Ik ben niet alleen een fan van anOrdain, maar ook van Paulin Watches (www.paulinwatches.com). Ik had bijna een Neo gekocht (maar besloot door te sparen voor de model 2).
Paulin kondigde pas op instagram een nieuw model aan. Als je goed tussen de regels op hun nieuwe site leest gaat het nieuwe model “Modul” heten en komt zowel in Quartz (NOS uurwerken die erg nauwkeurig zijn) als met een handopwinder. Helaas nog geen plaatjes en prijzen.
Maar wat Paulin op hun geheel nieuwe website wel laat zien is transparantie over de productie. Geen geheimzinnigheid dat de cases in China worden gemaakt (wat blijkbaar veel grote fabrikanten doen). Anders dan bijv. Farer (wat ik ook een erg charmant merk vind) kiest Paulin voor de inkoop / fabrikage van de onderdelen bij partners en zetten ze ze zelf in elkaar. Farer kiest ervoor om de hele productie uit te besteden aan een Zwiterse firma.
ach de case vind ik het minst spannende eigenlijk, als er maar een fatsoenlijk uurwerk in zit, of dat Japans, Duits, of in het uiterste geval Zwitsers is maakt me dan ook niet veel uit. Dus transparant? mwha
The Paulin Neo uses the Seiko NH35A automatic, an affordable workhorse that performs with competitive accuracy. It’s widely used, making replacement or serving easy and affordable. Produced in both Japan and Malaysia, we choose to use the Japanese variant, as we’ve found the Malaysian version can be over-oiled in the factory, with this oil picking up grime and clogging the movement.
The Modul Quartz uses the classic Swiss ETA 955.112. Although no longer in production, we’ve managed to source a small batch of new ‘old-stock’. It’s incredibly reliable and accurate, with a range within +/- 10 seconds per year under normal conditions, and its battery can last up to 7 years.
The Modul Mechanical uses the D100, a modern production of the ETA 7001, by renowned movement maker, La Joux-Perret. The design has been in production since 1971. It’s one of the slimmest on the market at only 2.5mm, and LJP’s version has 50 hours of power reserve. Paulin is, as far as we know, the first watchmaker in the world to use the D100. Our units feature the highest level of finishing and adjustment, ‘Top Grade’.
Ik vermoed dat er inderdaad ook veel Zwitserse merken daar uitbesteden. Hoewel dat het al veel zal geminderd zijn de laatste 10j. Door meer en meer robots naast freesmachines te zetten kunnen ze waarschijnlijk goedkoper in Zwitserland produceren nu.
Helemaal eens dat ze het ook waar moeten maken. Maar het is een eerste stap om gewoon de fabrikanten bekend te maken waar de verschillende componenten vandaan komen. Mijn ervaring met zowel Paulin als anOrdain zijn zo (en het is familie van elkaar) dat ik wel geloof in de oprechtheid om zo transparant mogelijk te zijn.
Ik vind de transparantie geiniger dan de wijzers. Zowel Paulin als AnOrdain zouden eens een fatsoenlijke set wijzers moeten kiezen. Met name de vierjarigen-blokkendoos vibes van de Paulin zijn afgrijselijk lelijk.
Kortom: transparant of niet transparant zal me tot op zekere hoogte worst wezen als het eindresultaat maar mooi is.
“Jongens, we halen onze kasten uit China” lijkt mij transparant. Dat je de waarheid van dat statement in twijfel trekt vind ik een niveau van sacherijnigheid wat zelfs ik nog nooit bereikt heb op dit forum.
Wat denk je dat hier gelogen aan is? Dat ze stiekem slaven-kampen in de Congo hebben waar gepensioneerde silicium-mijnwerkers en hun kleinkindertjes nu gedwongen worden om gratis en voor nop Schotse horlogekasten te bouwen?
Yup. Te kort. De minuutwijzer zou een mm langer moeten zijn, en de secondewijzer ook. De uurwijzer, die is mooi van lengte. Als dat zo gedaan werd zou ik neigingen krijgen die moeilijk te onderdrukken waren.
Dan nog vind ik deze wijzers niet mooi. Ik zou het accepteren omdat de rest zo mooi is, maar het woord “meh” doemt in m’n hoofd op.
We hebben hier een topic met het HF orakel en iemand die blijkbaar zo zuur is dat er een nieuwe pH waarde voor moet worden bedacht. Dat hele transparantie kan mij weinig boeien maar dit is een mooi topic.
Wijzerlengte is prima. Zeker omdat je zelden recht van boven kijkt maar onder een hoek.
Deze lengte zorgt voor goede afleesbaarheid.
Vind de secondenwijzer die op de as begint telkens weer een mooie industriële look hebben.
Maar goed, smaakkwestie, net als de unieke wijzers, erg mooi.
En de plaat…
Dit model is opvallend onopvallend, beach to boardroom. Uniek horloge.
Jammer van de wachtlijsten.
We zijn het eens, ik zou de AnOrdain groen fumé goed kunnen kopen ondanks m’n tegenwerpingen wat betreft de wijzers. Waanzinnig mooi. Zustermerk Paulin, echter… Tja.
Is in bezit van Citizen. Er zijn wel meer fabrikanten die daar uurwerken laten maken. Bijvoorbeeld het Breitling B21 caliber met tourbillon en chronograaf.
Ook sommige Citizen modellen hebben een caliber van la Joux Perret. Eigenlijk zijn die modellen gewoon Zwitserse horloges dus.