Even een cryptische omschrijving in de titel: het gaat om een Benthos Squale. Eerder deze maand gekocht van een Noor op het TZ-UK forum. Het horloge was zoekgeraakt bij de inklaring… en ze hadden geen Nederlands tracenummer voor me, want ‘het computersysteem bij de douane ligt eruit’. Zo ken ik er nog wel een paar… Maar goed, dankzij een aardige TNT’er die de pakketjes altijd bij me bezorgt, is het goedgekomen. Hij wist dat ik het pakketje verwachtte (en van het gezeur eromheen) en vanmorgen moest hij voor een ander pakketje naar Amsterdam en heeft gelijk even gezocht. Tralaaaa! Om 12 uur had ik het horloge om mijn arm. Mehmet, bedankt!
De Benthos Squale (Squale is haai). Wel dit horloge heeft vandaag mijn ‘dagelijkse rotatie’-lijstje herschreven. Wat vind ik 'm mooi met de ‘tijgeroog’ wijzerplaat. Het glas is heel erg bol en de draairing steekt een beetje over de kast heen, waardaoor het allemaal nog groter lijkt. De kast is gelijk aan die van een Heuer en een Auricoste Spiro. Ook Blancpain heeft deze kast gebruikt voor zijn Bund 1.
De wijzers zijn origineel. Alle Squales hebben de oranje en witte wijzer. Lumen van wijzers en urenaanduiding is vervaagd tot mooi koffiebruin. Staat fantastisch bij de wijzerplaat. Het horloge is iets te gepolijst naar mijn zin; het logo op de achterkant is ook behoorlijk weggepolijst, jammer genoeg.
En dan de band… mijn eerste mesh! Zo, en dat gaat zeker niet mijn laatste worden. Wat draagt dat fijn!
Menno
(ps: er is nog meer moois op komst…)
En natuurlijk: een statieportret (wristshot komt later nog).
Hij is heel erg mooi! Ik heb zelf ook een paar Squales, waarvan een in mijn absolute top 5 staat, ook met Mesh trouwens.
Even een paar punten over je verhaal, volgens mij is het “merk” Berios (niet Benthos) en waarom ik “merk” tussen aanhalingstekens zet, het merk is eigenlijk Squale. Ik heb er, toen ik mijn eerste Squale kocht, eens research naar gedaan. Ik schreef toen op het forum:
[i]De geschiedenis van Squale, een Italiaans bedrijf, is niet helemaal duidelijk. Ze zijn in de jaren 90 van de vorige eeuw of zelfs pas begin eenentwintigste eeuw failliet gegaan. Squale (haai in het Italiaans en Frans) was een bedrijf dat kasten voor horloges bouwde en onder de naam van andere bedrijven (maar soms ook voor zichzelf) op de markt bracht. Je komt ze dus tegen onder de noemer Squale maar veel vaker met een andere merknaam zoals hier “Blandford S.A.”. Maar wel altijd met het Squale logo op de plaat.
Squale was in staat kasten te bouwen die tot extreme diepte waterdicht waren. Ik heb wat gezocht en 200 meter (zoals bij dit horloge) is niets, in de hoogtijdagen van Squale, de jaren 60 en 70, maakten ze al horloges die van 500 tot 1000 meter waterdicht waren. Ze hebben zelfs een concurrerende versie van de Omega Ploprof gemaakt die er niet voor onder deed, boze tongen beweren zelfs dat de Ploprof gejat is van Squale… In ieder geval werden de horloges met een Squale kast veelal professioneel gebruikt en zijn daarom ook niet al te bekend. Ware verzamelaars stukken dus![/i]
Zie verder http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,102626,102626#msg-102626
Dus je hebt eigenlijk geen Berios “type Squale” maar een Squale die door Berios op de markt is gebracht. Op, onder of rond het logo van Squale kom je vaak aanduidingen tegen die dan weer het echte type weergeven. En de waterdichtheid in atmosfeer. Ben wel benieuwd naar hoeveel atmos deze is? Op Squales kom je trouwens veel verschillende soorten wijzers tegen, al naar gelang het type.
Prachtig, met die kloeke kast, stoere (schroef?)kroon en ultrastrakke bezel en…zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat zijn er toch veel duikers op mijn graillijstje bijgekomen - daar heb jij een niet onaanzienlijk aandeel in!
Aan de keukentafel twee foto’s gemaakt. Zelfs oudste zoon was aangenaam verrast door de vorm van de kast, het profiel van de lugs en de bolling van het glas. "Gaaf pa, de ronding gaat over in het glas’.