een herstelling + upgrade

vandaag even een horlogewinder moeten herstellen :smirk:

de linkse was ermee gestopt dus moest die uit elkaar gehaald worden om te zien wat er loos was,
het is een horlogewinder voor acht horloges met vier aandrijvingen waarvan de derde er de brui aan gaf (hier op foto de middelste)

deze dan maar eens open gegooid en zag dat het rubberen riempje van de aandrijving af was gelopen, doordat dit riempje wat uitgerekt was kon deze niet meer gebruikt worden, dus even gekeken bij het reserve materiaal dat ik verzameld had in de loop van de horloge jaren en winders:

jep, nog een zo goed als nagelnieuw riempje :ok_hand:

deze dan vervangen en de winder was weer hersteld :ok_hand:

nu dat deze toch open was gegooid voor herstelling dacht ik er maar meteen een extra schakelaar op te monteren voor twee winders te scheiden aangezien deze vier winders door twee schakelaars (met standen) worden bedient.

door de tijd heen zijn er een aantal horloges uit de collectie gegaan en de winders zijn niet meer volledig bezet met horloges dus is het ook niet nodig dat elke winder (leeg) meedraait, kwestie van slijtage tegen te gaan :slightly_smiling_face:

dus een extra gaatje boren, schakelaar erin bedrading aangepast en hop :grinning:

dus nu kan ik de rechtse winder uitschakelen met de extra schakelaar bovenaan :ok_hand:

en nu dat ik toch bezig was ook maar meteen de winder met zes horloges aangepast met zo’n schakelaar :ok_hand:

al bij al viel het relatief goed mee en ik heb weer wat bezigheid gehad en er dan ook voor kunnen zorgen dat de lege winders niet mee hoeven te draaien, dus om slijtage van deze hoef ik me verder geen zorgen om te maken :+1:

25 likes

ik vind het altijd veel voldoening geven als je iets kan repareren met je eigen spullen!
en dit geval ook opwindend :wink:

3 likes

Leuk om te lezen. Knap werk!

1 like

Nice work! :ok_hand:

Ps deze stond in off topic. Denk beter op z’n plek in Techniek & Reviews…dus even aangepast. Hoop dat ok is. :innocent:

2 likes

neen hoor, geen erg :ok_hand:

1 like

Netjes opgelost!

1 like

Netjes gedaan :+1:

1 like