Een imdb voor horloges

Hi iedereen, ik heb een misschien wat gekke vraag. Ik volg al een tijdje meerdere horloge forums zoals deze. Het is erg leuk om zo passies en meningen over horloges met elkaar te delen. Toch miste ik een website zoals bijvoorbeeld imdb voor films, waar je snel publieke rating kan zien van een horloge. Soms heb ik een horloge op het oog en wil ik niet eerst 5 losse reviews lezen om snel inzicht te krijgen in de waardering.

Nu heb ik afgelopen weken wat avonden besteed aan het maken voor een website om weer te geven wat ik bedoel: watchreviews.site. Ik wil deze site publiek open stellen voor iedereen om horloges toe te voegen zodat iedereen deze snel kan raten om kwantitatieve rankings te gaan maken. Wat vinden jullie van dit idee? Hebben jullie feedback op dit concept of onderdelen van? Of bestaat er reeds een vergelijkbaar platform?

18 likes

Leuk idee👍
Zal van het weekend eens uitproberen

2 likes

Yes. Ik kijk vooral naar mijn eigen mening als ik iets koop. Niet de behoefte de beoordeling van derden te gebruiken voor mijn eigen besluitvorming.

Maar gezien de topics met vragen op dit forum is er kennelijk toch een dergelijke behoefte door mensen die zelf niet kunnen beslissen (en dus geholpen moeten worden).

3 likes

Ik heb hier persoonlijk geen behoefte aan. Ik denk ook dat het niet zo nodig is zoals het wel is bij films en series. Je kunt een prima algemene indruk krijgen van een horloge dmv de spec sheet en een paar foto’s. Een film duurt een paar uur, dan heeft het zin om rond te kijken wat anderen er voor kritiek op hebben voordat je die tijd eraan spendeert. Bij horloges hangt het er ook van af wat ze ervoor vragen hoe goed je review is, waardoor je altijd achterhaalde info zal hebben.

2 likes

Leuk! En handig voor de mindere kenners. Eigenlijk vreemd dat deze er nog niet is. Go!

2 likes

Dit dus.

2 likes

Dat is er al hoor. Op WatchCharts kun je de de prijsontwikkeling volgen en filteren op meest populaire horloges, gebaseerd op forum listings.

En als ik dan iets wil weten over een horloge dan Google ik me kapot op de referentie en check YouTube reviews. Daarna vel ik mijn oordeel.

Want ik ken iemand die Invicta 5 sterren geeft want invicta. Ik zou elke invicta weer 1 ster geven. Ratings zijn overrated.

4 likes

@Zulu ja ik bedoel niet prijsontwikkling of populairiteit maar echt ratings. Tav ratings en relevantie andere meningen: dat is bij film natuurlijk ook. Iemand die Harry Potter leuk vindt zal films altijd hoger waarderen dan iemand die niet van fantasie films houdt. Toch vind ik het interessant welke films over het algemeen hoog gewaardeerd worden om juist snel interessant aanbied te spotten. Maar zoals ik hier lees heeft de een wel die behoefte maar de ander niet. Wat ik interessant vind is dat imdb voor rating van films enorm populair is, maar er eigenlijk nog geen soortgelijk aanbod is voor horloges. Die sites tav horloges zijn of open forums of platformen gericht op bij elkaar brengen van vraag en aanbod.

Goed idee omdat het ook niet altijd mogelijk is om een horloge daadwerkelijk eerst om te passen :+1:t2:

1 like

ok, dank voor de feedback in ieder geval! Wanneer iemand de site wil / kan uitproberen hoor ik het graag! Ik heb wel voertaal Engels gemaakt trouwens om hem wereldwijd toegankelijk te maken.

1 like

Leuk voor anderen misschien maar niet voor mij. Maar succes met de voortzetting, zal voor velen zeker interessant zijn :+1::+1:

1 like

Hey msmit, op zich een leuk idee, hoewel ik er zelf niet zoveel behoefte aan heb….
Het lijkt me daarbij ook een enorme uitdaging om het beheersbaar en navigeerbaar (overzichtelijk) te krijgen en te houden.
Er zijn namelijk honderden, zo niet duizenden horloge merken die ook elk weer tientallen, en sommige honderden modellen hebben, die ook nog weer elk jaar nieuwe modellen uitbrengen.
Voor je er erg in hebt, heb je een uitdijende database van honderduizenden horloges……
En dan heb ik nog niet eens vermeld dat er natuurlijk horloges zijn van 100 euro en van 100.000 euro (en meer).
Daarbij hebben horloges ook nog eens een heel hoog emotie gehalte, wat mogelijk “ratings” kan beïnvloeden.
Iemand die een horloge koopt van 15.000 euro (zeg Rolex), zal niet snel iets negatiefs zeggen over zijn horloge, terwijl als je een film hebt gezien die 50 miljoen kostte om te maken je rustig slecht kunt vinden (tenzij je de maker van die bewuste film bent, dan is die film natuurlijk weer geweldig).
Hmmm… lastig.
Maar ik wens je veel succes, en mogelijk is er vraag naar en kun je het beheersbaar houden.

1 like

Van mij hoeft het niet allemaal snel, snel.
Research vind ik juist een leuk deel van de horlogehobby.
Plus, je komt dan ook weer hele andere dingen tegen waar
je ook weer wat van op kan steken.
De hobby is wat mij betreft geen fastfood maar iets waar
best wat langer op gesabbeld mag worden.

2 likes

Denk dat je vooral moet denken over een manier om scores te wegen. Zat mensen in deze hobby die nog een drol opvreten als er een bepaald merk op staat.

Heb je ook al eens gekeken naar Fragrantica, komt denk beter in de buurt van wat je bedoelt dan IMDb

1 like

Leuk idee! Ik gebruik IMDb toch wel vaak als ik een film zit te kijken.
Zo zat ik dan weer zojuist te kijken welke horloges James Bond in de films droeg.

Ik heb net snel gekeken en zag dat je via een sterren systeem een rating kan geven. Kan iedereen dat dan doen of moet je het horloge bezitten?

1 like