Een horloge drogen in de koelkast

Een tip gevonden op The Watch Site (de opvolger van SCWF). Een Seiko-eigenaar heeft condens achter het glas van zijn Seiko, zonder dat hij er mee is gaan zwemmen etc. Wat te doen?

Een medeforummer geeft een mogelijke oplossing. Ik vertaal het niet; dan gaat er ook niets verloren van de uitleg. Enne, met ‘refrigerator’ wordt koeldeel van de koelkast bedoeld, niet het vriezerdeel!

Doe er je voordeel mee (of geef je commentaar)

Menno

De letterlijke tekst

[b]'I have posted this many, many times. Been doing “the refrigerator trick” for over thirty-five years and passing it along as much as possible…

Simple solution: Pull the crowns of the afflicted watches all the way out to their “setting” position. This will bring the crown gasket clear of the case tube. Then put the watches in your refrigerator for several days. The cooling process removes virtually all moisture from the air as the appliance does its job. After four or five days the moisture should be drawn out of the air within each watch. Before pulling them out of the refrigerator, simply push each crown back to its “O” position, re-sealing the case.

Cooling a watch or almost anything else will not necessarily add moisture. It depends on the ambient moisture of the place or appliance. By their very nature, refrigerators are very adept at removing moisture from their interior air. Most modern refrigerators are of the “frost-free” variety which makes them even more efficient at drying the interior air.

Trust me on this. I’ve been recommending this for over thirty five years and it rarely fails. If these watches fog again, the gaskets need replacement.

NEVER, NEVER, NEVER heat a watch. This can damage various plastic parts as well as the gaskets. It will also promote the break-down of the various lubricants within the movement, necessitating a movement service. Excess exposure to sunlight can cause premature fading of the dial, hands, inserts, etc. as well as the possible deformation of plastic parts’.[/b]

Geweldige tip(tu)
Hoop het nooit nodig te hebben,maar deze tip zul je niet gauw vergeten denk ik.

gr Ron

Idd een érg creatieve oplossing.(tu) Dank voor het delen!

thx! iemand anders andere ervaringen?

Allemachtig zo eenvoudig, bedankt

Een goede airco zou volgens mij het probleem ook op moeten kunnen lossen. Een airco koelt en ontvochtigd immers.

Klinkt inderdaad aannemelijk en logisch

Hans

marnix.moed Schreef:

thx! iemand anders andere ervaringen?

In zo’n geval: horloge laten openen en een beurtje…

Immers: de condens komt ergens vandaan (rubbers/pakkingen vervangen??), daarnaast kan vocht heel snel roest veroorzaken. Dat gaat binnen die 4 dagen met wat pech al aardig beginnen.

He dat is handig voor m’n Poljot Blue Angels, die heeft al een paar jaar last van aanhoudende vochtproblemen. Ik ga het eens proberen, wie weet…

Nu ziet ie er zo uit:

1 like

Het gaat uiteindelijk om het verschil in luchtvochtigheid in het horloge en de omgeving waarin die ligt en dat kan ook prima in het zonnetje op de vensterbank.
Mocht je niet willen dat de wijzerplaat verbleekt, leg je hem met die kant naar beneden. Dat werkt ook, tenminste bij een quartzje van mij die er wel eens last van had.
De poljot als eens geprobeerd in de centrifuge?

Henrik Schreef:

He dat is handig voor m’n Poljot Blue Angels, die
heeft al een paar jaar last van aanhoudende
vochtproblemen. Ik ga het eens proberen, wie
weet…

Nu ziet ie er zo uit:

http://www.de-keizer.nl/freddy/poljot-waterschade.
jpg

Hoezo? hij is toch waterdicht, het water loopt er niet uit!:smiley:

gr Ron

“Before pulling them out of the refrigerator, simply push each crown back to its “O” position, re-sealing the case.”

Kennelijk blijft ie er bij zitten in de koelkast. :wink:

(tu) Nee, want dan had er ‘bringing them out’ of ‘taking them out’ gestaan. Wat de schrijver m.i. bedoelt, is dat het belangrijk is om de kroon niet in de uitgetrokken positie te laten nadat het horloge weer uit de k/kast is.:)-D

M.

Rainer had er 'n knipoogje bijgezet, dus ik denk dat hij het met je eens is.
Bedankt voor de tip Menno. (tu)

Ja, ik snapte Rainers opmerking gelukkig. Daarom begon ik ook het het omhooggestoken duimpje! Ik vond het wel grappig eigenlijk! Maar kan het schoolmeesteren niet laten (gewoonte van vervlogen tijden)

Menno

Daarna in de magnetron?:smiley:

Ik ben geen ervarings deskundige maar ik zou het onder géén voorwaarde aandurven.

Het zou kunnen werken (ik Weet het niet).

Maar je speelt in mijn ogen een beetje russische roulette met je uurwerkje.

N.Visser.