Als beginnend WIS vraag ik me af :
Zijn er horloges met datum, behalve de radio controlled en lcd, die niet na elke maand met 30 dagen bijgesteld hoeven worden ?

Die zijn er zeker maar vaak niet goedkoop. Horloges met een eeuwig durende kalender.
Zie ook:
Ja, een Rolex skydweller;-)
naast de perpetual calendar heb je dan ook nog de wat goedkopere anual calendars. Daar hoef je slechts 1x per jaar de datum weer goed te zetten.
Wat is een WIS
Watch idiot savant. Horlogegek
Een gratis tip:
Van 31e gewoon doordraaien naar 1e.
Dat is 1 dag verstellen ipv 30, scheelt weer 
Tag Heuer Calibre S

Jazeker, zoals mijn Rolex Sky-Dweller. Deze heeft een annual calender en hoeft alleen op 1 maart op de juiste dag gezet te worden.
Hij is onlangs nog versprongen van 30 november naar 1 december. De maand wordt aangeduid door het rode blokje boven de betreffende marker (in dit geval december dus bij de 12).
Een nog betaalbare optie is de Longines VHP. Niet radio controlled, en ook geen LCD.
Als je radio controlled geen punt vindt, zijn er ook leuke Casio’s voor minder geld!
Waarom op 1 maart?
Schrikkeldag
Omdat februari (zoals bekend de enige dag met 28 (of in een schrikkeljaar 29)) dagen is en in een annual kalender niet wordt ondersteund.
Dat is dan ook gelijk het verschil tussen de annual en de perpatual kalender. Bij de laatste wordt wél rekening gehouden met februari en zelfs met schrikkeljaren.
Weer wat geleerd. Hartelijk dank voor je uitleg
Gewaardeerd!,
Breitling heeft een aantal horloges met een vierjaren kalender. In plaats van elke keer de sprong van 29 februari naar 1 maart, springt deze standaard van 28 februari naar 1 maart en bij een schrikkeljaar moet hij dus handmatig worden bijgesteld.