Een horlogemerk beginnen met gelijk 150 jaar geschiedenis? Wie doet er mee?

We hebben het er al eerder over gehad, die “nieuwe” merken met namen als “Merk Zwetsembla, since 1888” dat kan toch niet? Jazeker kan dat!

Nu te koop:
Alle rechten op een Zwitsers horlogemerk met een geschiedenis die meer dan 150 jaar terug gaat! Bij de koop krijg je de internationale merkregistratie in de 25 belangrijkste markten (landen), de .com domeinnaam en een collectie vintage horloges (ik neem aan van het merk in kwestie, kun je gelijk een museum voor jezelf openen).
Het merk wat tot nu toe van een grote “luxe artikelen” groep en is al 20 jaar niet meer in productie. Een businessplan ligt al klaar.

Kost dat? Tussen de 500.000 en 1.000.000 dollar. Maar dan ben je ook wel gelijk klaar, als eigenaar van een vroeger blijkbaar bekend merk. Welk merk het is? Zou ik ook wel willen weten. Wie doet er mee, kopen we ons eigen gerenommeerde horlogemerk!? :smiley:

http://www.businessesforsale.com/Swiss-Luxury-Watch-Brand-For-Sale.aspx

ik ben voor! al denk ik dat we moeite hebben die som bij mekaar te krijgen…
groet, frank.

Bedankt voor dit interessante stuk Henrik!

Het is echt te treurig voor woorden dit soort dingen:(

Gewoon lenen, dat is tegenwoordig niet zo moeilijk. Als we met een man of 50 allemaal 10.000 neerleggen kan het best, doen we het ipv de limited :smiley:

Niet als je er goed mee omgaat. Ik vind dat bijvoorbeeld Alpina best een aardige doorstart heeft gekregen van Frederique Constant. Het hoeft geen Chinees te worden…

@misha,
waarom treurig?? dit is toch gewoon handel? ik heb hier niet zo’n moeite mee.
groet, frank.

Ik doe alleen mee wanneer het merk dat te koop is een aantrekkelijke naam heeft ;).

Gerwin

Gebeurt heel vaak… Recent voorbeeld is Edox. Ligt nu weer te koop bij de mindere juweliers.

Oosterse investeringsmaatschappijen kopen de rechten van een ter ziele gegane merknaam, en brengen onder deze naam nieuwe modellen op de markt. Sommige kunnen heel succesvol zijn, denk maar eens aan Breitling…

Hoeveel geregistreerde gebruikers heeft dit forum. Als we de man een duizendje inleggen kunnen we samen een Strategic Shareholder vormen.

Ik ben wel benieuwd welk merk het betreft. Het merk is nu 20 jaar uit productie, en er schijnt nog aktief in de oude horloges gehandeld te worden.

Iemand een idee??

gr,
Hans Mennink

Ik vind het en super idee, ik doe mee.

Ruim 1300 leden Hans, dus dan kunne we het zo doen. Ik heb al een mail naar de verkoper gestuurd, we zullen het na de Pasen denk ik wel weten.

Grappig idee zeg, ik heb eventueel wel belangstelling

Ik ben zeer benieuwd, heb een beetje zitten zoeken op het internet met een lijst van Zwitserse merken en hun jaar van oprichting en doe een gokje op Gallet…

Groet,
Paul

Gallet zou wel een bekend merk zijn. Kom je nog veel vintages van tegen. Zitten vaak leuke chrono’s tussen:)

Heb net het boekwerk van Brunner en Pfeiffer-Belli doorgenomen.
Mogelijke kandidaten die genoemd zijn in dit boek zijn:

Borel Opgericht in 1859 (net geen 150 jaar), en in 1978 opgegaan in ander bedrijf.

Büren richtten een workshop in 1842, in 1979 in liquidatie… !!!

Gallet Opgericht in 1826. (ruim 150 jaar !!!)

Haas Neveux Opgericht 1848 Geliquideerd in de 1930´s. In de 1990´s nog een poging ondernomen om het merk nieuw leven in te blazen, is mislukt.

Huber Opgericht 1856

Juvenia Opgericht 1860 (nog geen 150 jaar)

Leonidas Opgericht in 1841.

Marvin Opgericht 1850

Moser Exact oprichtingsjaar niet genoemd, en in 1979 opgegaan in een ander bedrijf

Wittnauer Opgericht 1845

Zou het 1 van deze merknamen kunnen betreffen?

gr,
Hans Mennink

Borel zou kunnen is nu eigendom van Aubry Frères
Haas Neveux zou kunnen
Huber zou zeker kunnen, heeft nooit eigen calibers gemaakt,

één van de 3 bovenstaande merken zou goed mogelijk zijn., zo’n merknaam moet van de grond af
weer opgebouwd worden

Gallet zou misschien kunnen, maar de naam alleen lijkt me meer waard dan genoemd bedrag.

Juvenia bestaat nog steeds, horloges worden nu gemaakt in Hong Kong.

ook Marvin horloges worden nog steeds gemaakt , Leonidas onwaarschijnlijk is eigendom van Tag-Heuer en
Moser, Büren en Wittnauer zijn eigendom van Omega cq de Swatch Groep

OK, voorlopige tussenstand van mogelijke merknamen is nu als volgt:

Borel

Haas Neveux

Huber

Gallet

Gaarne input van Iedereen die kan helpen met wegstrepen van deze merknamen, of het toevoegen van mogelijke andere merknamen.

gr,
Hans Mennink

mijn insteek was:

  • welk merk is opgericht rond 1850
  • welk merk was nog aktief in de (19)80-er jaren.
  • welk merk is eigendom van een “luxury goods” groothandel
  • welk merk heeft diverse domeinnamen geregistreerd

Gallet is opgericht in 1826, leverde in de 1980’er jaren nog militaire horloges; is sinds 1996 eigendom van B. Neresheimer Ltd. (active in the wholesale trade of luxury goods for well over 60 years); en heeft als geregistreerde domeinnamen galet.ch; gallet.us; gallet-watches.com

Waarom niet ?
Het idee is zo slecht nog niet.
Op het forum is meer dan voldoende technische kennis aanwezig, er zijn handelaren en ondernemers (w.o. ikke…)
Verzameld kennen we de markt als geen ander. En het verzameld vermogen (onderpand) is meer dan voldoende als ik zo al die eigendommen voorbij zie komen. 1 miljoen zit er makkelijk in.
Goede horloges zijn momenteel hot, er mag weer geld uitgegeven worden.
Het collectief zal zeer zeker in staat zijn om deze business te runnen. De uitdaging zal hem zitten in het managen van de zaak. Hoeveel kapiteins komen er aan het roer te staan ? Op een gegeven moment zal het toch zakelijk moeten worden.
Het zou een compleet nieuw concept van bedrijfsvoering worden.
Heel veel randvoorwaarden zijn dus makkelijk in te vullen als je het forum en zijn leden als “Board of Directors” zou inzetten.
Op het eerste gezicht zie ik er wel wat in.

Bas

Gezellige aandelersvergadering word dat:D

En van die 1300 lezen zijn er mischien een paar honderd actief(300?).

Ik denk eerder aan zo’n 50 tot 100 forumleden die daadwerkelijk mee willen doen.
met een eerste investering van zeg 10.000,- ben je er dan natuurlijk nog lang niet,
komt nog zo’n bedrag bij om één of meerdere horloges te ontwikkelen en te (laten) bouwen,
en een reclamebudget om het goede nieuws aan de wereld te laten weten :slight_smile:

Mocht het inderdaad Gallet betreffen, zoals Paul denkt , heb ik zeker interesse