Ik zag tijdens het winkelen een prijzig horloge voorbij komen… 99k . Maar wat mij het meest opviel was een dubbele tourbillon. Nu heb ik heel weinig kennis van deze complicatie, maar 2? Heeft dat überhaupt toegevoegde waarde?
Het horloge zelf vind ik overigens wel tof. De amboyna burlhouten rand is handgesneden en is daarmee een inspiratie van de bijzondere auto van Ralph Lauren: de Bugatti Type 57SC Atlantic Coupe uit 1938.
Is een dubbele tourbillon onzin en puur voor looks of status of zit daar wel een gedachte achter?
It features not one but two regulating organs, connected together by a differential, where the main plate of the movement acts as a rotating dial to indicate the hours. And this combination of elements – the tourbillons and the differential – is there to average out flaws due to two factors, position and rate errors.
Een tourbillon heeft in een polshorloge zoiezo bijna geen nut en zeker niet als het als het merendeels van de dag stationair en horizontaal op de pols ligt (bureau houding) dus laat staan 2 tourbillons.
F.P.Journe heeft wel een oplossing bedacht om een tourbillon te laten functioneren zoals het echt bedoelt was( was ooit eens een uitvinding van Breguet om de invloed van de zwaartekracht op te heffen op het balanswiel in zakhorloges die altijd verticaal in het zakhorlogezakje zaten)