Een Grand Seiko Quartz ?!?

Voor ongeveer €1800 koop je een nieuwe via Chrono24 uit Japan, kakelvers en de volle 5 jaar garantie

1 like

Je kan het altijd gewoon eens proberen. Ik heb deze voor nog geen 900 euro aangekocht afgelopen najaar en een paar weken later voor exact hetzelfde bedrag weer verkocht omdat ze extreem courant zijn.

Geen moeite voor hoeven doen!

Maak daar “tussen de 1825 en 1950 euro” van, want de prijzen zijn niet altijd gelijk voor alle SBGX varianten.

1 like

Vanaf €1800 dan

Zo klinkt het wel positiever :ok_hand:

Hou’s op. Dit wekt enkel begeerte en koopdrang op, eigenlijk is dat voor niemand goed.

4 likes

Ik ben namelijk niet op zoek naar te licht met 19.5 cm
Polsen en hou wel van een relatief klein ogend horloge. 40mm is voor mij dus relatief klein met laten we zeggen 48 l2l
Ik wil wel de bracelet uitvoering overigens .

De basic wijzerplaten hebben zo hun voordelen. Bij de Shunbun die ik heb vallen de wijzers en de indices in het niet tegen het geweld van de wijzerplaat. Dat was bij de witte Kirazuri wijzerplaat beter, maar ik zie de voordelen van een eenvoudiger wijzerplaat zeker in.

Als ik maar één GS zou mogen hebben, zou dat een crap shoot zijn tussen m’n ex, de zeer donker bruine SBGP011, en mijn huidige SBGW231. Omdat dat allebei juist basic wijzerplaten zijn.

De wijzers en indices van een Grand Seiko schitteren je namelijk op ongeëvenaarde wijze tegemoet, zeker in die prijsklasse, maar in mijn optiek ook ver daarboven.

Zoals je op deze foto kunt zien, heeft de SBGX lijn al “striated” vlakken bovenop de indices, en facetten aan de zijkant. Dat geeft een schittering waar zelfs de blauwe plaat van de SBGX265 van af leidt, en die het absoluut best tot z’n recht komt op een donkere of juist hele subtiele lichte plaat. Hieronder de SBGP serie, die net een tandje duurder is, maar een onafhankelijk verstelbare uurwijzer, dopje, en nog meer flonkering heeft:

Kortom: Als enige GS zou ik nooit een Shunbun, Omiwatari, Kirazuri of Birch kopen.

Ik zou goed nadenken, als ik @FatAndFurious was, of ik een 40 danwel een 37mm variant wilde, en het gewoon op champagne vs zwart houden.

Heb niet zozeer twijfels maar soms zijn er dingen onder de radar waar je niet direct tegenaan loopt na een avondje Google . Speculatief: hou er rekening mee dat de afwerking van de Quartz uitvoeringen niet op hetzelfde niveau is als de automaten. Quartz voelt kinderlijk licht aan etc.

En wat investering betreft. Ik koop het aks gebruiksobject dat het liefst een me en mee gaat :wink:

1 like

Dat is niet zo.

Dat is zeer zeker niet zo. Was het maar zo’n feest, als ze ze in high intensity titaan maakten was ik zeker geïnteresseerd.

1 like

@Tilo heeft er ook eens eentje gehad vertelde hij laatst!

2 likes

Bij deze Springdrive vind ik de power reserve meter mooier dan de huidige. Maar eerlijk gezegd zie ik ze liever helemaal niet op de wijzerplaat. Sommige GS hebben er eentje op het uurwerk met doorkijk venster, dat vind ik mooi.

2 likes

Een Patek koop je voor de volgende generatie, een Rolex koop je om gezien te worden door een ander en een Grand Seiko Quartz koop je echt alleen voor jezelf. Als je hiervan overtuigd moet worden kun je beter verder kijken naar andere merken/modellen.

3 likes

wellicht was overtuig me niet de juiste woordkeuze gezien ik toch behoorlijk uit mijzelf op GS ben gekomen na dit merk lang ontweken te hebben. IMHO koop je een horloge altijd voor jezelf dus zit ik mogelijk beter dan je denkt

1 like

Hier ben ik het wel mee eens. Er mag wel een bepaalde klein extraatje in de wijzerplaat zitten en maar wat je noemt is net te veel van het goede.Blauw altijd mooi gevonden maar champagne en zwart past overal bij. Het wordt ook wel de 40mm voor mijn polsmaat al wil ik wel het verschil voelen op de pols tussen de quartz en springdrive.
Als kanttekening wordt de GS ook mijn daily driver…althans dat is de insteek

1 like

Ik zag dat mijn ex SBGP011 voor 1750 rond ging, maar nieuw kom je dan rond de 2100 uit, denk ik zo.

Ik vind de onafhankelijk instelbare uurwijzer van alles wat een 9F85 uurwerk heeft wel de bom, eerlijk gezegd. Ik weet niet wat je polsmaat is, maar de mijne is 18,5 cm, en ik heb zowel de 37mm SBGX als de 40mm SBGN GMT, en beide horloges zitten lekker en staan goed.

Ik zou ook niet schromen om een GS of Rolex door te geven aan de volgende generatie. Ik heb Pateks in handen gehad, en het voelt niet bepaald meer of minder solide aan. Wellicht dat ze langer reserve onderdelen leveren, al heeft een GS quartz niet snel reserve onderdelen nodig, als ik dat zo in mag schatten. :slight_smile:

1 like

Dit is juist het niveau van details die me GS hebben doen herzien. KLinkt een beetje gek maar die Omega Cone uit mijn profiel heeft me heel anders naar een horloge leren kijken. Ik kan er ook naar blijven kijken en geniet van de schitteringen met diverse lichtinval. Het zijn die kleine dingetjes die me raken en mn aandacht blijven trekken zonder naar buiten schreeuwerig te zijn.
Ik ben nu toe aan een horloge dat een hoop eisen aftikt en ik dag in dag uit kan dragen en dat me blijft pakken met elke blik die ik erop werp.

1 like

Ik heb niet het idee dat ze super zeldzaam zijn, exemplarisch voor GS vind ik hem wel met deze kast, wijzerplaat en 9F quartz :ok_hand:t3:

8 likes

Of met diezelfde, maar met de oude dial

3 likes

Meer overtuiging dan dit had ik niet nodig. (SBGP001)

10 likes

Wat is de kleur van die wijzerplaat, joh?