Een bijzondere Mido Bumper

Goedenavond allemaal,

Dit is volgens mij de eerste keer dat ik een topic open op het forum dus ik zal eerst een kleine introductie doen. Mijn naam is Niels en ik werk inmiddels een aantal jaren in Zwitserland voor Richemont.

Recent had een vriend van mij een vintage Mido op een veiling gekocht bij Bonhams. Compleet met het oude Mido etiket en originele band. Hij vertelde mij dat het handmatig opwinden niet functioneerd, dus ik wilde er wel een blik op werpen.

Bij het openen van de kast werd ik al verrast hoe hij geconstrueerd was, een systeem wat ik nog niet eerder had gezien; een scharnier!

Het uurwerk zelf was ook iets wat ik nog niet eerder had gezien, een bumper zonder shock protectie voor de balans. Aan de hand vd opbouw wist ik al vrij zeker dat het om een AS ging, maar om dat te bevestigen moet hij eerst uit elkaar!

Aan de wijzerplaat zijde stond, zoals verwacht, het AS logo met als kaliber naam: 612 (foto van Ranfft.org)

thumb-6dcbc8973db54e671541f336249aa8b84ff27874

Maar wacht eens even, de 612 is een handopwinder van de jaren 30?! Toen werd het dus even het internet afstruinen om te begrijpen of het om een prototype ging. Wat blijkt dus, het gaat in de praktijk om een AS1049A! Ik kon hier helaas geen duidelijk uitsluitsel over krijgen maar schijnbaar zijn er platines van de 612 gebruikt om een bumper automaat op te bouwen! En om plek te creëren voor de automaat hebben ze het staand opwindrad weggelaten! Dit legt dus ook meteen uit waarom manueel opwinden niet mogelijk was. Ik vermoed dat het uurwerk van tussen 1935 en 1940 moet zijn, maar datering blijft lastig.

Verder is de service goed verlopen zonder grote problemen, ik heb alleen meer spanning gezet op de 2 klik veeren omdat de (mainspring) veer niet gespannen bleef.