Nu lees ik met plezier het blad Watching. Iedere keer als ik de advertentie zie van Patek staat daar die mooie leus:
“Een Patek Philippe is eigenlijk nooit alleen voor u alleen bedoeld. U past er gewoon op voor de volgende generatie”.
En dan zie je een vader samen met zijn zoon huiswerk maken oid. Geweldig!
De meesten vinden het denk ik wel interessant om een horloge uit het eigen geboortejaar in de verzameling te hebben.
Ik heb gedacht: ik koop een horloge voor mijn dochters, geproduceerd in hun geboortejaar en die krijgen ze dan als ze volwassen zijn.
Een rolex is tijdloos/ waardevast, dus zou een verstandige keuze zijn. Maar ja, welke dan? Ik wil er ook nog van genieten de eerste 15 jaar :)-D
En met een derde (zoon) op komst, wordt het een dure aangelegenheid.
De oudste is nog geen 5. Dus drie haast nieuwe rolexen… ::o
En ze dan voortijds niet verkopen/ inruilen is ook een moeilijke opgave…
Wat we allemaal gaan doen weten we nog niet, maar een aantal vragen vind ik wel interessant.
Heb je een horloge van je vader/opa?
Heb je een horloge uit je eigen geboortejaar?
Heb je een horloge aangeschaft voor je kind(eren)?
Elke vraag is eenvoudig te beantwoorden met ja, of nee. Graag ondersteund met commentaar en eventueel foto`s (want die doen het zo goed hier).
Btw
Ik moet dus alle vragen met Nee beantwoorden. Iemand nog een interessant horloge uit 1975? Ik houd me aanbevolen
Ja, ik heb de gouden omega dresswatch nieuw en ongedragen van de vader van mijn echtgenote. Uit respect draag ik ze niet maar blijft ze ongeschonden opgeborgen.
Neen, (maar ik heb wel een NOS duxot (=doxa) duiker(tje) die een nazichtje behoeft uit “denk ik” heu…1975 ?) ::o
Ja en neen. Geen verzamelhorloge maar voor de twee sportieve zonen een casio.
Een rolex is tijdloos/ waardevast, dus zou een
verstandige keuze zijn. Maar ja, welke dan? Ik wil
er ook nog van genieten de eerste 15 jaar :)-
Gewoon een zwarte Submariner natuurlijk! Meest tijdloze en iconische horloge aller tijden!
Heb je een horloge aangeschaft voor je
kind(eren)?
Ja, van mijn opa georven. Emotioneel mijn meest waardevolle bezit. Ben blij dat er een Zwitserse chronograaf uit de jaren '70 als “aandenken” is. Draag hem eenmaal per jaar.
Nee, hecht ik geen waarde aan.
Nee, wel van plan als ik kinderen krijg. Als ik ze voor het kind zou kopen, zou ik een nieuwe Rolex kopen, wegleggen en hem op de 21e verjaardag aan het kind geven.
Als je graag zelf een Rolex wil om te dragen, kan je ook gewoon voor jezelf een Rolex kopen en de geboortedatum van het kind erin laten graveren. Dat maakt hem nagenoeg onverkoopbaar, over een jaar of 40 komt hij dan vanzelf wel bij je kind terecht.
Nee, mijn vader zag horloges als een handig gebruiksvoorwerp en versleet Hema- em V&Dklokjes.
Ja: ik heb bewust gezocht naar iets uit 1951 en deze Bulova gevonden:
Ja: mijn zoon is heel trots op en blij met de 1985er Seikoduiker-met-saffier die ik van een medeforummer heb kunnen overnemen: ook de maand klopt :).
Voor mijn dochter ligt dat wat lastiger maar ook dat lukt nog wel een keer.
Ja, een Marti incabloc van mijn opa.
Nee, nog niet, had er eentje gezien maar die vind ik wat prijzig, stel het nog even uit en ben ook niet actief op zoek.
Nee, ik heb geen kinderen.
Overigens moet je ook afvragen of jouw kinderen over 20 jaar wel zoveel waarde aan een horloge hechten. Tegen die tijd is google glass doorontwikkeld naar een contactlens versie waar de tijd direct op je oogbal geprojecteerd wordt:-)
En wat als je veel “problemen” met je kinderen hebt, ik hoop het niet voor je maar ik ken voorbeelden van totaal ontspoorde onbeschofte kinderen die hun ouders respectloos behandelen, die wil je nog geen flikflak cadeau geven…
just my 2 cents, het is een mooi idee, en ik wil je zeker niet een depressie aanpraten met mijn opmerkingen:-)
Vr. 1 - ja, ik heb het zilveren zakhorloge geërfd van mijn opa. Hij had dat gekocht bij de geboorte van mijn vader in 1921…Bovendien heb ik de gouden Prisma van mijn vader, die hij kreeg bij zijn pensionering, twee jaar geleden geërfd, toen hij op 90 jarige leeftijd overleed…
Vr. 2 - nee, nog niets kunnen vinden. Horloges uit 1963, waar zijn jullie…???
