Een goed ultrasoon voor intensief gebruik - Welke?

Beste leden,

Ik ben op zoek naar een ultrasoon die het aankan om dagelijks gebruikt te worden met een grote hoeveelheid banden en kasten, vaak toch wel 6 à 10 per dag. Welke zou dan een goede keuze zijn en welke kunnen jullie aanraden?

Dezelfde vraag eigenlijk over de vloeistof die erin moet. Tot nu toe gebruik ik een klein badje met wat lichte zeepsop, maar ik merk dat het huidige badje niet snel op temperatuur komt. Naar mijn idee is het huidige trilbadje dus niet toereikend meer voor de hoeveelheid die er per week doorheen gaat.

Ik dacht aan de volgende:

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-32-liter-professionele-ultrasoon-reiniger?_gl=1ltd0q6_up*MQ…&gclid=CjwKCAiA85efBhBbEiwAD7oLQDSKRDzmWqk8i5oOrSLTTsR1XJwasIlgerVrd3cQqGPYZNUMpd1-DBoCA8QQAvD_BwE

Is dat wat?

Groetjes.

2 likes

Schoonmaakmiddel: Dasty! Doet het heel goed bij mij.

Ik heb een heel gelijkaardig apparaat, zowel qua formaat als vermogen (maar met analoge draaiknoppen ipv drukknopjes). Heel tevreden mee.

Zeepsop is zeker oké. Soms wil je wel wat sterker spul; ik gebruik deze ook regelmatig (gekocht voor weinig op Rikketik, lokaal produkt, ondersteun je lokale ondernemers! :smile:):

Maar dat wil je niet “rechtstreeks” in je bak, het vervliegt snel en is verre van prettig om in te ademen. Ik heb een paar grote glazen bokalen met dit spul die ik dan afgesloten in het water van de ultrasound zet. De trillingen worden onverzwakt doorgegeven, warmte met een beetje vertraging ook; heel goed resultaat.

1 like

Ik heb een paar ultra sonic reinigers ‘versleten’ in m’n leven. Deze van HBM heb ik nu een jaar of 5 en die voldoet prima … maar makke van al die reinigers (ook de officiele ELMA) is dat de verwarming zwak - te zwak - is. Ik doe er heet water in (graad of 60) en zet dan de verwarming aan. Houd het dan redelijk op temperatuur (als in niet de hele dag).

Jaren terug had ik er een zonder verwarming en gebruikte toen zo’n verwarmingsspiraal op 12V, gebruiken vrachtwagenchauffeurs om koffie te zetten :slight_smile: Dat werkte beter dan de ingebouwde die ik nu heb.

Als reinigingsmiddel gebruik ik BiOHY voor kasten, banden, glaasjes enz. Ruikt naar niks, trast niks aan en (a la dreft) 1 kneepje is genoeg.

3 likes

Misschien heeft @BulangAndSons een tip voor je? Die zouden toch ook wel wat moeten schoonmaken… :grimacing:

Deze vloeistoffen van de rikketik gebruik ik ook en doen het inderdaad erg goed.
Zelf heb ik een 2L bad, digitaal en werkt prima, ook wanneer je de vloeistof in glazen afgesloten potjes doet.

Wat moet je niet doen met zo’n bad en je horloge?

Afwasmiddel en een grote scheut ammoniak werkt het beste.

Elma, de grotere, warmen prima op. geen enkel probleem mee om met koud water te starten en na een half uur prima op temperatuur. Pas een beetje op met ammonia houdende vloeistof, kan tot beschadigingen eisen of verf doen loskomen.

Je bent een geduldig mens. Ik zette vanochtend de HBM aan en idd het warmt op. Na ongeveer een uur was het op werkbare temperatuur. Ben ik toch altijd te ongeduldig geweest.

Mijn ELMA is een jaar of vijf geleden bij het vuilnis gegaan. Niet vanwege de verwarming maar vanwege roest. Het bad en kast zijn van RVS, geen probleem mee. Maar door condens - niet te vermijden met apparaten in een natte omgeving - onderin waren de actuatoren gaan roesten en de elektrische aansluitingen groen uitgeslagen. Ik hoop dat ze tegenwoordig beter zijn; cq ontluchting hebben waardoor condens er uit kan.

Wat dan?

Ik neem toch aan dat ze de stalen band van een horloge dat wordt ingeruild even in de ultrasoon leggen ?

Ik mag toch hopen dat alles naar de horlogemaker gaat

Litertje water in de elektrische waterkoker. 5 minuten! HBM badje bijvullen met heet water en je begint op 40 graden… (of heter als je wilt) zo gepiept! De termostaat + de verwarming van de HBM houden dan de temperatuur
goed biij.

