Een grailwatch, van Pontiac... de mono-rattrapante!

Ja, laten we die hele discussie in dit topic nog eens opnieuw voeren…

1 like

Heel gaaf. Gefeliciteerd met je prachtige horloge!

Het is een forum voor horlogeliefhebbers en geen database voor waardebepalingen en als we er op in gaan dan hebben we straks alleen nog maar mensen die even aanmelden, een topic openen over de waarde en daarna zie of hoor je ze nooit meer. Daar is een forum niet voor bedoeld.

Maar als jij dat leuk vind om te doen dan doe je dat toch gewoon lekker wel, niemand houdt je tegen hoor.

het lijkt me dat horlogeliefhebbers ook wel degelijk met de waarde van horloges bezig zijn …

1 like

Iedereen is welkom om op mijn topics te reageren.

Los daarvan wil ik je graag uitnodigen om van jezelf de allereerste paar reacties op dit forum eens terug te lezen, ik denk dat er velen zijn die met een hele “praktische” vraag hier ooit zijn begonnen…

6 likes

Vandaag kreeg ik ook mijn Pontiac mono-rattrapante terug en hij loopt weer als een zonnetje. Ik ben er superblij mee en deze houd ik zeker in mijn eigen collectie.

Pics ;

14 likes

Welkom bij de club!

1 like

Voor zover ik weet zijn er drie merken geweest met de Valjoux 84. Bovet, Favre Leuba en Pontiac, maar alleen die laatste heeft schokbescherming in de vorm van Incabloc. Ik denk daarom dat de Pontiac’s wat later zijn geproduceerd.

Die van mij lijkt mij sws een wat later model dan die van jou, ik vind het wel bizar dat juist Pontiac dit bijzonder uurwerk heeft gebruikt, Pontiac blijft mij positief verassen.

2 likes

Heerlijk… hoop er ooit ééntje op mijn pad te vinden.

Ik ook, uiteraard rond dezelfde prijs als @HorloG en liefst werkend in NOS staat. :grin:

Dit soort klokken spreekt mij meer aan dan welk nieuw horloge, zelfs uit de hoogste prijsklasse.
Het gegeven dat men in de vorige eeuw al dit soort kunststukjes kon fabriceren wekt bij mij diep respect voor de makers.

2 likes

Toch maar eens de mijne laten servicen, heb het nodige geveerde deel gevonden om te kopen. Bij wie heb jij de jouwe laten servicen @HorloG ? Kan aannemen dat maar weining horlogiers ervaring hebben met dit systeem.

Bij Jan dus!

1 like

wauw fantastisch !

Mooi man​:+1::+1::+1:

Prachtig horloge. Was ie al zo netjes, of is ie opnieuw verguld?

1 like

er zijn wel wat meer merken met zo’n Valjoux 84 monorattrapante geweest hoor, “Löwenthal” zie je vaak op de wijzerplaat van deze chrono’s staan, misschien was dit wel een handelsmerk van Bovet (?) want ook de eerste monorattrapantes op basis van een Landeron Hahn waren bijna allemaal van dit merk.

Dat jullie Pontiac beauties van een latere serie zijn, is makkelijk te zien, want de monorattrapante-constructie is van het verbeterde 2e type, te herkennen aan dat stalen “propellertje” op het gedeelde chrono-meeneemrad (is om het koppelingsdeel met spiraal beter te centreren); de oude versie had dat niet.

Edit, ter verduidelijking even een plaatje van mijn ongerestaureerde en merkloze mono, die dus van het oude type is, zonder het “propellertje” boven de spiraalveer:

1 like

Je hebt natuurlijk volkomen gelijk, Löwenthal heeft ze ook gemaakt. Ik kam deze nog tegen, notabene door jou geserviced.

Bij Catawiki een in de veiling;

  1. Dubey en Schaldenbrand Comor - rattrapante chronograaf - ca 1980