Een dress watch, maar welke?

Kijk ook eens op Pinterest. Hier is een lijst met affordable dress watches. Kan helaas nog geen links posten…

Hier staan erg mooie klokken in en bijna allemaal sub 1000. Maar ook wel sub 300. Bijvoorbeeld Seiko Oriënt Tissot etc

Voor 300 euro is het inderdaad wat zoeken geblazen. Maak je de stap naar 400 dan zijn ineens bijvoorbeeld de Tissot Visodate en de Seiko Cocktail haalbaar. En (hoewel geen dresser natuurlijk) de ‘echte’ Alpinist.

Als ik een dresser onder de 300 euro zou moeten zoeken, zou ik voor deze Orient Star gaan.

Review: http://wornandwound.com/2013/07/03/orient-star-classic-review/2/

1 like

Bedankt allemaal. De Seiko Cocktail is wel een heeeel erg mooie klok. Zijn deze met regelmaat in het gebruikte circuit te vinden of gaan deze weinig van de hand?
… De komende vakantieperiode maar eens goed nadenken wat ik wil :wink:

Die Cocktail komt wel eens langs (vooral op internationale fora) maar hij schrijft heel weinig af. Zeker internationaal wordt er gewoon voor een weinig gebruikte tweedehands (omgerekend) 350 a 400 euro gevraagd.

Daarom heb ik hem zelf nieuw (voor 400 euro) bij Rob van Monsterwatches besteld.

Anders eens proberen met een Hamilton jazzmaster intramatic tweedehands…:wink:wink…

Een echte purist zou zeggen dat je in een echte dress-situatie helemaal geen horloge draagt. Is een belediging voor gastheer en -vrouw. Immers, je wilt toch niet op tijd weg?

En als je dan toch een horloge draagt als man, zo onopvallend mogelijk. Op zo’n gelegenheid horen de dames te schitteren.

Mijn puristen-norm:

  • kleine kast, hooguit 36-38 mm
  • edelmetaal
  • simpele leren band
  • geen complicaties, zelfs geen datum
  • geen secondewijzer is pluspunten
  • rustige wijzerplaat
4 likes

Daar kan ik me wel in vinden… maar eh… kleine seconde?.. mag dat?..
Datum kan wel vind ik, maar dan “ingetogen” dus geen Hubble telescoop op je glas, en de datumring in een kleur die vergelijkbaar is met die van de wijzerplaat…

Dit is echt een geweldig mooie klok, die aan bijna alles van jouw lijstje voldoet.

[URL=http://s658.photobucket.com/user/EricPePa/media/FF4BB226-EFB4-4089-A239-850206E86C4D_zps10edsxcl.jpg.html]

[/URL]

Je ziet ze hier wel eens voorbij komen, deze staat nu te koop.

1 like

Het wetsvoorstel ter vaststelling van definities van verschillende typen horloges, met daarin een strikte definitie van de dresswatch, is nog niet door de Staten-Generaal aangenomen. Dus voorlopig mag het nog.

In de toekomst zullen bij het niet juist toepassen van de definities lijfstraffen worden opgelegd.

:grinning:

4 likes

Was te koop… nu verkocht… Perfecte dress…

Ideale dresser ja…alleen niet in de 300 euro categorie…

Ik heb twee dressers. De Cocktail vind ik heel mooie moderne dresser.

En een oude omega van mijn opa. In mijn ogen een klassieke dresser. Let even niet op het bandje…

1 like

EricPP, welk model is dit?

Ik vind persoonlijk 40mm al behoorlijk fors voor een dresswatch. In mijn beleving is op staal ook prima, ipv leer. Ik ben zelf altijd erg tevreden geweest over mijn 36mm Rolex DJ 1601 op z’n vertrouwde RVS Jubileeband. Of het de ultieme dresser is? Nee. Maar wel een relatief betaalbaar (<2.000 Euro) en zakelijk draagbaar horloge.

De Seiko’s zijn erg mooi, maar als ik het goed opgezocht heb ‘maar’ 38mm.

Dat is toch al aan de grote kant voor een dresswatch?

Ik merk wel dat er ongelofelijk veel discussie is over wat een dresswatch precies zou moeten zijn, ik heb best wel wat horloges maar ik heb er maar eentje die ik echt zo zou typeren. Het lastige is wel dat je nooit direct ziet of je horloge wel loopt of niet… :blush:

Maar je wilt toch ok niet dat de gastheer telkens op zijn horloge kijkt: wanneer gaan ze nu eindelijk eens weg… :smile:

Ooit bij iemand geweest (samen met iemand waar ik weer op bezoek was) die zei: Jullie doen de deur wel goed achter je dicht he, als je weggaat? Ik ga naar bed…

:flushed:

Lekkere gastheer :disappointed: