Een gebruikt zakhorloge aanschaffen

Hallo mensen,

Ik heb een advies nodig en vraag dat aan jullie. Het gaat erom of een zakhorloge bij het opwinden vanuit 0 vanzelf moet gaan lopen zonder het eerst te schudden.

Ik wil een prijzig Heuer Chronograaf zakhorloge (uit plm. 1950) kopen. Ik heb het tot nog toe alleen op het internet gezien. Ik heb de verkoper gevraagd om mij het zakhorloge niet opgewonden aan te bieden als ik het feitelijk ga afhalen/kopen. Ik wil dan kijken of het bij het opwinden vanzelf, dwz zonder schudden, gaat lopen. Voor mij betekent het vanzelf gaan lopen een kwaliteitstest. Daarna beoordeel ik of het in alle standen goed doorloopt.
Aangaande de test of het zakhorloge bij het opwinden zonder schudden vanzelf gaat lopen, geeft de verkoper er blijk van mij kritisch te vinden (ik weet nog niet wat het horloge feitelijk doet bij het opwinden, maar dat zie ik wel als ik daar aankom).

Mijn vraag is nu of jullie mij te kritisch vinden als ik van een prijzig zakhorloge eis dat het vanzelf gaat lopen en vinden jullie dat niet voldoende relevant voor de kwaliteit van het uurwerk ? Ben ik op dit punt te kritisch ?

Groet, Waldi Smits, Breda.

Ik denk dat je de vraag beter op het vintage forum kunt plaatsen;)

harb Schreef:

Ik denk dat je de vraag beter op het vintage forum
kunt plaatsen;)

Je vraagt je soms toch af waarom nieuwe posters niet even de moeite nemen om de “Algemene Forumregels” te lezen en wat er nu zo onduidelijk is aan de omschrijving van het Vintage Horlogeforum met “Voor liefhebbers van horloges en zakhorloges van voor 1991” :frowning:

– moved topic –

Het geeft inderdaad een gerust gevoel als het horloge al na een paar slagen van de kroon spontaan begint te tikken.:slight_smile:

Merci. Ik ben benieuwd wat het straks doet na een paar slagen.

Ben wel benieuwd waarom een zakhorloge zou moeten lopen na enkele malen schudden? (lekenvraag; ik dacht dat dit alleen bij automaatjes werkte vanwege de rotor, hoe zit dit met een zakhorloge??)

En je zegt te willen controleren of het horloge in alle standen goed loopt, maar daarvoor heb je toch ook meetapparatuur nodig lijkt mij. Ik kan me voorstellen dat de verkoper dit niet is gewend, deze algehele inspectie, maar ik geef je groot gelijk, je wilt toch de zekerheid dat je iets koopt wat in goede conditie is.

Als het loopwerk teveel wrijving heeft (bv als gevolg van slijtage, ingedikte olie of vuil) zal het meer kracht kosten om vanuit stilstand op gang te komen en moet dat opstarten geholpen worden door te schudden. Volgens mij heeft een schoon, goed geserviced en afgesteld, niet versleten zakhorloge zelf genoeg kracht uit de energie van de veer om na enkele windingen zonder schudden te gaan lopen. Als dat niet zo is bij een geserviced zakhorloge, geeft dat voor mij te denken, hetgeen de handelaar ‘flauw’ vindt.
Door het zakhorloge in alle standen te houden kunnen onderdelen (echappement met name) die veel slijtage te lijden hebben gehad in een bepaalde stand ‘aanlopen’ waardoor het zaakje zwaar loopt of stopt. Je kunt het in dat geval soms ook wel met het zakhorloge aan je oor horen dat de balans trager loopt in een bepaalde positie dan in een voor hem gunstiger positie.

Verder reuze bedankt voor je ondersteunende reactie.

In eerste instantie is het afhankelijk van welk systeem echappement erin zit.
gaat het om een bijv. een zwitserse ankergang dan zou deze mits het uurwerk helemaal schoon is, geen slijtage heeft en nog belangrijker goed rechttikkend is,bij een paar slagen opwinden moeten gaan lopen zonder te schudden.
Heb je daarintegen een uurwerk uitgerust met een chronometergang dan zal je deze door bijv. schudden op gang moeten brengen.
Daar je het over een oud zakhorloge hebt zou het uitzonderlijk zijn als het uurwerk geen slijtage heeft.
veel slijtage komt voor op de ankerpalletten.

Gr jan ubels

ps. of een horloge uit zichzelf gaat lopen na een paar slagen opwinden, zegt mij als horlogemaker echter niets over de kwaliteit van het uurwerk.
een penanker uurwerk kan ook gaan lopen zonder te schudden na het opwinden.
terwijl dit erbarmelijke goedkoop geproduceerde uurwerken zijn!

als ik zelf een zakhorlgoe koop het een zwitserse ankergang,dan kijk ik onder andere naar de uitslag van de balans. Is deze groot(er), dan is het uurwerk schoner/minder versleten. Vaak zie ik dat de uitslag van de balans veel groter word na het schoonmaken en opnieuw olien van ene uurwerk. Dit is mede de reden dat ik zakhorloges het leukste vind om op te knappen.

Van het opwindverhaaltje heb ik nog nooit gehoord, maar het lijkt me ook onzin. Als je bij een lopend uurwek de balans stopt met eenn pincet, dan begin deze vaak weer te tikken als je hem loslaat, maar soms ook niet, Dit heeft te maken met de positie van het anker en de balans hebben op dat moment.

Bij de weg, betreft het een geserviced horloge, want anders zou ik dit zeker laten doen als je het klokje wilt gaan gebruiken.

Groeten,
Koen

Als een horloge al na en paar slagen van de kroon begint te lopen dan doet hij dat al met een bijna ontspannen opwindveer, volgens mij moet het met de wrijving en afstelling van het anker goed zitten.:slight_smile:
Een horloge dat na een volledig opgewonden veer nog niet uit zich zelf begint te lopen zou ik wantrouwen.( ankergang )
Het gaat in dit geval ook niet om een zakhorloge van een paar tientjes, als ik het goed heb begrepen.
Ik denk dat Walways er prima aan doet om het horloge op locatie zo te testen, hij kan moeilijk een testbank meeslepen…
Hier een uurwerkje uit de verzameling die steeds begint te lopen na een paar slage van de kroon.:smiley:

Mijn persoonlijke ervaring met geservicete goede zakhorloges met zwitserse ankergang is dat deze na enkele slagen opwinden gaan lopen. Blijkbaar achten niet alle reacties dit een doorslaggevende factor bij een aankoop van een dergelijk zakhorloge, en dat het zonder schudden niet op gang komen nog geen reden voor niet-aankoop hoeft te zijn.
Jan Ubels zegt dat een geserviced, rechttikkend, uurwerk met zwitserse ankergang zonder slijtage, na enkele slagen opwinden dient te gaan lopen (maar dat gebruikte zakhorloges meestal wél slijtage hebben). Daar sluit Diashock zich, met name in zijn laatste bijdrage, bij aan (bedankt nog voor je heldere scherpe opname van het prachtige uurwerk. Amerikaans ?). Dat dit (geen tot weinig slijtage) niet van alle zakhorloges (ook de geservicete) verwacht kan worden is ook duidelijk, omdat als gevolg van slijtage in het mechanisme, onderdelen (mn. de ankerpaletten) niet meer juist op elkaar ingrijpen. Het is dus een afweging of je gelet op de prijs, een zakhorloge met geen of weinig slijtage mag verwachten.
Kijkend naar de prijs en de aanprijzingen van de handelaar, mag ik in mijn geval verwachten dat dit een horloge met geen of weinig slijtage is. Daarom is mijn conclusie, op grond van de reacties, dat mijn eis dat deze Heuer chronograaf (met zwitserse ankergang geen chronometergang) na enkele windingen moet gaat lopen, gerechtvaardigd is.
Ik ben jullie bijzonder dankbaar voor je uiterst nuttige bijdragen.

uurwerk. Amerikaans ?. <

Aan de bruggen te zien is dit een Tavannes uurwerk.
De draaibare kooi is waarschijnlijk zo gemaakt om het te kunnen afstellen zonder demontage.
Ik ben zo’n constructie een keer tegengekomen in een artikel over Longines wedstrijd chronometers.
Dit waren speciale zakhorloge uurwerken die ontwikkeld waren om mee te doen aan chronometer wedstrijden, er zijn er maar zeven of zo van gemaakt .
Ik denk dat deze Tavannes ook voor het zelfde doel is gemaakt.

Wat een pientere manier om de balans makkelijk draaibaar in het uurwerk aan te brengen. Als ik het goed begrijp is het op die manier eenvoudiger en nauwkeuriger dan het verstellen van de spiraalrol ivm. het rechttikken. Opvallend dat deze vondst zo weinig navolging heeft gehad. Wellicht kostbaar of rustte er een patent op ? In ieder geval heel interessant om dit te weten. Bedankt.