Van de verkoper bij HBM )ik heb het ding in de winkel gekocht, niet on-line) kreeg ik het advies om de verwarming van de HBM ultrasoon niet te intensief te gebruiken, dat is namelijk (volgens de vriendelijke verkoper daar) een wat zwakker punt van deze apparaatjes. Verwarmingselementje is ook maar 100 Watt. Gewoon met extern opgestookt warm water beginnen. Ik heb een model 10212, voor max 3,2 liter. Maar ik heb er nooit meer dan 2 liter in.

image

Ben zeer tevreden over het ding. Nadeel vind ik wel dat je bij deze kleine modellen de vloeistoftank er niet uit kan halen om 'm schoon te maken. Je moet het hele apparaat oppakken om het ding in de gootsteen leeg te gieten. Best lastig.

Ik gebruik ook deze rode vloeistof van de verkoper op de Rikketik.

image

Ben ik eveneens heel tevreden over.

Dasti en afwasmiddel met ammonia werkt ook, maar minder intensief en met het rode spul is het apparaat bij vervanging van de reinigings oplossing makkelijker schoon te maken. Met Dasti en afwasmiddel koekt er meer vuil aan in de tank.

Ticopur gebruikt men meestal voor horloge onderdelen.
Wel erg giftig goedje.

Zo doe ik het ook. Half koud water en half kokend water (=50 graden?). Maar @Rolex123 maakte een goede opmerking … met geduld (wat ik niet heb :slight_smile: ) kun je ook beginnen met koud water

Dat wist ik niet. Die van mij is nu bijna 5 jaar oud en gelukkig doet de verwarming het nog steeds goed.

Klopt, ik doe het boven een grote uitstortgootsteen en het is vaak toch nog een waterballet. Sinds ik die reinigingsvloeistof van BiOHY gebruik is dat minder erg. Dat spul is niet agressief op m’n huid en kan gewoon door de gootsteen. Misschien niet zo effectief als de andere middelen die hier voorbij komen maar met een paar minuten extra ‘rammeltijd’ wordt alles - ook die vastzittende bandpinnen - goed schoon (en pinnen los).

1 like

Ik weet niet of BiOHY werkt voor horlogeonderdelen. Ik doe alleen kasten en banden in de ultra sonic. Onderdelen gaan in de ELMA reinigingsmachine met de aanbevolen vloeistoffen.

2 likes

Ik gebruik vooral ultrasoon’s met een inhoud van ongeveer 2,5 Liter. Omdat ik ze intensief gebruik heb ik er ook al een aantal versleten. Als je een ultrasoon aanschaft let er dan op dat het een variërende ultrasoon frequentie heeft. Soms noemen ze het ‘sweepzone’ maar er worden meerdere termen voor gebruikt. Het komt erop neer dat de frequentie van het ultrasoon wat wisselt. Theoretisch is het zo er ‘knopen’ en ‘buiken’ ontstaan in de vloeistof, bij wisselende frequenties verplaatsen deze zich in de vloeistof zodat er geen vaste plaatsen zijn waar de ultrasoon werking uitdooft. Een instelbare verwarming is heel handig (doorgaans staat hij bij mij op 45 graden)
L&R is een goed merk net als Elma en er zijn er meer en binnen de merken is er ook verschil, hierbij geld dat je meestal krijgt waar je voor betaald. Een aftapkraan is ook heel handig, slang erop en je laat hem zo leeg lopen zonder dat je de ultrasoon hoeft op te tillen.

Ik ben begonnen met deze L&R, die doet het nog steeds, al is de (mechanische) timer wel defect geraakt, ik gebruik hem nu met een externe schakelaar. Die is nu meer dan 25 jaar oud.!

Ongeveer 10 jaar geleden deze Elma gekocht, doet het goed maar de binnewand raakt na jaren gebruik wel aangetast en zal vroeger of later zo sterk aangetast zijn dat hij gaat lekken.

Ik heb onlangs een nieuwe aangeschaft. Deze is naast de bovenstaande Elma te koop maar kost wat meer. Het vermogen en inhoud is ongeveer hetzelfde maar het effect in het bad is veel beter. Dat betekend dat de schoonmaaktijden korter worden en dat scheelt best veel, zeker voor de soms sterk vervuilde horlogebanden.

Wat betreft de vloeistoffen; ik gebruik meestal Ticopur RW77, werkt goed en is gemakkelijk in het gebruik.
Een door mij beproefd middel is goedkoop en zelf te maken:
5 Liter (gedestileerd) water,
1 L Amonia
0,5 L spiritus,
halve eetlepel keukenzout,
halve eetlepel groene zeep (of Dreft),
0,25 L Schoonmaakazijn.
Eerst de groene zeep mengen met het water, als dat opgelost is de rest erdoor in willekeurige volgorde. (is natuurlijk ook in kleinere hoeveelheden te maken zolang de verhoudingen ongeveer hetzelfde zijn)
Dit werkt goed en blijft langer goed werken dan de bovengenoemde RW77. Dat gebruik ik eigenlijk voor het gemak van niet zelf hoeven mengen.

Ik hoop dat je met deze info wat kunt, succes!

6 likes

Zeker weten, bedankt!

Ik heb de machine van de bovenstaande link al besteld en ben tot nu toe tevreden!

Wel jouw mengsel nog proberen :grinning_face_with_smiling_eyes::grinning_face_with_smiling_eyes: