De afgelopen tijd ben ik op zoek geweest naar een Fortis Cosmonauts Automatic, de 40mm versie. Nieuw kon ik ze niet goed vinden en ik heb daarom een tweedehandse gekocht via Marktplaats (met papieren en onderhoudshistorie).
Hij was volgens de verkoper in gebruikte maar nette staat. Ik heb hem nu ontvangen en helaas is 'ie er niet zo heel best aan toe. Zoals op de foto’s hieronder hopelijk te zien is zitten er veel krassen op de bezel en het uiteinde van de lugs heeft wat grotere krasjes. Minder zichtbaar op de foto’s (maar in het juiste licht wel) zijn de vele microkrasjes in de antireflectieve laag op het glas.
Ik ben nogal perfectionistisch (op horlogegebied dan. ;-)) en weet dat ik hem in deze staat niet ga dragen. Ik heb daarom twee van dit forum bekende horlogemakers gemaild. De een zei dat reparatie niet kansrijk was, de ander heeft nog niet gereageerd. Ook Fortis zelf heb ik maar eens gemaild, maar ook van hen nog geen reactie.
Ondertussen heb ik ook geprobeerd hem via Marktplaats te verkopen, maar krijg wel heel lage biedingen.
Daarom mijn vraag aan jullie, de experts: denken jullie dat deze qua bezel, kast en glas nog te redden is en tegen welke kosten. Of moet ik maar accepteren dat het een miskoop is?
Sorry voor het lange verhaal en alvast dank voor de hulp!
Luuk
En wat betreft de kast zou ik enkel een vervanger zoeken voor de lunette, de kast kun je opnieuw laten opmaken / blasten. Staat af en toe wat op Chrono24. Hier kan je ook even kijken / contact opnemen, heeft Fortis onderdelen in stock http://www.olfert-co.de/
Wat misschien ook verstandig is, is om een prijsopvraag te vragen bij professionele herstellers zoals http://www.replateit.com of http://www.helvico.com/ . Met wat goede macrofoto’s kunnen zij je vertellen wat er wel en niet hersteld kan worden, en wat er beter nieuw opgezet kan worden.
Inderdaad, als de prijs goed was een erg leuke beater, niks meer aan doen en dragen dat ding.
Mocht je er ooit van af willen dan heb ik misschien wel belangstelling…
Ja denk dat mij toch zou blijven ergeren, ook bij mijn beaters vind ik krasjes erg storend. Misschien is de optie die @marnixmoed noemt inderdaad wel te doen, het saffier is prima…
Overigens denk ik ook dat het afhangt welke merk en met welke techniek er gepolijst wordt.
Bij de geborstelde lugs op een Rolex schnijnt het vrij nauw te luisteren en zal een drager/ gebruiker, zeker als het een beetje een liefhebber is kieskeuriger zijn dan een ander…
Nu lijkt de Fortis hier gewoon egaal gepolijst…kan weinig mee mis gaan lijkt me…
Ha leuk, nog een Fortis liefhebber! Ik begin inderdaad naar verkoop te neigen, misschien liever mijn verlies nu nemen en sparen voor een helemaal perfecte want heb geen beater nodig.
Dank voor de tip, volgens mij is hij wat gezandstraald en weet niet of dat makkelijk als nieuw te krijgen is.
Twee tips die je misschien helpen hem weer in goede staat te krijgen.
Je zou de AR coating eraf kunnen laten polijsten. Dan heb je geen AR coating aan de buitenkant meer maar heb je geen krasjes meer. Volgens mij is ie dubbelzijdig ontspiegeld, dus zoveel maakt dat voor de zichtbaarheid niet uit.
Voor zover ik kan zien, zijn het voor het grootste deel kleine oppervlakkige krasjes. Op www.watchbandrenew.com kun je kleine postzegeltjes kopen met verschillende microns. Volgens mij moet je met 9 micron al een eind komen, iig op de zijkanten en de bezel. Kost iets van 10 dollar voor een setje.
Dan heb je voor relatief weinig geld weer een leuk klokje.
Dank voor de uitgebreide toelichting en de waarschuwing!
Zelf eens voorzichtig te proberen of ik de krasjes er uit kan krijgen is een optie, zeker als die doekjes niet al te duur zijn. Het polijsten van het glas zal ik uitzoeken, inderdaad lijkt er aan de andere kant ook nog een antireflectieve laag te zitten.
Mocht je een keer in de buurt zijn van Hilversum, wil ik je wel eens laten zien hoe dat goed werkt. En het eraf polijsten van de AR coating kan elke horlogemaker voor een klein prijsje (kost echt nog geen 10 minuten.