Ik voel mij een eeuwige twijfelaar. Recent postte ik hier een vraag welk horloge met een twist ik zou moeten kopen. Van de reacties heb ik veel geleerd. Namelijk vooral dat die horloges niet waren waar ik naar op zoek was. Wat ik al wel jaren heb is een verlangen naar een gouden horloge. Rationeel een slecht idee, staal is een veel beter materiaal. Maar toch, ik wil het eens ervaren, het luxe gevoel trekt. Het hoeft niet per se een kleine 36mm onopvallende dresser te zijn. Alle hieronder zijn 38-41mm. En eentje heeft zelfs een datum : -) Maar meer dan dat hoeft er niet op te zitten.
Ik heb mijn keuze weten te beperken tot deze vijf hieronder met verschillende bijbehorende kosten, voor- en nadelen. Allemaal zijn ze full set (mag ik graag zien) verkrijgbaar en de meeste in nieuwstaat / ongedragen. En belangrijk voor mij: allemaal hebben ze een manufactuur uurwerk, inhouse. Allemaal automaat op een handopwinder na. In volgorde van prijs derhalve. Met eronder de poll!
Zenith Elite Captain rose goud - 6.500 euro (opgehaald in België)
plus sympathiek merk, mooie details, ondergewaardeerd, rationeel gezien een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding
Parmigiani Fleurier Tonda witgoud - 10.000 euro (opgehaald in Duitsland)
plus prachtige lugs, microrotor, mooi ontwerp
min ?
Jaeger Lecoultre master ultra thin small seconds (12.750 euro zegt chrono vanuit parijs, maar ik geloof er niks van, de reviews laten ook zien dat het vaak lang wachten is, de oude is ongeveer 10.000)
plus de nieuwste versie is 39mm
min de oudere is 40mm en is niet ‘ongedragen’
Grand Seiko SBGW252 limited geelgoud - 14.500 euro (incl import btw etc.)
plus ‘mien merk’, mooie 38mm maat, prachtige afwerking, goed uurwerk met 72 uur power reserve
min geen automaat, dichte caseback, geelgoud (ipv rose of wit), niet ‘ongedragen’
Vacheron Constantin traditionnelle ultra thin - 19.500 euro (indien opgehaald in Londen)
plus wow 1120 uurwerk, wow kast
min 41mm diameter is wel wat groot
En als je opmerkingen hebt hoor ik ze zoals altijd graag! Dat brengt weer nieuwe inzichten. Zoals de vorige keer toen Chopard op mijn pad kwam (maar er toch niet is gebleven).
Welke zouden jullie kiezen en waarom. Houd rekening met de prijs-kwaliteit verhouding.
Gekozen voor de JLC. Zo mooi, evenals de Vacheron, maar die extra keiharde euro’s zie ik persoonlijk niet. De Zenith springt er gezien de prijsklasse ook positief uit. Dus dat is mijn 1,2 en 3. Succes bij je definitieve keuze uit deze smaakvolle dressers
De JLC en Grand Seiko vind ik wat ouwbollig ogen, vooral de Seiko dan. De Zenith is fraai maar tikkie saai, de VC erg duur en de Parmigiani is prachtig, zou zeker mijn keuze zijn. Net ietsje sportiever ook.
Je zegt 38-41mm en noemt dan bij de VC een diameter van 41mm als een “min”. En je komt met geel gouden horloges, en vindt het een minpunt dat het niet wit- of rosegoud is. Wat wil je nou precies?
Hoe dan ook, ik vindt de JLC erg fraai. Succes met de zoektocht!
Ik heb een tijd naar de Chopards gekeken. Maar uiteindelijk staan ze niet meer op de lijst. Er staat een hele mooie XPS twist met Qualité Fleurier zegel te koop in de VS. Aardige verkoper, helemaal compleet etc. Maar eer dat die hier is met BTW e.d. zit je zo op 17.000, en dat is me te dicht bij de Vacheron. Dan ga ik wel all the way.
En de Grand Seiko met de sterrennacht. Ja natuurllijk, maar die er nog maar enkele keren 10k bij dan!
Daar heb ik een aantal redenen voor:
1 dat is een handwinder en ik wil liever een automaat
2 de ultra thin heeft een prachtig afgewerkt en legendarisch 1120 uurwerk, waar de handwinder best ok is, maar niet meer dan dat
3 de handwinder kost bijna hetzelfde
Maar goed, de handwinder heeft wel een betere maat, maar ik vind deze ultra thin gewoon prachtig.
Uit het gepresenteerde rijtje de JLC, prachtig horloge. Ingetogen sjiek, prijs kwaliteit verhouding en dijk van een manufacturer. Maar dat is mijn smaak en dat is altijd geheel persoonlijk. Succes met de zoektocht en vooral veel wijsheid en horloge plezier toegewenst!
Inderdaad de Zenith, alternatief zou een Blancpain kunnen zijn maar eigenlijk zijn alle voorgestelde klokjes bijzonder en zou ik ze stuk voor stuk met trots dragen.