Een Berny? Laat hem hier zien

Dit draadje kan alle kanten op maar ik neem de gok.

Berny. Jawel, weer een horlogemerk uit Shenzhen, de Tech hoofdstad van China en de thuisbasis van BYD. Volgens de overlevering opgericht in 1995 en ik Quote:

“Shortly after graduating from university, Mr. Fred Chu came to Bern, the capital of Switzerland. On the streets of this city, he saw chic and elegant watch shops with different styles everywhere. In the watch shop, he saw a dazzling array of exquisite watches, the staff was courteous, and the service was professional. Every detail he saw reflected the profound cultural heritage of Switzerland, the world’s watch capital. Mr. Chu was deeply impressed by the superb Swiss watchmaking skills.”

“After returning to China, Mr Chu, in awe of the watchmaking skills and historical culture of mankind, was determined to promoting the development of China’s watch industry, so he voluntarily gave up his position in state-owned enterprises and devoted himself to the research of watchmaking technology and craftsmanship. Mr. Chu founded the watch brand BERNY in Shenzhen, which was named after Bern, the capital of Switzerland, and pays tribute to the world’s watch kingdom. For 30 years, under the leadership of Mr. Chu, the BERNY brand has focused on the design and manufacture of watches, adhering to the craftsman’s ingenuity and continuous innovation and development. It has become a time-honored brand in Shenzhen and a national high-tech enterprise, and is an established watch brand in the Chinese Time Valley, where Mr Chu built his R&D and manufacturing base.”

“In June 2017, the Shenzhen Watch Industry awarded Mr. Chu as a meritorious figure for the 30th anniversary of the industry, commending him for his outstanding contributions to the development of China’s watch industry.”

Mooi verhaal toch? Geen idee of het waar is maar anders is het in ieder geval goed verzonnen.

Zelf kwam ik in aanraking met Berny omdat ik opzoek was naar een “andere” duiker voor niet teveel geld. Zo liep ik in mijn zoektocht tegen een plaatje van de AM339M aan. Wat een coole compressor diver! (vond ik in ieder geval). Geen Hommage maar gewoon een lekkere chunky eigen stijl met een fijne retro feel. Na het www en youtube leeg te hebben getrokken bekroop me het gevoel dat ik hiermee niet echt mis kon gokken, de reviews waren erg positief. Dus maar eens op de knop gedrukt. Binnen een week in huis vanuit het land met de rode vlag met gele sterren. Het bleek inderdaad een goeie gok te zijn; wat een Bang for the Buck!

Enthousiast als ik geworden was na Berny nummer 1 kon ik het niet laten om al snel nog een keer op de knop te drukken voor een ander type compressor diver. Wat denk je…… juist hetzelfde tevreden gevoel bekroop me toen ook deze op de mat viel.

Nou ben ik uiteraard vanuit mijn eigen enthousiasme eens gaan zoeken op het HF of er meerdere leden een Berny in hun collectie hebben maar dat lijkt ogenschijnlijk tegen te vallen. Berny wordt hier niet vaak genoemd naast de inmiddels bekende Chinese merken als San Martin, Watchdives, Addiesdive, Militado, Thorn etc. etc…

Dit kan natuurlijk te maken hebben met het aloude gezegde; onbekend maakt onbemind. Ook zou het kunnen komen door het feit dat Berny over het algemeen terugvalt op de vrij luidruchtige Miyota 82 serie voor hun automatische horloges. Of zou het toch te maken kunnen hebben met de gezonde weerstand die onder een deel van de forumleden leeft over het ons zo geliefde product vanuit Chinese productie? Hmmmmmm, wie zal het zeggen, daar hebben die andere Chinese merken immers ook allemaal mee te maken.

Er is best wel wat voor Berny te zeggen volgens mij; een grote diversiteit aan modellen, voor zover ik kan beoordelen unieke modellen en geen kopieën, allemaal met een rvs kast, allemaal voorzien van saffierglas en ze kosten over het algemeen minder dan een dagje dierentuin met je gezin.

Ik vraag me dus af of er hier niet meerdere leden zijn die met plezier een Berny dragen. Ben benieuwd. Ik trap hem af en zie wel waar het schip strandt.

Zoals gezegd dit draadje kan alle kanten op………

Hoeveel mensen hebben hier een Berny denk je? :stuck_out_tongue:

Laat dat nou net de hamvraag zijn…:wink:

1 like