Een horloge: design, techniek en bruikbaarheid

Ik lees sinds de aanschaf van mijn Buran bijna elke dag even de berichten op het forum. Het is altijd leuk om te leren van echte kenners!

Misschien is het goed om even iets over mezelf te vertellen om mijn vraag in het juiste perspectief te plaatsen. Ik ben geen echte verzamelaar van horloges (of welke ander product dan ook). Mijn uitgangspunt is dat je een gekocht product juist zoveel mogelijk moet gebruiken om er optimaal plezier van te hebben. Veel van alles hoeft van mij niet zo. Horloges hebben mijn interesse door de combinatie van techniek en design. Dezelfde factoren spelen ook een rol bij mijn keuze voor producten zoals auto’s, computers en dergelijke. Daarnaast heb ik meestal een voorkeur voor dingen die wat afwijken van het alledaagse.

Op dit moment heb ik een drietal horloges die ik regelmatig draag. Meer dan genoeg toch? :wink:

Mijn Tissot T-Touch heb ik sinds een aantal jaren en het blijft een favoriet door de special techniek met de bediening door het glas. De vormgeving is ook mooi robuust. Hier zijn afgelopen jaar de Buran (klassiek model mechanisch horloge) en de LED (technisch jeugdsentiment) bijgekomen. Zo heb ik van alles wat. Toch ben ik van plan de Buran op termijn te vervangen door een wat exclusiever mechanisch horloge. Het probleem daarbij is wat te kopen…

Er zijn veel horloges die ik leuk vind maar een paar springen er steeds weer uit. De Omega Speedmaster (en ook sommige Seamaster-modellen) met stalen band. De wat sportievere Rolex modellen (in staal met stalen band). De Tag Heuer Monaco (staal/leer). Van Jaeger LeCoultre de Master-modellen met wekker maar bijvoorbeeld ook een Reverso Duoface (allemaal in staal met leren band). Wat ik mezelf wel steeds meer afvraag is of je dergelijke dure horloges eigenlijk met goed fatsoen wel dagelijks om kunt.

Wat me aanspreekt in de volledig stalen modellen zoals de Omega’s, en de Rolexen is het gevoel van kwaliteit, van “onverwoestbaar” gecombineerd met mooie vormgeving en goede techniek. Horloges om elke dag te kunnen dragen lijken me dat, maar misschien is dat een onterecht gevoel. De Tag Heuer Monaco is een klassieker (zeker in het blauw) maar lijkt ook wat minder robuust voor alledag. Hetzelfde geldt voor de JLC modellen. Ik vind ze prachtig om te zien en het idee van een echte manufactuur spreekt me zeker ook aan. Bij deze horloges ligt de nadruk meer op design en exclusiviteit maar zijn ze wel enigszins robuust?

Om de reden van alledag gebruik zou ik geloof ik ook eerder een automaat kopen dan een handopwinder en vind ik een datum op het horloge toch wel erg handig.

Met (flink) sparen zijn ze allemaal wel haalbaar, dus als ik dagelijks bruikbare exclusiviteit zoek, wat is dan verstandig?

Met vriendelijke groet,

Guus

Hallo Guus,

Als ik je verhaal zo lees, dan ben je zeker al een WIS in dop. Je hebt reeds drie horloges, en dat is toch ook al een verzameling… Het is slechts een kwestie van tijd voordat je met een van de horloges die op je wensenlijst staan om de pols loopt.

Tot die tijd, probeer zoveel mogelijk informatie tot je te nemen. Koop niet te impulsief een kostbaar horloge.

Op de vraag Wat is verstandigis moeilijk een antwoord te geven, om de eenvoudige reden dat er geen antwoord op te geven is. Alle merken die je noemt zijn op zich verstandige keuzes. Kwalitatief allemaal dik in orde, en allemaal waardebehoudend, mits goed gekocht.

gr,
Hans Mennink

Hallo Guus,

mooie collectie en dat je je Buran gaat vervangen… heel verstandig. :wink: :smiley: Nee geintje hoor.

