Een heel vroege 'shockproof'?

Voor de reparatie van een heel oud ’ trenchwatch ’ - achtige rommelmarkt vondst ( later meer daarover)
kwam ik terecht op het Britse forum ’ watchuseek’.
Het horlogetje blijkt uit de Oris familie te stammen.
Het ankertje is gebroken.
Een enorm vriendelijke Engelsman zei nog een aantal kilos van zulke horloges te hebben! Geheel belangeloos stuurde hij me dit toe.

Ik ben erg blij met het ankertje.‘Fingers crossed’ voor mijn 5euro ‘trenchwatch’!
Nu valt mij op dat er op de Siro(Oris) staat: 'shockproof '.
Het blijkt geen overbodige luxe bij deze horloges, want er zijn er heel veel waarvan een tap gebroken is. Sterker: vind er maar eens eentje die het niet heeft! En dan ook vaak van het anker!
Maar terug naar de schokprotectie: Er zit inderdaad een veerconstructie op de balansas. Niet dat het gewerkt heeft…
Kent iemand de geschiedenis van deze schokprotectie?

( Ook zo’n veertje aan de wijzerplaat -zijde)

6 likes

Ik heb zo’n soort schokbeveiliging ook wel eens op penankers gezien inderdaad!

1 like

UMF Ruhla heeft ook zo’n veerconstructie op de wijzerplaat zijde. Aan de andere kant ben ik dat nog nooit tegen gekomen.

Alleen het anker? Dat valt dan mee na een stuiter.

Die balansveer van de donor ziet er ook als een uitdaging uit. :sweat_smile:
Ben benieuwd wat je er van gaat maken!

Doet me aan cymaflex denken. Ik heb ook wel eens een zakhorloge gezien met zo’n metalen veertje, “parachute” wordt het ook wel genoemd. (Mooi leesvoer!)

En cymaflex

5 likes

Ik zit op de luchthaven wat leuke lectuur door te nemen en kwam het volgende tegen, lijkt wat gelijksoortigs te zijn:

Erg leuk boekje overigens, 3de editie uit de jaren 70:

4 likes

Dankjewel Martijn en Tim! Er blijkt al best lang met schok-systemen te zijn geëxperimenteerd. De Zenith tafelklok ( penanker) heeft ook een of ander systeem.
Ik heb dus een echte Zenith penanker!:roll_eyes:

2 likes