Een harde noot om te kraken: Delvaux Worldtimer - BREINBREKER ONDERAAN - slimme koppen gezocht :-)

Enkele maanden terug deze op te knappen Delvaux worldtimer gekocht.

Verkoper was zo eerlijk erbij te vermelden dat de bezel met de steden erop niet draaide.

Nu zitten bij veel oude duikhorloges de bezels vast door al het vuil dat eronder vestopt zit. Dus ik dacht, dat komt hier wel in orde.

Niet dus. Bezel zat muurvast en wou er niet af.
Wat hier voor veel knutselaars zoals ik geldt:

Na vele pogingen gespreid over verschillende maanden was ik tot het punt gekomen, al breekt de bezel in twee - hij komt eraf.
En toen een zachte plop en hij was eraf. Heb wel al mijn martelwerktuigen in de strijd moeten gooien.

Nu was de bezel of de kast eronder helemaal niet smerig en dacht ik dat het aan de dikte van de veer lag (0.5mm). Dus 0.4mm springwire besteld en een nieuwe veer geplooid.

Zonder succes, bezel viel er gewoon af.
Met een sterke loupe heb ik toen de boosdoener gevonden. Onder de rand op de horlogekast waar de bezel op past zaten er op 2 plaatsen miniscule resten van een verroeste veerdraad. Ik was dus niet de eerste die dit euvel heeft proberen repareren.

Toen die resten weg waren, draait de bezel wel terug met de 0.5mm veerdraad.

De lichtgroene lume van de wijzers stoorde mij omdat ze niet passen bij de warme toon van de lume op de wijzerplaat (en ik het niet op groene lume heb). Gemikt op een iets lichtere kleur dan de plaat voor de wijzers. Na wat testen tot deze kleur gekomen.

Tot voor deze wijzers heb ik steeds blanke (modelbouw)lak als primer gebruikt voor de lume, maar dit is met middeneik vernis gemengd en geeft meer mogelijkheden voor een warme/vintage toon.

Service van de ETA 2472 (toch een mooi afgewerkt uurwerk) verliep gesmeerd :smiley:

Als kers op de taart paste een 19mm BOR die ik enkele jaren geleden had gekocht. Blij dat ik hem nooit gechopt heb tot 18mm :japanese_ogre:.

En dit is de Delvaux worldtimer dan:

Ben dit model nog nooit eerder tegengekomen, hebben jullie al iets vergelijkbaars gezien?
Kast is 37mm en bezel 39mm. Swiss made op de wijzerplaat en Super waterproof op het deksel (zal dus initieel als duikhorlogekast ontwikkeld zijn)

De wijzerplaat is vergelijkbaar met die van een Aquastar 63, die van de 300m sous marine’s en vroege squale super’s. Dus ik denk dat deze van 1963 tot 1965 moet stammen.

Het speelse logo van Delvaux doet mij dan weer aan advertenties uit de jaren '50 denken. Niets over Delvaux in Mikrolist te vinden trouwens.
IMG_1183 - kopie
En weet iemand hoe zo’n worldtimer juist werkt? De bezel met de steden is draaibaar en de witte ± 12 schaal onder het plexiglas is vast.

Bedankt voor het lezen, Filip

80 likes

Dat is er 1 om trots op te zijn :+1:

1 like

Jij bent ook horloge maker geweest of is dit een oefening-baart -kunst hobby voor jou?

Erg mooi geworden!

1 like

Knap gedaan!

1 like

Weer prachtig gedaan.
Veel draag plezier ermee

1 like

hobby, nog veel te leren ook :slight_smile:

2 likes

Tof ding zeg. Mooi dat ie weer up and running is. Knap staaltje werk :ok_hand:t3:

1 like

Netjes gedaan!!!

1 like

Mooi horloge en mooi opgeknapt weer.

1 like

Mooi opgeknapt, dank voor het delen :+1:

1 like

erg mooi gedaan

1 like

Echt mooi gedaan! Geniet ervan!:pray:t3:

1 like

:star_struck: Het :watch: is een mooie aanwinst voor jou :+1: en verhaal een leuke “tijdvoeling” voor ons :clap: :clap: :clap:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Gaaf! De tip van blanke modellen voor lume ga ik ook gebruiken.

1 like

Mooi resultaat. Knap staaltje werk :+1:t2:

1 like

Mooi geworden zeg! Klasse

1 like

Heel fraai deze en ie staat super gaaf op die BoR

1 like

Merci, ik was super blij dat ik die Bor eindelijk kon gebruiken

1 like

Mooi resultaat :ok_hand: Delvaux ben ik wel vaker tegengekomen bij aangeboden horloges. Raar dat Mikrolisk niks geeft :thinking:

Vintage en 19mm zie je wel vaker dus zuinig zijn op dit soort banden. Een van mijn oude Worldtimers heeft ook die maat.

4 likes