Over de Omega’s en Rolexen kan ik niets zeggen, omdat ik er zelf geen heb, maar de Reverso, daar wil ik best mijn mening over kwijt. Wat kwaliteit betreft zit het dik in orde! Ik heb zelf ongeveer een jaar geleden ook voor de keuze gestaan, ik wilde een Reverso, maar twijfelde toch over de duurzaamheid voor alledag. Heb de kleinste versie omgehad, de Classique, en de wat grotere modellen, de Duoface enz.

Afijn, de grotere modellen (de Grande Taille’s) waren het toch niet voor mij, erg dik en groot, dus werd het de kleinere versie voor mij. En tot mijn grote verbazing bleek dit ogenschijnlijk klein en teer horloge van een hele goede robuuste kwaliteit. Understated noemen ze zoiets meen ik, lijkt klein en teer, maar in werkelijkheid kan je er echt alles mee doen (behalve zwemmen uiteraard), daarnaast zijn ze vroeger oorspronkelijk bedoeld voor de polosport, en dat is nou ook niet echt een zachtaardige hobby, dus op je vraag of deze gechikt zijn voor dagelijks gebruik: Jazeker, nou en of! :smiley:

Ik ben van plan om dit jaar nog een Reverso aan te schaffen, omdat ik de mijne eigenlijk toch wel héél erg mis. :frowning: Ff doorspren nog.

Hallo Hans,

Bedankt voor je advies. Ik heb inderdaad geen haast, het lijkt me gewoon leuk om mezelf voor een bepaalde gelegenheid eens te trakteren op een wat exclusiever horloge. Daarbij vind ik het ook interessant om het internet af te struinen naar voors en tegens van bepaalde horloges. Zo kwam ik bij een site van een Rolex verzamelaar die grappig genoeg opbiechtte dat een Omega op rationele gronden een betere keus zou zijn. Maar ook dat hij na de aanschaf van de betreffende Omega Seamaster toch met de wens bleef zitten de Rolex Submariner ook te bezitten. Gewoon om zijn gevoel te bevredigen. Een leuk verhaal en heel illustratief dat bij sommige (of zelfs veel) zaken emotie een belangrijke drijfveer is.

Met vriendelijke groet,

Guus de Haan
PS: waar staat WIS voor? Deze uitdrukking ken ik niet.

Hallo Jaap-Wim,

Ja ik besef dat een Buran een beetje in het niet valt bij alle genoemde namen maar het was mijn start met mechanische horloges en het blijft een leuk horloge voor het geld. Wat me wel opvalt is dat je het horloge zo nadrukkelijk hoort tikken. Aan de ene kant charmant aan de andere kant volgens mij ook een indicatie dat de toleranties niet zo erg precies zijn. De oude mechanisch Pontiac van mijn vader loopt zo goed als geruisloos.

Tegenwoordig wissel ik de Tissot en de Buran af waarbij ik de eerste meestal draag bij wat meer casual kleding en de tweede bij m’n pakken. Misschien wat vreemd maar soms doe ik juist ook de LED om bij een pak omdat ik het contrast dan weer grappig vind. Lastig zo’n gespleten persoonlijkheid :wink:

Wat ik verwacht van een goed horloge is dat het zo lekker draagt dat je hem eigenlijk altijd wel om wilt hebben. De Tissot heeft dat ook (behoudens hete zomers) de andere twee gooi ik aan het eind van de dag graag af. Ik douche en zwem normaal niet met mijn horloges maar als ze het zouden kunnen, waarom dan niet?

Een JLC is mooi maar ook verreweg het duurste horloge uit mijn rijtje. Een dergelijke horloge moet dan ook wel heel veel in huis hebben om me over de streep te trekken!

