Lang geleden en nog voordat ik actief bezig was met horloges hadden ze bij tijd en wijlen wel mijn belangstelling. Een zo’n moment was decenia geleden in Bangkok, op vakantie als backpacker. Vooropgesteld; ik zou nu nooit meer een nep horloge kopen nu wetende wat voor verwerpelijke praktijken erachter zitten. Maar dat was toen.
Het zal ergens in de buurt van Patpong zijn geweest en overal hoorde je de marktkooplui “Gucci Gucci en Lolex Lolex*” roepen. Aangemoedigd door kennissen die in Bangkok woonden “beetje afdingen, jij blij, koopman blij” heb ik toen zo’n nep Rolex gekocht.
En nep was ie! Een automaat met een quartz uurwerk erin, de randen van de kast waren zo scherp dat je er een biefstuk mee kon snijden en met de fluted bezel kon je met gemak een tak van een boom zagen. En, na drie weken vakantie was de “goud” laag al deels afgesleten. Hij had een rammelband, ik meen type Jubilee maar ik vond het een heerlijk model, een beetje fout, een beetje bling met een pukkeltje op het glas. Wat ik wel wist is dat ik waarschijnlijk nooit (maar zeg nooit nooit) een dergelijke Rolex zou kopen. Te duur. Bedenk daarbij dat ik op pad was met een rugzak.
En voor de mensen die nu denken; hij is uiteindelijk toch voor een Rolex gegaan. Eh, nee. Sorry. Maar omdat ik de stijl wel leuk vind maar niet leuk genoeg om daar een bijbehorend bedrag voor neer te tellen heb ik mijn oog toen laten vallen op alternatieven waarvan Orient en de Bulova super seville de bekendste zijn. Hoewel een Mido Commander ook prima had gekund.
Plaatjes van Internet:
Totdat… Er (weer) een Seiko Sarb033 via een ruildeal in mijn bezit kwam waar al een datumloepje op het glas zat. Wetende dat er inmiddels een fluted bezel voor dit model bestond besloot ik toen om het model “door te modden” tot mijn wens; een horloge met een beetje bling. Met dank aan @handavinci voor de inspiratie en het aan de wieg staan van de totstandkoming van deze bezel. Naast de bezel heb ik ook de datumschijf laten vervangen, helaas bleek een witte met rode cijfers niet voorhanden dus die van de 035 gebruikt. De band is van Uncle Seiko, een President met gepolijste midden links en solide eindstukken. Een Jubilee was zeker een optie maar vond ik iets teveel van het goede en die band heeft holle eindstukken. Beiden lopen wel mooi taps naar 16 mm toe en daar geef ik de voorkeur aan zeker bij een wat kleinere maat horloge. Door de sluiting heb je een beetje het gevoel van een rammelband maar dat is het zeker niet!
Een Photoshop van Han:
Helaas heeft de kast aan de zijkant een paar tikjes opgelopen tijdens de mod. Wat bleek? De originele bezel zat muurvast! Wat kan dit zijn? Lijm?? Er werd vanalles uit de kast getrokken om hem los te krijgen, warmte, contact met Seiko, andere horlogemakers. Uiteindelijk bleek een braam de oorzaak die voorkwam dat de bezel er makkelijk afgewipt kon worden. Pech dus, waarschijnlijk onstaan tijdens de productie om omdat de fout onzichtbaar was is het horloge door de Quality Control gekomen**. Uiteindelijk is het door @johneel zo goed als mogelijk en naar tevredenheid opgelost.
Het resulaat is mijn guilty pleasure ofwel de bling beater
*niet discriminerend of stereotyp bedoelt; mensen uit Azie hebben nog wel eens moeite met de uitspraak van de letter R.
**er schijnen meer gevallen te zijn met QC issues met de kasten van de SARB033/035