Ik heb sinds een paar dagen een Casio Oceanus T4000 met twee tijdzones. Deze tijdzones worden gewoon in 12 uurs formaat aangeduid gelukkig. Maar elke tijdzone heeft ook een eigen 24 uurs aanduiding om te tonen of het dag of nacht is.
Werkt prima. Maar hem zo gebruikend vraag ik me af waarom die 24 uurs aanduidingen zijn gemaakt met 24 boven en 12 onder. Terwijl het veel intuïtiever zou zijn als de 24 onder stond, zon is dan immers ‘onder’. En de 12 boven. De zon staat dan immer ‘boven’ je. En dan nog een lichte helft boven bij de 12 en een donkerder helft onder bij de 24. En dan zou het allemaal veel logischer afleesbaar zijn.
Bij deze Casio Oceanus T4000 is de indeling als volgt:
centraal de 12 uurs aanduiding van tijdzone 1
op 12 uur de 24 uurs aanduiding van tijdzone 1
op 6 uur de 12 uurs aanduiding van tijdzone 2
op 4 uur de 24 uurs aanduiding van tijdzone 2
Ik bedenk me net, ik kan voor beide tijdzones de tijd 12 uur vooruit zetten. Dan loopt de 24 uurs aanduiding hoe ik wil alleen verspringt de datum dan op het verkeerde moment!
Wat denken jullie? Dit chinese horloge heeft op 3 uur een 24 uurs aanduiding de goede kant op. Maar wel weer met een vreemde indeling:
Zo heb ik hem 12 uur ‘verkeerd’ ingesteld. Nu zie je op de 24 aanduiding van zone 1 op 12 uur dat de zon hier ondergegaan is. En op de 24 aanduiding van zone 2 op 4 uur zie je dat de zon daar aan het opkomen is. Veel logischer vind ik.
Maar zo is het horloge niet goed te gebruiken. De dag en datum van zone 1 lopen zo 12 uur voor…
Bij een fatsoenlijke GMT verspringt de datum wanneer de lokale tijd 24u is, en niet wanneer de GMT wijzer op 24 staat. Ik stel een SBGN013 of 011 voor, dan kun je de GMT wijzer daar zetten waar je wilt. Direct ook een stuk rustiger, die horloges.
Nee een 24 uurs GMT wijzer vind ik helemaal niks. Dan heb je een 12 uurs en een 24 uurs door elkaar lopen.
Bij mijn Oceanus loopt het ook allemaal fatsoenlijk hoor. Alleen de 24 uurs aanduidingen die aanvullend zijn aan de 12 uurs, om zo te kunnen zien of het “daar” dag of nacht is, hadden wat mij betreft omgedraaid mogen worden. Dus de 12 boven en de 24 onder.