Met vriendelijke groet,

Guus de Haan

Herkenbaar. Ik geef ook de voorkeur aan dagelijkse kwaliteit. Daarom heb ik Rolex (gehad). Geeft veel vertrouwen. Loopt nauwkeurig en altijd, hoe gek je er ook mee doet. Voelt oerdegelijk aan. Die tere klokjes zijn wel mooi, maar ik vertrouw ze niet echt (irrationeel natuurlijk, want de kwaliteit is vaak wel goed). Dat harde tikken is volgens mij juist een teken van kwaliteit, mijn Rolex Datejust tikt ook behoorlijk hard. Voelt zeker aan, dat-ie voldoende power heeft. Ik heb ook een dress watch met ETA erin, tikt vrij zacht, komt een beetje slap over, maar hij loopt wel goed. Is dus meer gevoelsmatig.

over de bruikbaarheid van een horloge…het is natuurlijk en gebruiksvoorwerp.
Maar als je de tuin gaat omspitten bv. kan ik me voorstellen dat je eerder geen horloge draagt dan een dure ook al is het nog zo’n degelijk klokje. Het is zo wie zo al zonde als het erg zou beschadigen. Je keuze voor een Reverso kan ik beamen. Deze staat ook bij mij heel hoog op de wishlist!!

Groet Arno.

Bedankt voor jullie reacties en advies.

Vandaag ben ik bij een Omega dealer geweest. Gewoon om deze horloges eens in het echt te bekijken en te bevoelen. Het zijn mooie horloges, zeker de Seamaster Pro is een erg mooi horloge. Ik had het idee dat het een kleiner horloge zou zijn maar dat viel erg mee. De Speedmaster Pro hadden ze niet liggen, wel de Speedmaster Date maar daar mis ik echt de zwarte rand voor het contrast. Het horloge wordt daardoor wat te flets voor mij, kwestie van smaak natuurlijk. Ook de Seamaster Chrono hadden ze liggen (in het zwart), er zou ook een blauwe versie leverbaar zijn. Het is alleen wel opvallend dat er een enorm prijsverschil zit tussen de Seamaster Pro en Chrono. Meer als het dubbele en deze prijzen waren al flink hoger dan wat ik op het web gezien had. Ik wil nog eens kijken of ik ergens een Speedmaster Pro kan bekijken. Volgens de juwelier had de standaard versie echter geen saffierglas maar kunststof. Dat lijkt me niet te kloppen.

Ik zou ook nog een graag een Jaeger LeCoultre in het echt bekijken om me een goed oordeel te kunnen vormen. Zijn er goede dealers (qua assortiment) van dit merk in noord-oost nederland?

Groet,

Guus

Maar nu weten we nog altijd niet wat een “WIS” is ??? :wink:

Guus, ik had je een PM gestuurd, misscien niet ontvangen?

Wat JLC betreft, Köhler in Laren ben ik zelf heel goed geholpen. Verder zit in Utrecht SchaapCitroen maar daar krijg ik toch altijd btje rare gevoelens… dus daar kom ik eigenlijk nooit. Verder Lyppens in Amsterdam, maar dat is niet echt N-O Nederland. :smiley:

Hallo Guus,

Als je wilt weten hoe een Omega Seamaster uit 1973 eruit ziet na 26 jaar dagelijks gebruik?

Zie hier:

Groeten, Tom Vreeken

Nee dat is waar :wink:

Ik denk W in spee. Maar waar staat dan de W voor?

Groet,

Guus

Volgens het lijstje op de JLC site zijn er inderdaad maar erg weinig dealers en al helemaal niemand in het noorden. Te weinig klandizie denk ik :wink:

Anders tegen de zomer maar op schiphol kijken.

Groet,

Guus

Ja, dat geeft de burger moed over de kwaliteit van zo’n merk!

Ben je er al uit of je hem laat opknappen?

Groet,

Guus

Guus,
Omega en JLC zijn, naast nog andere toppers, te bekijken en te koop bij Juwelier Aalbers in Velp bij Arnhem.
Zeer vriendelijke mensen en prima service. Ik heb mijn Omega daar ook vandaan en dat is een prima ervaring geweest.
groet
Harald

Is wel de bedoeling, ja.

Groeten, Tom Vreeken