Een eerste Seiko 5

Beste leden,

Ik ben al van kleinsaf eigenlijk al verslaafd aan het merk Seiko.
Dit komt eigenlijk doordat mijn vader vroeger ook altijd een Seiko horloge had en ik vond dat toen al mooie “klokkies”.

Na zoveel jaren verschillende goedkopere merken gehad te hebben, heb ik van mijn vrouw een aantal jaar geleden een Seiko Sportura gekregen, uiteraard zijn we daar samen voor gaan kijken. Het is het type SNA017P met titanium kast en band en saffier glas.
Ik ben daar heel erg tevreden over, ik had wel een keer het geval dat ik redelijk vlug de batterij moest laten vernieuwen maar dat kan ook goed een slechte batterij geweest zijn, maar verder loopt ie prima en keurig netjes op tijd.

Maar toch wil ik eigenlijk een keer een Seiko erbij hebben en dan vooral zo ene waar er geen batterij in zit.
Nu had ik telkens die Kinetics in gedachten maar ook die zijn toch ook deels weer met quartz uitvoering en ok, je hebt er weinig omkijken naar met dat opslag reserve maar ik moet zeggen dat die Seiko 5 horloges mij ook zeer aanspreken.
Nu had ik eerst het model SNZG13 in gedachten maar die is ook weer wat groter dan mijn Sportura.
Daarnaast zag ik ook nog eens de SNK381 en die vind ik ook wel mooi, is iets minder sportief dan die sports 5 uitvoeringen maar oogt wel mooi.
Ook via dit forum ben ik bij monsterwatches.nl terechtgekomen en wat schetst mijn verbazing dat hij zelf eventueel het standaard glas kan vervangen door saffier glas wat ik ook wel zeer interessant vind.

Een nadeel van die Seiko 5-jes is dat ze minder nauwkeurig lopen dan een quartz dus ik vraag me af of jullie dan echt iedere week die klokjes weer gelijk moeten zetten of valt dat eigenlijk wel mee?
Ook las ik op zijn site dat hij dat mechanisme ietsje kan vertragen vooraleer hij ze opstuurt. Is dat zinvol of beter laten zoals het is indien je zoiets aanschaft?

Ik hoop hiermee een beetje duidelijk te zijn en ben benieuwd naar jullie bemerkingen.

3 likes

Ik heb 3 kinetics die ik nooit op tijd hoef te zetten echter mijn 5-je iedere week wel een minuut terug.

http://forums.watchuseek.com/f21/seiko-snk381-running-fast-628490.html

Mooi klokje hoor! Bij “normaal” gebruik zou ik er geen saffier in zetten. Tenzij je van plan bent om de Viking Run te lopen met het horloge om. De vijfjes zijn zo goed als onverwoestbaar maar inderdaad moet je de tijd regelmatig bijstellen.

1 like

Leuke military stijl de SNK381
Een goede banden swapper ook.
Heeft een zeer degelijk 7S26 uurwerk.
Kunnen gereguleerd nauwkeurig lopen.

Saffier zou ik er pas in laten zetten als
het hardlex glas veel krassen heeft.
Hoewel het hardlex op zich al heel goed
krasbestendig is en minder snel breekt
dat saffier.

Voordeel van de snzg13 is dat deze met 10ATM
beter waterdicht is dan de 381
Ik zou met de 381 niet het water in gaan.

Een Seiko 5 kan jaren probleemloos en zonder
onderhoud functioneren.
En je krijgt veel klok voor je geld.

Grt.

1 like

Goedemorgen,

Ik heb Monsterwatches.nl en Besttime.nl gisteren al gecontacteerd maar ik heb nog geen antwoord gekregen.
Zijn er nog andere sites waar jullie al ervaring mee hebben voor de aanschaf?

Dat zijn in Nederland de beste sites, het is vakantie dus een beetje geduld. Rob is hier ook actief, anders even een berichtje via Facebook.

Ah vakantie? Verlengd weekend wellicht dan ivm Koningsdag?

Ondertussen al contact gehad met beide winkels, waarvoor dank. Ik was te ongeduldig :frowning:

Ik heb nu mijn eerste “5-je” SNK381 gekocht bij Gerrit, dag 1 besteld, dag 2 in huis met PostNL in België, toppie!. :relaxed:
En wie weet, de volgende misschien via Rob.

Nu heb ik eigenlijk nog interesse in een SNZG13 maar ik twijfelde de vorige keer al omdat ik toch vind dat die er redelijk groot uitzien en ik heb het (nu) nog niet op die grote klokken rond je pols.
Mijn Seiko Sportura is iets groter dan de normale 5-jes.

Groetjes.

Mooi aanwinst veel plezier ermee! En Gerrit is ook een fijne verkoper, komt mijn 5’je ook vandaan. Heb je ook foto’s van je nieuwe aanwinst? Zijn ze hier dol op :wink:

1 like

2 likes

Best wel een mooi horloge! Good luck.
Ook ik ben een zeer aanvankelijke horloge liefhebber momenteel. En ook ik ben recent gestart met de aanschaf van een Seiko 5.


Zo te zien zijn de banden van ons beider horloge gelijk. Wie weet dat? Zijn het Seiko Jubilee banden? Ik vind het een comfortabele band; na ruim een maand dragen is er een keer een haartje van mijn arm er tussen gekomen.
Om de wijzerplaat van mijn horloge staan rijen onder elkaar het Seiko 5 vignet licht gegraveerd. Ik kan dat helaas moeilijk op een foto vangen, maar als het lukt om onderstaande foto te vergroten, is het wel te zien.

Nou, rytec1: veel succes met de Seiko!

Ik heb een zelf met een witte wijzerplaat. Veel plezier ermee.