Vr. 3 - ja en nee. Ik heb vier kinderen, een jongen(23), een meisje(18) en een tweeling van 14 ( jongens). De oudste geeft niet om horloges, dochterlief draagt een goudkleurige Carven van mij (ik ga echt niet meer met 33 mm lopen…) en één van de tweeling, de “oudste”, draagt één van mijn Seiko SKX007’s.
Overigens verklaren ze alle vier pa voor gek met zijn hobby…
Hier komt mijn rijtje:
1: Mijn vader heeft van zijn vader een gouden Enicar Sport, die is dus technisch gezien niet van mij maar ik zal deze ooit gaan koesteren. Mijn oudste dochter Amber draagt een Pontiac die van haar bet-overgrootmoeder is geweest.
3: Ik heb in totaal negen dameshorloges voor mijn dochters, nieuwste aanwinst is dit Buler kettinghorloge met display caseback (ondertussen al netjes gepoetst).
1 Nee, er heeft er jarenlang een in de schuur gelegen en die is verdwenen. Ik heb wel een gouden zakhorloge en een zilveren van mijn opa. Er moet ook nog een gouden horloge bij mijn vader liggen van mijn overgrootmoeder.
2 waarschijnlijk niet, moet dan research gaan doen
1 : Ik heb een oud Prisma horloge van mijn vader , die hij nog van mijn moeder heeft gekregen ( al ergens voor 1981… ). Niks bijzonders dus, maar blij dat ik hem hier heb liggen…al zit dat “gevoel” niet in dat horloge…dus op zich…
Daarnaast was er nog een Seiko , die hij later droeg , en die ik hem letterlijk af heb zien doen ( … ). 2002. Die is ergens in de strijd gebleven…
2 : Horloge uit geboortejaar lijkt me wel wat , maar inderdaad: wat ?
Nu ik erover nadenk: Doet mij ook niet zo HEEL veel. Doe mij maar een mooi nieuw horloge… Uit geboortejaar vind ik ook wat overdreven/overschat sentiment…
Waarom zou je dat eigenlijk willen ?
3 : Met dat ik vader ben geworden ( 2000 ) heeft mijn dochter of meer de daaruit voortgevloeide situatie’s mij al “minstens 3 myocardinfarcten” bezorgd, en gelijk daarmee heb ik de droom ooit een Rolex o.i.d voor mijzelf te kopen al aan de wilgen (moeten) (ge)hangen , laat staan iets van die orde (alvast) voor de volgende generatie…
Zelfs het clichematige voornemen om i.i.g voor haar achste met haar naar Disneyland te gaan is geen zak terecht gekomen…
Daarentegen heeft ze tijdje terug “stiekum” een horloge op een rommelmarktje gekocht voor me zonder dat ik het wist , die ik wel grappig vond…
DIE is leuk !
Ik heb twee Seiko duikers uit 1980 gehad, een 6309 en een 7548. Nu heb ik een mooiere 7548 uit een ander jaar en die is me toch liever. Kennelijk geen erge behoefte aan dus.
Mijn oudste (8) heeft al twee jaar een stoere Esprit. Die heeft al behoorlijk wat eh… wabi, dus mooiere horloges doen we nog maar even niet.
1 en 2 kan ik met nee beantwoorden.
3 eigenlijk ook, maar hier ben ik wel mee bezig geweest.
Een NOS Omega Speedmaster Snoopy.
Afgehaakt i.v.m. de prijs, maar ook, is mijn smaak wel die van mijn zoontje.
Verder zie ik het formaat als probleem.
Als mijn vader in 1969 een horloge voor mij had gekocht, had ik nu met iets gelopen met een diameter van 35mm.
Al met al niet gedaan dus.
Tja, mode veranderd constant. Over 20 jaar vragen er misschien veel mensen zich af waarom ze met zo’n stationsklok om de pols liepen.
Daar moet je ook doorheen kijken met zo’n horloge. Het gaat puur om de emotionele waarde ervan.
1)Horloge van mijn vader heb ik gelukkig nog niet, hij heeft niet het eeuwige leven, maar hopelijk over vele jaren pas komt er een Omega mijn kant op.
2)Horloge uit mijn geboorte jaar heb ik nog niet, zit al een jaar te kijken naar een GUB uit 1975. Helaas nog niet gevonden.
3)Ik heb nog geen horloge aangeschaft voor mijn zoon. Binnenkort een Flik Flak en later een G-Shock waarschijnlijk. Ik heb wel een horloge ter ere van de geboorte van onze zoon aangeschaft.Een Meistersinger NO3. Zijn naam staat in de sluiting gegraveerd.
Ik vind een tijdloos horloge design in dit geval juist weer minder leuk. Vind het leuker om een horloge door te geven wat de huidige tijd weergeeft, als een tijdcapsule. Dat kan ook een Swatch zijn van dit WK.
Of een persoonlijk thema kiezen. Zoals voor de science fiction liefhebber een heel moderne, om te zien of dit over 30 jaar nog modern oogt.
Zoals een KISAI van Tokyoflash. Wel een video http://youtu.be/l-0045IDD2A erbij doen om te snappen hoe je de tijd af kunt lezen