Gebruik van de bezel
Ik heb het vermoeden dat het zo werkt :
Belgie is 12 h later dan in Hawai verenigde staten
Dus je komt aan in Hawai om 06.23 dan is het 18.23 uur in Belgie dus 12 h later v Belgie
Je kan dus je bezel draaien naar de 6 rechterkant en de wijzers eveneens naar 06.23 en zelf de tijd berekenen in Belgie . Als je daar lang bent dan kan je altijd 12 h bijtellen v de tijd in Belgie te weten.
ps : ik heb een Raymond Weil en die heeft een gouden supplementaire wijzer die ik bij aan komst kan verplaatsen vb Naar de Belgische tijd een de wijzers naar de tijd van je bestemming .Zo ben ik er achter gekomen voor je . De bezel van mij is ook wat getand maar is vast .
Echt een mooi resultaat en een ontzettend karakteristiek horloge!!
Maar die Super Squale vind ik echt helemaal geweldig…!!! Is dat nog een opknappertje omdat er geen band aanzit?
Ja, de Super Squale moet ik nog onder handen nemen. Zal vooral poetsen worden, want alles lijkt te werken.
Echt heel gaaf ding, kijk uit naar je volgende reportage
Dag Roland,
Merci voor je antwoord.
is het dit model van Raymond Weil? Mooie supercompressor!
Zoals de meeste worldtimers die ik online ben tegengekomen hebben ze een vaste 24h schaal die rond de wijzerplaat loopt. De interen draairing van de Orient van @Proenski volgt ook de 24u schaal.
Hier kan ik uw uitleg perfect op volgen en snap ik hoe het werkt.
Maar de Delvaux heeft een andere schaal die ik nog op geen andere model ben tegengekomen.
Langs rechts loopt een + 12u (+ 1 tot 12) schaal naar onder tot aan de 6 en linksom een -12u schaal tot de 6 (-1 tot 12). Waar op de bezel van de Raymond Weil bijvoorbeeld 20u staat, staat op de Delveaux (-) 4.
Op de bezel van de Delveaux staan ook er ook steden op een andere locatie dan waar die op bovenstaande Raymond Weil staan (zoals Karachi en Mexico) en staat er bij elke stad een + of een - voor
Wat het ook niet duidelijker maakt is dat het horloge gebaseerd is op andere tijdszones die tussen 1968 en 1970 in gebruik waren. (het UK en Ierland) Londen zat toen bij de rest van West Europa in in GMT +1
1968
nu
Voorlopig is het nog een breinbreker
Wie lost het op? Waar zitten hier die knappe koppen

Ga deze avond ook nog eens een poging wagen
Ik kan je vraag helaas niet beantwoorden, maar vind het wel een heel mooi en apart horloge
Volgens mij zijn de steden tijdzone tegenvoeters, of hoe noem je zoiets.
Dakar en Noumea. Op ongeveer gelijke afstand tot de evenaar. Noordelijk en Zuidelijk halfrond.
Dus ‘jouw’ 12 uur verhoudt zich tot de steden plus of min 1 uur. Of zoveel meer of minder.
Volgens mij is het vrij simpel de huidige tijdzone zet je op de huidige tijd. Vervolgens lees je de +of- tijd af op de schaal bij de corresponderende stad/zone. Mooie
Straoven proficiat met je uitleg ,het geeft me het nadenken .En als 72 jarige denk ik terug aan mijn schooltijd en toen was dit toch relatief moeilijk kost .Tot zover dus.
Het is inderdaad een 24 h vaste schaal tijd .De bezel is een gouden en is moeilijk een duidelijke foto te maken .Maar ook dat zal grotendeels aan mij liggen zeker . In ieder geval heeft dit u een idee . vr gr
Super tof project zeg, mooi werk!!
Super leuk horloge en interessant om te zie en lezen! Kan je helaas niet verder helpen. Maar geniet van dit horloge!
dat klopt idd. GMT+1 (Londen in 1968 blijkbaar :-)) gelijkgezet op 22u.
Dan is het idd 16u in New York (op basis van de uurmarkers op de wijzerplaat)
13u in Los Angeles
23u in Moscow (geen zomeruur -1)
1u volgende dag in Karachi (geen zomeruur -1)
21u in Londen
Maar dan heb ik nog steeds geen enkel idee wat die witte +12 en -12 schaal rond de wijzerplaat tot doel heeft.
Onze tijdszones zijn in +12 en -12 geordend, maar waarom staat dat op die witte schaal op de Delvaux?
Het punt is denk ik dat de steden niet op volgorde op de bezel staan. Daarom geven ze denk ik de plus of min tov de gmt aan. Daarbij is alles vroeger dan gmt aan de buitenkant en vice versa.
De gebruiker wordt geacht kennis van zaken te hebben. Als je weet waar je bent draai je de bezel naar de locatie die je moet hebben voor de + of -. Daarna is het alleen maar controleren hoe laat het elders is, + of - gmt.