Ik heb met kerst een leuk tijdschrift gehad over horloges. Hierin staan een heleboel uurwerken met eigenschappen en foto’s. Interessant natuurlijk, maar ik wil eigenlijk meer.
Na al wat jaren interesse in veel horloge merken is het misschien ook eens leuk om de werking van de verschillende uurwerken te begrijpen. Dit hoeft niet tot in het diepste detail maar zo dat op een leuke manier een hoop informatie over uuwerken overgebracht wordt.
Zijn er hier mensen die mij een boek kunnen aanraden waar op een leuke manier verteld wordt over uuwerken/fabrikanten? Dus geen zware literatuur voor een horloge maker.
Eeeh, ik heb nog steeds veel plezier van mijn 1001 polshorloges van Martin HauBermann… Geen hoogstaande techniek hoewel er wel het eea over wordt uitgelegd. De plaatjes zijn soms pure horloge pr0n…
In pocket- en A4 formaat verkrijgbaar. Oa bij de witte boekhandel.
Een aanrader is het boek “Wristwatches, Armbanduhren, Montres-bracelets” van Gisbert L. Brunner en Christian Pfeiffer-Belli.
Deze bijbel der horlogerie, geschreven in drie talen (Engels, Frans en Duits) beschrijft vele honderden horloges met schitterende foto’s en overzichtelijke technische uitleg.
En met betrekking tot de nodige vintages kan ik je het boek “Moderne uurwerkreparatie” van de schrijver H. Jendritzki aanbevelen.
Het boek gaat over de reparatie van mechanische horloges met zeer veel uitleg van gereedschappen, omlijst met vele foto’s in duidelijke “Nederlandse taal”.
En al is het boek uitgegeven in 1955, het is ook nu nog in de meeste gevallen actueel.
Het boek is indertijd uitgegeven bij N.V. Heisterkamp - Amsterdam.
Een aanrader is het boek “Wristwatches,
Armbanduhren, Montres-bracelets” van Gisbert L.
Brunner en Christian Pfeiffer-Belli.
Deze bijbel der horlogerie, geschreven in drie
talen (Engels, Frans en Duits) beschrijft vele
honderden horloges met schitterende foto’s en
overzichtelijke technische uitleg.
En met betrekking tot de nodige vintages kan ik
je het boek “Moderne uurwerkreparatie” van de
schrijver H. Jendritzki aanbevelen.
Het boek gaat over de reparatie van mechanische
horloges met zeer veel uitleg van gereedschappen,
omlijst met vele foto’s in duidelijke “Nederlandse
taal”.
En al is het boek uitgegeven in 1955, het is ook
nu nog in de meeste gevallen actueel.
Het boek is indertijd uitgegeven bij N.V.
Heisterkamp - Amsterdam.
Pas bij de lokale boekhandel een boek gekocht “1001 Polshorloges”. Was afgeprijsd, geloof iets van 7 euro. Best een leuk boek, heel veel foto’s en luchtige tekst die allerlei types horloges beschrijft.
Boek is ook bij De Slegte te koop (volgens internet)
Het Watch jaarboek geeft verschillende modellen per merk weer met een korte omschrijving van de fabrikant inclusief specificaties en richtprijs.
Het stijl ABC Mannen horloges van Elsevier geeft volgens het ABC uitleg of een beschrijving van verschillende horloge termen. Vrij oppervlakkig, maar geeft soms leuke weetjes. Doordat het volgens een ABC is geschreven is er geen samenhang.
Het boek 1001 Polshorloges geeft verschillende horloges weer en geeft info over de specificaties het ontwerp en de techniek. Dit is voor mij tot nu toe het meest interessante boek.