te passen.
Echter ik zit met een vraag en ik kan me dingen inbeelden waarom het zo is maar hoop van jullie wat meer te weten te komen.
Mijn andere grail is de Tudor - Pelagos. Kostprijs ca €3200, correct me if I am wrong.
Als ik nu iets erbij pak wat ik ook mooi vind de Oris Aquis Date. Met stalen band ca €1500. Dus de Pelagos kost gewoon pakweg t dubbele.
Even wat feiten.
Tudor 500m vs Oris 300m waterdicht
Tudor eta 2824 vs Oris SW 200-1 Oris 733 base (Dus aangepaste SW?)
Waarom is de Tudor dan 2 keer zo duur?
-Is het de naam die je betaald. Tudor > Rolex?
-Is het de 200m ( Dan nog Oris Prodiver 1000m waterdicht, t dubbele tov Pelagos, echter ‘slechts’ €2150… Zit ik nog met pakweg €1000 verschil
Is de movement wat in de Tudor zit zoveel beter of duurder of complexer?
Ik denk dat je inderdaad voor de naam Tudor wat meer betaal. Maar ook voor het titanium en voor de ontwikkeling van de band + sluiting van de Pelagos. Maar dan nog is het een behoorlijk prijsverschil.
Het gaat er uiteindelijk om welke klok jou het meeste aanspreekt, en dat is heel persoonlijk.
Bovendien een lastige keuze omdat Oris ook gewoon top is!
Ik heb beide in bezit en het zit em denk ik vooral in de afwerking, gebruikte materialen, technieken en uiteraard merkwaarde. Tudor is van Rolex en daar betaal je ook voor. Uurwerk zal niet bijster veel prijsverschil veroorzaken.
Als ontwerper vind ik dat Tudor met de Pelagos echt een horloge met sterke identiteit heeft neergezet (een soort van icoon op gebied van moderne duikers), die door velen begeerd wordt. Oris heeft daarentegen een mooi horloge uitgebracht, maar mijns inziens geen ‘grail’. Wel een perfecte prijs/kwaliteitverhouding.
Omdat fabrikanten heel goed weten met welke maximale prijs ze kunnen wegkomen , en dat vragen ze dus ook
Het zijn luxe goederen en daar hoort een premium bij die wij, als consument, graag betalen, als wij dat niet zouden (willen) betalen werden de goederen niet verkocht voor de gevraagde prijs
Ik denk dat je inderdaad voor de naam Tudor wat
meer betaal. Maar ook voor het titanium en voor de
ontwikkeling van de band + sluiting van de
Pelagos. Maar dan nog is het een behoorlijk
prijsverschil.
+1 en dat prijsverschil zit m imho zeker in de merknaam. ik bedoel als bij wijze van oris pardoes met zo iets zouden komen, dan kost t niet ineens zoveel meer. hoewel… die dieptemeter was dacht ik ook niet mals.