Een beginner stelt zich voor

Hallo allemaal,

Dit weekend heb ik jullie forum ontdekt. Na enig wikken en wegen heb ik mijzelf aangemeld als lid. Ik ben een absolute nieuwkomer op het gebied van horlogekennis. Ik weet niets over techniek, ik weet alleen wat ik mooi vind. Naar aanleiding van een gesprekje met onze ‘vaste’ verkopende juwelier’ heb ik besloten mijzelf meer te verdiepen in dit onderwerp.

Ik ben net een ekster, ik ben dol op sieraden, maar horloges vind ik zeker zo belangrijk. Toen ik klein was droeg ik altijd kleine klokjes, maar tegenwoordig draag ik meestal herenhorloges. Van mijn ‘serieuze’ horloges zijn twee damesmodellen en drie herenmodellen (Seiko, Tissot en Hamilton; allen quartz).

  • Wat vinden jullie ervan dat dames heren horloges dragen?
  • Welke nederlandstalige boektitels kunnen jullie me aanraden om basiskennis op te doen?
  • Hebben jullie ook nog een tip voor een fotoboek?
  • Een voor een tijdschrift?
  • Ik las in verschillende postings ‘NOS’ wat is dat in dit verband?

Mijn droom is het om ooit een horloge te hebben waarbij je achter de wijzerplaat het loopwerk (hoe noem je dat?) kunt zien. Ik ben alleen bang dat ik dan uren naar de radertjes blijf kijken…

Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik geen benul heb van de functies van mijn 3 chronografen; dus dat is mijn eerste doel!

De tijd zal leren…

Laury Schreef:

  • Wat vinden jullie ervan dat dames heren horloges
    dragen?
  • Ik las in verschillende postings ‘NOS’ wat is
    dat in dit verband?

Welkom op het forum Laury!

Dames die herenhorloges dragen, en vooral grote stoere modellen is sexy:)
Vooral een Panerai of Rolex vind ik echt super!

NOS = New Old Stock
Zijn oude partijen die nog nooit zijn verkocht. Dus geen 2dehands maar helemaal nieuw. Maar dan wel van een oude collectie.

Hoop dat je het hier naar je zin krijgt!

Allereerst welkom hier!

Je vraagt o.a.:
Wat vinden jullie ervan dat dames heren horloges dragen? MOET kunnen :slight_smile:

  • Welke nederlandstalige boektitels kunnen jullie me aanraden om basiskennis op te doen? Er zijn meer Engelse en Duitse boeken. Soms vind je wel wat bij de Slegte.
  • Hebben jullie ook nog een tip voor een fotoboek? Ik gebruik Picturetrail (voor eigen foto’s)
  • Een voor een tijdschrift? Horloges en 00/24 (beidenNederlandstalig)
  • Ik las in verschillende postings ‘NOS’ wat is dat in dit verband? Is beantwoord.

En kijk vooral hier eens:
http://horloge.startpagina.nl/

en voor je glasbodems:
http://www.thomaspreik.de/glasbodenfertigung.htm

hans

Hoi Laury,

ik denk dat je met ‘achter de wijzerplaat het loopwerk (hoe noem je dat?) kunt zien’, een skeleton horloge bedoelt? Ik zou zeggen, grijp je kans:

http://horloge.paginamarkt.nl/skelet-horloge/158353.html

Er zal wel 1 probleem aanvast zitten, 42 mm is best groot voor een dame (ligt uiteraard wel aan polsafmeting)

Kijk een dame, dat is altijd een aangename aanwinst voor dit mannenforum. Mijn vriendin heeft niet zoveel met horloges, maar op dit moment loopt ze wel rond met een van mijn horloges met een afmeting van 44mm. Haar polsen zijn echter smal en toch staat het, het ziet er wel stoer uit.

v.w.b. een nederlands horlogeblad: kijk ook eens naar "Watching"
Vooral een blad waar ook de "normale horloges’ en niet alleen de high-end (lees bijna onbetaalbare) horloges besproken worden.

Veel plezier

Hallo Laura, welkom op dit fantastische forum. Je zult het hier snel naar je zin hebben en je verdere horlogepassie zien groeien.
Wat een aardig begin is, om als leek enig inzicht te krijgen in de horloge materie, is een boekje genaamd “25 eeuwen tijdmeting”. het is gescreven door Bruno Ernst. En het is in het nederlands, dat is msschien wel zo makelijk. Het behandeld de tijdmeting door de eeuwen heen. Van zonnewijzers tot de atoomklok, en er is voldoende leesstof over mechanische- en quarts-horloges te vinden met duidelije afbeeldingen.

Orologio Signaturis Temporis

Hoi Laura, Leuk dat je ook intresse hebt voor horloges! van harte welkom. (tu)(tu)
Vrouwen met (stoere) mannen horloges vindt ik oké, maar mannen met vrouwen horloges vindt ik persoonlijk niets, daar hou ik niet van :wink:

Leuk, een vrouw op dit "mannen"forum. Ik zag laatst een jonge vrouw lopen met vrij dunne polsen, maar wel een hele grote TW Steel (dit merk maakt relatief goedkopere duikhorloges) om (zeker 50mm). Stond heel stoer en leuk. Ik hoop dat je thuis zult voelen op dit forum. Ik weet ook weinig van techniek (daar ga ik nog wat aan doen), maar ik kan ook volledig in de ban raken van een mooi horloge.

Ik ben ook beginner en ik heb een mooie site ontdekt
www.tungchoy.com
misschien iets voor ons?
Henri

Hé, steeds meer dames op dit forum.
Gezellig!

Ik weet wat je bedoeld met mannenhorloges dragen.
Heb me zelf net gewaagd aan een seiko 5 via de kijkshop aanbieding.
Is nog in de metamorfose (vind de band niet mooi), dus daar volgen van het weekend foto’s van.

Veel plezier op dit forum.

Hallo en welkom, alleen… is het nou Laury, Laura of misschien zelfs Lara (Brusse toevallig)…?

En om aanvullend antwoord te geven op enkele van je vragen:

  • Wat vinden jullie ervan dat dames heren horloges dragen?
    Ligt eraan hoe groot het herenhorloge is, zelf draag ik maximaal 38mm, en voor een vrouw kan dat nog wel. Ook zijn er modellen van 40+mm en dat hoeft voor mij zelf niet, laat staan dat daar een meisje mee om gaat lopen. Dus t/m +/- 36-38mm is prima, daarboven zou ik het niet zo gauw doen.

  • Welke nederlandstalige boektitels kunnen jullie me aanraden om basiskennis op te doen?
    Hier wat boeken die ik zelf heb gehad en best handig zijn om je in te lezen, gaat niet super diep in op de materie, maar vertelt wel wat over de historie en bepaalde modellen:

  • Hebben jullie ook nog een tip voor een fotoboek?
    (zie hierboven)

  • Een voor een tijdschrift?
    Kwa tijdschriften lees ik meestal Watching, 00/24 en Horloge’s Magazine.

  • Ik las in verschillende postings ‘NOS’ wat is dat in dit verband?
    (deze vraag is al reeds beantwoord door iemand anders)

Ik heb je overigens een PM gestuurd, deze kan je lezen door naar je Inbox te gaan! :slight_smile:

als je duits kunt lezen
op www.amazon.de staan zeer veel titels
en ook betaalbaar
Ik heb er enkele gekocht