Een horloge van mijn opa gekregen

Het is een FL 22882

13 likes

Lieve opa :wink:

2 likes

Gefeliciteerd !
Welkom hier bij HF !

2 likes

Aardig van jouw opa alleen is het geen vintage horloge.

2 likes

images

3 likes

Een moderne interpretatie van een Beobachtungs-Uhr voor de Duitse Luftwaffe, die hadden ook een FL nummer aan de zijkant staan. In dit geval een Muster-B wijzerplaat indeling.

Als hij van je opa is gewoon lekker dragen zou ik zeggen.

2 likes

Krijg jeuk om het topic aan te passen…

2 likes

Die kwam bij zo’n tijdschrift als ik het goed heb. Waarde nul, maar wel een leuk ding om te krijgen.

2 likes

*mijn Opa

FTFY

1 like

Welkom op HF en veel plezier hier en met het mooie horloge gewenst!

1 like

Welkom hier.
Best een leuk horloge hoor. Zo te zien nog nauwelijks gedragen.
Het is een eenvoudige replica van een Duits ‘oorlogshorloge’ Ooit geleverd door tijdschrift uitgeverij Atlas als promotie bij een tijdschrift met artikelen over horloges in oorlogstijd. Je kreeg dan bij een abonnement ook voor een niet te hoge prijs een replica van diverse beroemde militaire horlogemodellen. De nauwkeurigheid van de reproducties naar het origineel is niet zo groot, maar het gaf een aardige indruk hoe die horloges er destijds uitzagen. Technisch ligt dat wel iets anders. Waar de originelen een uurwerk hadden van, zeker voor die tijd, zeer hoge kwaliteit, zijn deze replica’s allemaal uitgerust met een simpel Chinees handgewonden uurwerkje. Zoek voor originelen op merken zoals LACO en IWC.
Mijn replica exemplaar loopt overigens na zo’n 10 jaar nog steeds uitstekend, dus het is gewoon wel draagbaar.
Als je ooit een origineel exemplaar uit de jaren '40 van zo’n zogenoemd ‘B-Uhr’ in goede conditie zou vinden, kosten ze een klein vermogen. Op eBay worden ze wel eens aangeboden, bijna altijd ofwel als wrak, of (meestal) fake. De echte zeer zeldzame gecertificeerde goede exemplaren die er nog bestaan vind je meer in de sfeer van de grote veilinghuizen en de hele dure horloge-antiek handelaren.

Dit is een echte.

Laco B-Uhr German Luftwaffe WW2 (FL23883) 1940s - YouTube

Helaas is jouw exemplaar er dus niet zo een, maar wel van je opa, dus een leuk ding om te hebben en te dragen.
Moge het een aanleiding zijn je belangstelling voor (vintage) horloges verder te ontwikkelen.
Veel plezier ermee en veel (leerzaam) plezier hier op het forum.

6 likes

Hallo allemaal ,dit is mijn eerste keer dat ik op jullie forum ben :facepunch:t2:.
Heb ik toevallig ook een horloge gekregen van Opa.
Een FL23883 A.lange&Sonne.

IMG_0335

Nu hoop ik wel dat die echt is

2 likes

Zag vorige week ook zoiets gelijks in het Tiger museum.

Ja zoals schatten van de aarde. Daar is ooit een editie uitgebracht over de oorlog met bijhorende horloges.