Een horloge van meer dan 80 jaar oud, twijfels bij aanschaf

Ik heb een prachtig horloge gezien, een Vilmar Chronograaf uit de jaren dertig. Ziet er voor de leeftijd nog best aardig uit, en de prijs is ook nog wel te doen. Alleen vraag ik me af, of dit niet wat te fragiel is om nog te dragen. Het horloge zou technisch in goede staat zijn.
Dit is het horloge, duidelijk een doktershorloge.

De kroon lijkt me niet meer heel erg origineel, wat ik nog best kan begrijpen bij de leeftijd van het ding.
Nog een foto van het binnenwerk:

Wat denken jullie erover?

2 likes

Hangt er vanaf hoe vaak en hoe zorgvuldig je bent.

Volgens mij een verchroomd kastje… dat vind ik zelf niet top.

Plexi krast en breekt. Voor een daily niet altijd wat je wilt.

Horloge is sowieso kwetsbaar voor vocht.

Hij heeft geen incabloc shock bescherming of alternatief…

Waarschijnlijk wordt ie snel gemagnetiseerd…

T kan… maar je moet ermee opletten.

Nadelen zijn wel het ontbreken van de incablok, schokopvanger en het ontbreken van enige waterdichtheid. Die kroon zou me denk ik wel storen, die is goudkleurig? :thinking:

Als de kroon niet origineel is (wat ik niet denk) gewoon vervangen voor een andere toch?

Als iemand zegt dat het uurwerk in goede staat is, ga er van uit dat hij liegt, of gewoon geen idee heeft waar hij het over heeft. Ben ik zelfs op het forum onlangs weer onaangenaam op gewezen.

Een servicebeurt voor dit uurwerk kost je minstens 300 euro, tenzij je genoegen neemt met een prutser.

Hoe ouder/lager in kwaliteit het uurwerk, hoe meer kleine maar soms heel lastige problemen je als horlogemaker op te lossen hebt.

In vino veritas. :wink:

6 likes

Dank jullie allemaal. Dan laat ik dit uurwerk lopen. Iets te ver gegrepen voor mij. Ach, ik kom heus nog wel iets anders leuks tegen. Bovendien heb ik nog genoeg andere projectjes lopen, die ook nog aandacht vragen. Maar ik kwam hem tegen, en vond het wel een mooi horloge. Maar zoals dat soms met twijfel gaat: Liever eerst even vragen.

1 like

De kast zou voor mij al een afknapper zijn. Deze is zo gesleten dat het metaal eronder bloot ligt. Sommige mensen krijgen daarvan een allergische reactie. Wel een mooi Venus uurwerkje met kolomwiel, dat dan weer wel.

3 likes

Alles anders dan roesvrijstaal of Staybrite (jaren '30-'40) is voor mij een dealbreaker. Mijn horloge uit 1931 is van Staybrite en ik draag hem als mijn daily, dat gaat perfect. Nu geloof ik dat Staybrite een wat hoger nikkelgehalte heeft dus pas op bij overgevoeligheid.

5 likes

:ok_hand:

Heeft deze al iets tegen shocks of magnetisme?

Dat niet. Maar het is oerdegelijk spul. Ga er niet mee tennissen of mountainbiken en dan komt het wel goed.

Mooi dingetje :slight_smile:

Denk dat ik hem op leer wel mooier zou vinden.

1 like

U vraagt, … :slight_smile:

Ik ben bijzonder tevreden met de Bonklip omdat hij goed past bij de rechthoekige kast. Het benadrukt de lengte van het horloge en dat doet hem groter ogen.

4 likes

Weet je dat zeker? Het lijkt er toch op dat er al een constructie voor verticale schokprotectie aanwezig is op de balans :thinking:

1 like

Ik vind dit zelf 100x mooier. Sjieker.

Zo’n bonklip vind ik er een beetje skeer uitzien.

Ik heb zo’n 50’s UG Gay freres band, dat is ook niets :stuck_out_tongue:

1 like

Het zou een Eterna cal. 740 moeten zijn. Ik kan er verder weinig over vinden maar het ontbreken van schokprotectie was een aanname met oog op de leeftijd van het horloge. Nog een foto van het uurwerk (oordeel zelf?):

1 like

Dit is tegelijkertijd een cliche en een enorm goede opmerking. Als er bij een vintage horloge geen aantoonbare volledige service is uitgevoerd door een goede horlogemaker, kun je sowieso 150€ toevoegen aan de prijs voor een dresser en 250€ voor een chrono.

tenminste…

1 like

De verkoper geeft wel aan bij verkoop een servicebeurt te doen, maar je weet nooit de kwaliteit van dat werk. Maar ik neem het risico niet bij zo’n oud horloge.

en is iets zoals dit niet een goed alternatief? geen idee wat de prijs is van het horloge in de openingspost ?

Aan de vorm van de ring rond de balans-jewel te zien zit daar een verende constructie; zie ook deze advertentie van Eterna:

Dus ja, ik denk dat deze schokprotectie heeft

Bij een uurwerk zonder schokprotectie zie je eigenlijk altijd de uiteinde van de twee schroefjes zitten waarmee de end-jewel vast zit; zie bijvoorbeeld hier (net iets ander kaliber overigens)

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&ETA_739

1 like