Het schijnt koningsdag te zijn en dus lekker een dagje vrij. We hebben niks op de agenda staan. Vrijmarkten zijn er hier in de buurt niet en bovendien heb ik op de rikketik al een en ander gevonden. En één van die rikketik aanwinsten was vandaag aan de beurt.
Deze Union ancre heeft een AS 1686 onder de kap die niet lekker liep en dus heb ik die uit elkaar gehaald. Het bleek dat het uurwerk vuil was en de tandwielentrein liep wat zwaar.
Dat verklaarde dus het slechte lopen. Het uurwerk zelf heeft wat verkleuringen, maar dat mag goed lopen lopen niet in de weg staan.
Dus alles in onderdelen in de schoonmaakmachine en laten we weer beginnen met opbouwen.
Ik wilde eerst geen foto’s maken maken voor een nieuw topic en gewoon het ding in elkaar zetten, maar ik was al bezig en ik dacht dat het misschien toch wel leuk zou zijn. Dit maakt zo’n forum leuk en ik vind het juist ook leuk om meer van dit soort topics te zien. Je ziet ze overigens ook alleen hier in het vintage gedeelte.
Ik was dus al bezig en had al een paar dingen gemonteerd toen ik de eerste foto maakte dus we starten maar vanaf hier.
De opwindveer al gemonteerd en de brug er op gezet.
De minuutpijp kan er nu ook in.
En deze heeft bij dit uurwerk een eigen brug. Dat is lang niet altijd het geval, maar hier dus wel.
Dan kan de rest van de tandwielen geplaatst worden.
Soms gaat een brug plaatsen over de tandwielentrein makkelijk en vallen de asjes snel op hun plaats. Bij deze was ik een hele tijd bezig om ze allemaal in hun lagertjes te krijgen. Voorzichtigheid is hier geboden want een astapje is zo gebroken, maar uiteindelijk lukte het gelukkig dan toch.
Ik heb toen het uurwerkje omgedraaid en heb aan de wijzerplaatkant alles gemonteerd.
Toen weer de zaak omgedraaid en het ankertje en balans gemonteerd. De balans gaf meteen een teken van leven dus dat is altijd leuk.
Nu kwam het grote moment…hoe presteert hij op de timegrapher. Nou dat viel niet tegen.
Jammer dat bij dit uurwerk de beat error nog niet op de makkelijke manier is af te stellen dus ik laat het zo.
Ik heb de voorkant nog niet laten zien. Maar dit is ie. De kast heeft ondertussen lekker even gezwommen in de ultrasoonreiniger en de flink bekraste plexi is vervangen door een nieuwe.
En natuurlijk even een zgn wristshot. Het is best een leuk horloge geworden vind ik.
Bedankt voor het kijken. Weer een middag goed besteed.