Een heel stomme fout...

Lieve forumleden,

Vanmiddag ontving ik eindelijk mijn langverwachte pakketje van ome Ali, waarin een horloge persmachine zat. Mijn opwinding kende geen grenzen, want dit betekende dat ik eindelijk een reden had om een horlogekast open te maken en het automatische uurwerk in volle glorie te bewonderen.

Uiteindelijk koos ik ervoor om mijn geliefde Gub Glashütte Spezimatic te openen. Ik wilde geen krasjes maken, dus ging ik uiterst voorzichtig te werk. Na het bewonderen van het uurwerk en het vastleggen van de prachtige details met close-up foto’s, was het tijd om het horloge weer te sluiten. Gelukkig was daar mijn nieuwe persmachine, klaar om te helpen.

Helaas, ondanks mijn beste pogingen, bleek mijn onhandigheid mijn grootste vijand te zijn. Tijdens het sluiten van de kast hoorde ik een angstaanjagend “knak” geluid. Mijn hart sloeg over toen ik zag dat de kroon los lag naast de kast, en tranen kwamen op in mijn ogen.

Met een zwaar gemoed bezocht ik mijn juwelier, in de hoop op een wonder. Helaas kon hij niets voor me betekenen en was een nieuwe kroon bestellen of plaatsen geen optie.

Daarom richt ik me tot jullie, de wijze en ervaren leden van dit forum. Kennen jullie een bekwame juwelier of hebben jullie zelf de vaardigheden en expertise om mijn kroon te vervangen? Het hoeft niet per se de originele kroon te zijn, zolang het maar van geelgoud is en erop lijkt.

Alle hulp wordt enorm gewaardeerd.

Met vriendelijke groet,
Gonzalo

13 likes

Auwww. Iets te grote “stempel” gebruikt. Kroon is afgeknapt, dus je hebt een opwind as én een kroon nodig. Kroon ziet er niet zo spannend uit. Opwind as zal ff zoeken worden, op ebay zie ik zogauw niks. Wél een Duitse reparatie service. Misschien doen ze ook in onderdelen?

3 likes

Omdat het vrij eenvoudig op te lossen is door elke horlogemaker die het probleem niet opblaast puur om veel geld te verdienen;

Wat een heerlijke beginnersfout :grin: hoort erbij toch

Mocht je niemand vinden; pb me dan gaan we het regelen. Al heb ik er eigenlijk te weinig tijd… vandaar heb ik het liefst dat je iemand anders zoekt.

12 likes

Oh top. Er bedankt voor je hulp alvast. Ik zal de dan zeker benaderen.

Ik zal je dan even contacteren Magni80

Je kan de stift er met aluin wel uit oplossen hoor als hij strak aan de kroon is afgebroken, dus zou dan alleen nieuwe stift hoeven te zijn.

Als je die kan vinden. Kroon ziet er vrij generiek uit, vandaar dat ik geen aluin e.d. noemde.

1 like

Denk gezien het sentiment wat er aan dit horloge zit een originele kroon belangrijk is vandaar nog de optie aluin geopperd. Maar stift kan lastig worden mogelijk.

Weet je het calibernummer? Dicht bij huis (Delft) zitten zij:

www.windingstems.com

Al veel besteld. Maar ook daar is niet alles er meer. Met de juiste stift kun je in elk geval weer een generieke kroon monteren. Het maat-maken van de stift is wel iets dat je eerder gedaan moet hebben.

1 like

Als ik de foto bekijk zou het gaan om een gub 75

1 like

Die lijkt er niet bij te zitten… :anguished:

1 like

Nee was al opzoek voor hem maar kan vooralsnog niks vinden :frowning:

2 likes

Klote zeg. Niet hoe je het voor je ziet als je voor het eerst je nieuwe apparaat gebruikt. Succes in ieder geval!

1 like

Zonde joh. Horloge maken is een vak, kast openen en sluiten lijkt zo simple maar kan ook net zo snel mis gaan….en gereedschap van Alli is niet altijd de beste keuze.

1 like

Dit is gewoon onkunde. Niet slim om op een goed horloge te oefenen. Maar daar is TS al wel achter. En dan komt er ook nog eens een oersaai uurwerk tevoorschijn. Balen!

Hopelijk vind je een stem. Het zou mooi zijn als je het nu zelf kan fixen💪

2 likes

Kerel :roll_eyes:

12 likes

Zeg dan niets.

12 likes

OT: wat ontzettend vervelend. Hopelijk kun je het alsnog zelf of met hulp van een ander herstellen. Maar dat gaat met alle kennis hier op HF vast lukken!

2 likes

:+1:

Dat is aardige klote als die je overkomt. Heb er hier ook eentje liggen die ik gisteren open heb gemaakt en met de hand niet meer dicht krijg. Nu is voorzichtigheid altijd geboden bij horloges, maar als ik dit lees triggert het me wel extra alert te zijn.

Gaat vast goed komen. Waarom gebruik je de kroon niet opnieuw? Dat stukje draad wat erin zit zou toch door iemand met een draaibankje uit te boren zijn?

1 like